728 x 90

تحریم ایران، بعید است خریداران نفت از تحریمهای آمریکا معاف شوند

تحریمهای نفتی علیه رژیم ایران
تحریمهای نفتی علیه رژیم ایران

وزیر نفت رژیم ایران می‌گوید احتمال معاف شدن خریداران نفت ایران از تحریم‌های آمریکا، از تصور خارج است و رژیمش برای ادامه فروش نفت و حفظ سقف تولید خود، راهکارهایی دارد که آنها را فاش نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری حکومتی فارس ۱تیر۹۷، «بیژن زنگنه» وزیر نفت که برای شرکت در نشست اعضای اوپک به وین رفته، از غیرمحتمل بودن صدور معافیت موردی از تحریم‌های آمریکا برای خریداران نفت ایران خبر داد.

این اظهارنظر در حالی رسانه‌یی می‌شود، که زنگنه دیشب به نشانه اعتراض به تصمیم اعضای اوپک برای افزایش سقف تولید - که کاهش قیمت نفت را در پی دارد - نشست وزرای نفت اوپک را ترک کرده بود.

رویترز هم خبر داده بود که دولت آمریکا از ژاپن خواسته است خرید نفت از ایران را به‌صورت کامل متوقف کند؛ در زمان ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» و در اوج تحریم‌های نفتی سال ۱۳۹۱، وزارت خزانه‌داری آمریکا طرحی را برای کاهش ۲۰درصدی خرید نفت ایران در هر ۶ماه ارائه کرده بود. آن طرح باعث شد فروش نفت ایران به ۱میلیون بشکه در روز برسد.

دونالد ترامپ ۱۸اردیبهشت از برجام خارج شد و با توجه به موعد ۱۸۰روزه‌ای ارائه شده، تحریم‌های نفتی ایران از ۱۳آبان سال جاری آغاز خواهد شد.

 

خریداران نفت ایران از تحریم آمریکا معاف نمی‌شوند

بیژن زنگنه که با خبرگزاری بلومبرگ مصاحبه می‌کرد گفت: «فکر نمی‌کنم که آنها (خریداران نفت ایران) بتوانند از ایالات متحده معافیت بگیرند. ما می‌خواهیم راه دیگری پیدا کنیم.»

منظور وزیر نفت ایران از جمله دوم، تلاش ایران برای ادامه فروش نفت بدون درگیر شدن با تحریم‌های دولت ترامپ است. هند که یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران است گفته که با شروع اعمال تحریم‌های آمریکا، دیگر توان پرداخت دلارهای نفتی ایران را نخواهد داشت.

خبرنگار بلومبرگ از زنگنه در خصوص ماهیت «راه دیگر» رژیم ایران برای ادامه فروش نفت پرسید و وزیر نفت پاسخ داده: «من نمی‌توانم در خصوص آن راه‌ها توضیحی بدهم. اگر دولت آمریکا بداند که ما می‌خواهیم چه کنیم، راهمان را مسدود می‌کند.»

زنگنه در انتها به بلومبرگ گفته که رژیم ایران خود را برای مقابله با «بدترین سناریو» آماده کرده است.

 

آیا افزایش تولید یک میلیون بشکه نفت اوپک به زیان رژیم ایران خواهد بود؟

روز جمعه یک منبع مطلع در سازمان کشورهای تولیدکننده نفت اوپک اعلام کرد این سازمان به‌دنبال توافق با کشورهای غیرعضو بر سر افزایش تولید نفت خام اوپک به میزان یک میلیون بشکه در روز از ماه جولای است.

کارشناسان با توجه به تحریم‌های جدید آمریکا علیه رژیم ایران که از هم‌اکنون باعث کاهش تولید نفت ایران شده، افزایش تولید نفت را جایگزینی برای کاهش صادرات نفت رژیم ایران ارزیابی می‌کنند.

بیژن زنگنه وزیر رژیم ایران ضمن مخالفت شدید با افزایش تولید نفت اوپک جلسه اوپک را به نشانه اعتراض ترک کرد.

عربستان سعودی به‌عنوان عضو اوپک و روسیه به‌عنوان کشور غیرعضو، مهم‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان هستند که با افزایش تولید نفت موافقت کرده‌اند.

بر اساس پیشنهاد عربستان سعودی و روسیه میزان تولید نفت تا یک میلیون بشکه در روز برابر با ۱% از کل نیاز بین‌المللی افزایش می‌یابد.

اگر چه سازمان اوپک برای دستیابی به توافق به اجماع اعضا خود نیاز دارد اما درگذشته نیز بدون موافقت رژیم ایران در این زمینه توافق کرده بود.

رژیم ایران که با تحریم‌های اولیه و ثانویه آمریکا روبه‌رو است با افزایش تولید نفت مخالف است.

روسیه عضو اوپک نیست اما همانند سعودی با افزایش تولید نفت موافق است.

 

تحریم نفتی رژیم ایران

خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داد، هیأت نمایندگی ایالات متحده آمریکا به ریاست کریستوفر فورد دستیار وزیر خارجه از ۱۸تا ۲۰ماه ژوئن به ژاپن و کره جنوبی سفر می‌کند تا سیاست دولتش در قبال رژیم ایران را برای مقامات آن کشورها توضیح دهد.

بر اساس گزارشها: دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور امنیت بین‌المللی، ریاست هیأت نمایندگی آمریکا را در سفر به توکیو و سئول عهده‌دار است تا موضع آمریکا در قبال رژیم ایران و هم‌چنین وضع تحریم‌های جدید علیه تهران را توضیح بدهد.

اسپوتنیک نوشت: سرگیی لاوروف، وزیر خارجه روسیه می‌گوید آمریکا با خروج از توافق هسته‌یی به‌دنبال تقابلی تمام‌عیار با حکومت ایران است.

لاورف ادامه داد، خروج آمریکا از برجام با هدف سازماندهی مقابله تمام‌عیار با رژیم ایران است.

ژاپن از اول اکتبر واردات نفت از ایران را متوقف خواهد کرد

رئیس اتحادیه نفت ژاپن گفت، بدون معافیت از تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه تهران این کشور احتمالاً از اول اکتبر واردات نفت از ایران را متوقف خواهد کرد.

رویترز گزارش کرد، "تاکاشی تسوکیوگا" روز جمعه اعلام کرد اگر معافیت از تحریم‌های آمریکا در زمینه واردات نفت از ایران مشمول ژاپن نشود، پالایشگاههای نفت این کشور ممکن است از اکتبر آینده بارگیری نفت خام ایران را متوقف کنند.

تسوکیوگا در ادامه گفت: «در صورتی که پس از مهلت ۱۸۰روزه که در ۴نوامبر به پایان خواهد رسید، امکان ادامه پرداختی‌های ایران نباشد، احتمال می‌رود که مشتریان ژاپنی نفت ایران اجبارا در ماه اوت آخرین سفارش خود را انجام دهند.

آمریکا تا ۱۳ آبان ۹۷ به مشتریان بین‌المللی نفت ایران مهلت داده تا به قرارداد‌های خود با تهران پایان دهند در غیراینصورت شامل تحریمهای ثانویه خواهند شد. بنا‌به اعتراف خبرگزاری سپاه پاسداران خامنه‌ای، ایالات متحده آمریکا، در دوره تحریمهای مشابه بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ از شرکتهای ناقض تحریمهای رژیم ایران بیش از ۱۷میلیارد جریمه وصول کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2e42c857-142f-429a-be48-6327c327906b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات