728 x 90

تشدید درگیریها در منطقه: از حملات موشکی حزب‌الله به اسراییل تا واکنش‌ها و تهدیدات ایران

موشک بالستیک
موشک بالستیک

در پی تشدید درگیریها میان اسراییل و حزب‌الله، ارتش اسراییل اعلام کرد که طی ساعات اخیر صدها موشک از خاک لبنان به سمت اسراییل شلیک شده است. این در حالی است که تنشها در منطقه هم‌چنان رو به افزایش است و واکنش‌های بین‌المللی از جمله بیانیه کاخ‌سفید پس از تماس جو بایدن با نتانیاهو به نگرانی‌ها درباره گستردگی این درگیریها دامن زده است. از سوی دیگر، تهدیدات مقام‌های رژیم ایران و اسراییل درباره حملات متقابل و هدف قرار دادن تأسیسات حیاتی منطقه، بر شدت بحران افزوده است.

 

ارتش اسراییل در دو اطلاعیه اعلام کرد

حزب‌الله تا ساعت ۲۳ چهارشنبه ۳۶۰موشک شلیک کرد

که ۲۲۰فروند از آنها وارد حریم هوایی اسراییل شده‌اند

صبح پنجشنبه نیز ۴۰موشک به منطقه جلیل علیا شلیک شد

 

ارتش اسراییل ظهر پنجشنبه اعلام کرد تعداد راکتهای شلیک شده به اسراییل به ۵۰مورد رسیده است.

 

تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو

بیانیه کاخ سفید

کاخ‌سفید روز چهارشنبه ۱۸مهر پس از گفتگوی بایدن و نتانیاهو بیانیه‌یی صادر کرد. در این بیانیه از جمله آمده است: رئیس‌جمهور بایدن صبح امروز با نخست‌وزیر اسراییل صحبت کرد. معاون رئیس‌جمهور هریس نیز در این تماس شرکت داشت. رئیس‌جمهور بر تعهد قاطع خود نسبت به امنیت اسراییل تأیید کرد و حمله موشکی بالستیک رژیم ایران به اسراییل در ۱ اکتبر را به‌طور قاطع محکوم کرد. در خصوص لبنان، رئیس‌جمهور بر لزوم دستیابی به ترتیبات دیپلماتیک برای بازگشت امن غیرنظامیان لبنانی و اسراییلی به خانه‌هایشان در دو سوی خط آبی تأکید کرد.

طبق این بیانیه بایدن حق اسراییل برای دفاع از خودش در برابر حزب‌الله را تأیید کرده اما لزوم به حداقل رساندن آسیب‌ها به غیرنظامیان به‌ویژه در مناطق پر جمعیت بیروت را خاطرنشان کرده است.

بایدن هم‌چنین در مورد وضعیت انسانی در غزه را از جمله با بازگشایی فوری کریدور اردن گفتگو کرده است.

رویترز:

گالانت پس از پایان تماس بایدن و نتانیاهو در یک پیام ویدئویی گفت

حمله ما به ایران مرگبار، دقیق و از همه مهم‌تر غافلگیرکننده خواهد بود

آنها نخواهند فهمید چه اتفاقی افتاد و چگونه رخ داد

اما نتایج آن را خواهند دید

رویترز صبح پنجشنبه ۱۹مهر با انتشار خبری ضمن اشاره به گفتگوی تلفنی بایدن و نتانیاهو نوشت: این تماس ۳۰ دقیقه‌ای اولین تماس شناخته‌شده بین بایدن و نتانیاهو از ماه اوت تاکنون است و در شرایط تشدید شدید درگیری اسراییل با رژیم ایران و حزب‌الله وابسته به آن صورت گرفت، اما هم‌چنان نشانه‌ای از آتش‌بس فوری برای پایان دادن به درگیری با حماس در غزه وجود ندارد.

این تماس در حالی صورت گرفت که وزیر دفاع اسراییل وعده داد حمله اسراییل به ایران "مرگبار، دقیق و غافلگیرکننده" خواهد بود. .
گالانت، پس از پایان تماس بایدن و نتانیاهو، در یک پیام ویدئویی گفت: «هرکس به ما حمله کند، آسیب خواهد دید و هزینه خواهد پرداخت. حمله ما مرگبار، دقیق و از همه مهم‌تر غافلگیرکننده خواهد بود. آنها نخواهند فهمید چه اتفاقی افتاد و چگونه رخ داد، اما نتایج آن را خواهند دید».

 

دیدبان حقوق‌بشر سوریه پنجشنبه ۱۹مهر خبر داد هواپیماهای اسراییل در اولین ساعات بامداد پنجشنبه با ۳ موشک، تیپ ۴۷ رژیم سوریه را در جبل مارین در حومه جنوبی حما را هدف قرار دادند. هواپیماهای اسراییل همزمان با ۴ موشک دیگر کارخانه خودروسازی رژیم ایران در منطقه صنعتی حسیا در حومه جنوبی حمص را هدف قرار دادند که منجر به آتش‌سوزی در آن شد. در حمله به این کارخانه ۴ تن زخمی شدند

دیدبان حقوق‌بشر سوریه در خبر دیگری نیز نوشت نیروهای ائتلاف بین‌المللی از پایگاه خود در میدان گازی کونیکو، مواضع شبه‌نظامیان ایرانی در روستاهای حومه دیرالزور را موشک‌باران کردند.

 

پاسدار سرتیپ سنایی راد معاون سیاسی در دفتر خامنه‌ای:

هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌یی ایران

قطعاً می‌تواند بر معادلات در طول جنگ و پس از آن تأثیر بگذارد

برخی از سیاستمداران احتمال تغییر سیاست‌های استراتژیک هسته‌یی را مطرح کرده‌اند

 

مصاحبه پاسدار سنایی راد با خبرگزاری سپاه پاسداران ۱۹مهر ۱۴۰۳

خب ببینید این روزها به‌هرحال سخن از نزدیک شدن به ساعت صفر و واکنش صهیونیستهاست و حتی و توصیه اربابان اونها مثل آمریکایی‌ها که مثلاً از زدن مراکز هسته‌یی عبور کنند و مراکز نفت و گاز را مورد اصابت قرار ندندخود اینها نشون میده که آنها ناچارند در اقدامی که احیاناً طراحی کردن علیه ما انجام بدن واقعیتها را در نظر بگیرند خوب و زدن مراکز هسته‌یی حتماً در معادلات حین جنگ و بعد جنگ می‌تونه اثرگذار باشد کما این‌که برخی از سیاسیون تا اینجا احتمال تغییر در سیاست‌های راهبردی هسته‌یی را مطرح کردند ضمن این‌که عبور از خط قرمزهایی است که نه فقط منطقه‌یی جهانی است به‌هرحال و مراکز هسته‌یی پروتکل‌های خاص خودشون رو دارن که حتی در زمان عملیات و جنگ هم طرفین بایستی به این ماجرا توجه کنند.

 

از سوی دیگر، زیدآبادی از اصلاح گران ولایت، در حساب ایکس خود با ترس و لرز بسیار از حمله یک ائتلاف نظامی مجهز و قدرتمند، خطاب به ۳۹ نماینده‌ای که خواهان تغییر دکترین و ساخت سلاح اتمی شدند، نوشت:

این نغمه‌یی که برخی محافل در مورد لزوم تغییر دکترین اتمی ایران راه انداخته‌اند از سر ناآشنایی کامل با مناسبات قدرت در خاورمیانه و در سطح بین‌المللی است.

حرف از تغییر دکترین اتمی نه فقط کمترین بازدارندگی به‌وجود نمی‌آورد، بلکه حتی طرح بحث آن در این وضعیت، نوعی دعوت برای حمله نظامی به کشور از سوی یک ائتلاف نظامی مجهز و قدرتمند است.

همین را می‌خواهند؟

 

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس

عراقچی در گفتگو با الجزیره گفت ما برای هر سناریویی آماده هستیم

اما جنگ یا تشدید تنش را نمی‌خواهیم، اسراییلی‌ها می‌توانند اراده ما را بیازمایند

در صورتی که به ما حمله شود پاسخ متناسب خواهیم داد

من در بیروت اعلام کردم که ایران مقاومت را رها نخواهد کرد

 

عراقچی پس از ژست‌های میان‌تهی

در مورد آمادگی رژیم برای هر سناریویی

و دعوت از اسراییل برای آزمایش اراده رژیم

از طریق عربستان و قطر به دامان آمریکا آویخت

 

عراقچی گفت نقش عربستان در منطقه حائز اهمیت است

قطر نیز کشوری تأثیرگذار است که با آنها برای توقف جنگ در حال رایزنی هستیم

کانال‌های دیپلماتیک با آمریکا از طریق کشورهای دیگر باز بوده

و به‌طور غیرمستقیم تبادل نظر می‌کنیم

بر ضرورت یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای بحران موجود اتفاق‌نظر وجود دارد

 

با این همه سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا درخواست عراقچی را خریدار نشد و گفت که ارتباط و گفتگویی با رژیم در این خصوص ندارند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c2d21a5c-d6fd-4857-9c48-e2de9583c6b9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات