728 x 90

تحریم شرکت چینی فروشنده فناوری تشخیص چهره به ایران، توسط آمریکا

تحریم شرکت چینی فروشنده فناوری تشخیص چهره به ایران
تحریم شرکت چینی فروشنده فناوری تشخیص چهره به ایران

به گزارش العربیه روز جمعه ۲۵ آذر، آمریکا یک کمپانی مشهور چینی که در تولید فناوری تشخیص چهره به‌منظور تحت پیگرد قرار دادن معترضان تخصص دارد، و این فناوری را برای سرکوب معترضان در اختیار سپاه پاسداران ایران قرار داده است، را تحریم کرد.

خبرگزاری ان.بی.سی روز گذشته نوشت که کمپانی «فناوریهای تیاندی» که نرم‌افزارهای تشخیص چهره برای تحت پیگرد قرار دادن معترضان ضدحکومتی در ایران تولید می‌کند را در «لیست سیاه» قرار داد.

تیاندی یک کمپانی خصوصی مستقر در شهر شمالی تیانجین است، و از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های تولید فناوری نظارتی در چین و جهان است. مقامات این شرکت می‌گویند در بیش از شصت کشور شعبه دارند، و بر اساس گزارشهای رسانه‌یی، این شرکت در سال۲۰۲۱ بیش از ۸۰۰میلیون دلار درآمد کسب کرد.

به گفته وزارت بازرگانی ایالات متحده، تیاندی با ارائه فناوریهایی به سپاه پاسداران که شامل قطعات ساخت آمریکا می‌شود، و فروش مستقیم آنها به ایران تحت تحریم‌های ایالات متحده ممنوع است، به‌طور غیرمستقیم به سپاه امکان دستیابی به فناوری ساخت آمریکا را داده است.

به گفته «ان‌. بی. سی»، مدافعان حقوق‌بشر و قانونگذاران آمریکایی نگرانند که مبادا دستگاه امنیتی ایران فناوری شناسایی چهره که از تیاندی دریافت کرده را به‌منظور سرکوب خیزش ضدحکومتی اخیر مردم ایران به کار گیرد.

کارشناسان می‌گویند هنوز مشخص نیست که رژیم ایران دقیقاً چه تجهیزاتی از تیاندی گرفته و می‌خواهد چگونه از فناوری تشخیص چهره استفاده کند، اما عموماً بر این باورند که تهران قصد دارد مثل پکن از این فناوری در راستای کنترل و مقابله با منتقدان و مخالفان خود بهره ببرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f7b20e03-df13-4427-ae0d-8ea37e94116f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات