728 x 90

تحقیق کارشناسان سازمان ملل درباره نقض تحریم‌های کره شمالی توسط برخی کشورها از جمله رژیم ایران

شرکت بازرگانی معدن و توسعه(KOMID) شرکت تسلیحاتی و موشکی کره شمالی
شرکت بازرگانی معدن و توسعه(KOMID) شرکت تسلیحاتی و موشکی کره شمالی

کارشناسان سازمان ملل ‌متحد درباره نقض تحریم‌های کره شمالی توسط برخی کشورها از جمله رژیم ایران در حال تحقیق هستند.

کارشناسان می‌گویند دو شرکت دولتی «شرکت بازرگانی معدن و توسعه» و «کاج سبز» در ایران دفتر دارند. این دفاتر «هم‌چنان مشغول فعالیت هستند». از شهروندان کره شمالی در ایران، به‌عنوان «قاصد پول» استفاده شده‌ است. سازمان ملل متحد در حال تحقیق در مورد دو شرکت تسلیحاتی و موشکی کره شمالی است که مظنون به فعالیت در ایران هستند.

بنا بر گزارش رسانه‌های محلی ناظر بر کره شمالی، شرکت «کاج سبز» از مهم‌ترین شرکت‌های کره شمالی‌ست و بسیاری از فعالیت‌های «شرکت بازرگانی معدن و توسعه» را نیز تحت پوشش خود گرفته‌ است.

«شرکت بازرگانی معدن و توسعه» که با نام مخفف «کومید» نیز شناخته می‌شود در سال ۲۰۰۹ در فهرست تحریم‌های سازمان ملل ‌متحد قرار گرفت.

شرکت «کاج سبز» (گرین پاین) همراه دو شرکت دیگر در کره شمالی، در سال ۲۰۱۲ در فهرست تحریم‌های ملل ‌متحد قرار گرفت.

آن زمان رویترز گزارش داده بود که این دو شرکت متهم هستند به آزمایش موشکی کره شمالی در آوریل ۲۰۱۲ یاری رسانده‌اند. پیونگ‌یانگ در آوریل ۲۰۱۲ دست به انجام آزمایش موشک دوربردی زده بود که موفقیت‌آمیز نبود.

گفته می‌شود «شرکت بازرگانی معدن و توسعه» از مهم‌ترین شرکت‌های دولتی کره شمالی در تجارت و فروش سلاح و صادر‌کننده تجهیزات مربوط به موشکهای بالستیک است.

در وب‌سایت سازمان ملل گفته شده این شرکت از توسعه سلاحهای کشتار جمعی و برنامه‌های هسته‌یی کره شمالی حمایت کرده و در آن دخیل بوده است.

 

بنا بر این گزارش رؤسای دو شرکت «کی او ام آی دی» (KOMID) و «گرین پاین» (Green Pine) اخیراً به ایران سفر کرده‌اند. شرکت «کی او ام آی دی» تجهیزاتی برای موشکهای بالستیک صادر می‌کند. شرکت دیگر نیز دست به فروش جنگ‌افزارهای غیرهسته‌یی می‌زند.

هر دو شرکت در فهرست سیاه سازمان ملل ‌متحد قرار دارند. هوگ گریفیث، هماهنگ‌کننده هیات کارشناسان سازمان ملل ‌متحد به شبکه «ان بی‌سی» آمریکا گفته است که هر دو شرکت «کی او ام آی دی» و «گرین پاین» هم‌اکنون خیلی جدی در ایران فعال هستند.

 

هیات سازمان ملل ‌متحد پیش از این نیز در مورد فعالیت «کی او ام آی دی» در ایران تا سال ۲۰۱۶میلادی و کمک دیپلماتهای کره شمالی به فعالیت آنها در ایران اسنادی را جمع‌آوری کرده بود. دو تبعه کره شمالی به نامهای کیم یونگ چول و جانگ جونگ سون در فاصله بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶بیش از ۲۶۲بار بین تهران و دبی پرواز کرده بودند.

این افراد مظنون هستند که برای دور زدن تحریم‌های کره شمالی پول نقد با خود حمل می‌کردند. هیات کارشناسان سازمان ملل ‌متحد اکنون گمان می‌کند که این افراد بار دیگر به ایران بازگشته‌اند و در حال نقل و انتقال پول نقد هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ad0b9f7d-19fd-4782-ba9c-3afdb5745c62"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات