728 x 90

تایمز لندن: ایران پرتاب موشک را برای افزایش فشار در مذاکرات توافق هسته‌یی انجام داد

پرتاب موشک ماهواره‌بر رژیم آخوندی
پرتاب موشک ماهواره‌بر رژیم آخوندی

تایمز لندن روز۱۰دیماه در گزارشی از پرتاب موشک ماهواره‌بر توسط رژیم آخوندی در روز گذشته نوشت: آژانس فضایی ایران امروز پرتاب موشک جدیدی را به نمایش گذاشت و پیامی را به قدرتهای غربی در مذاکرات با تهران درباره آینده برنامه هسته‌یی این کشور ارسال کرد.
تلویزیون دولتی آنچه را که پرتاب موفقیت‌آمیز موشک سیمرغ نشان داد حامل سه ماهواره بود. آماده‌سازی پرتاب این موشک که از فرودگاه فضایی خمینی پرتاب شد، در اواسط دسامبر توسط ماهواره‌های قدرتهای غربی مشاهده شده بود.
تایمز لندن افزود: موفقیت محدود بود، پرتاب ممکن است به‌سرعت کافی برای رها کردن سه ماهواره به مدار دست نیابد، اما خود موشک به ارتفاع ۲۹۰ ​​مایلی (۴۷۰ کیلومتری) رسید.
قدرتهای غربی برنامه فضایی ایران را از نزدیک زیر نظر دارند و می‌گویند که این برنامه «کاربرد دوگانه» دارد که علاوه بر این‌که بخشی از تلاش واقعی برای پرتاب ماهواره‌ها است، فناوری موشکهای بالستیک نیز در آن در نظر گرفته شده است.
توافق سال۲۰۱۵ با سازمان ملل و قدرتهای غربی که برنامه هسته‌یی ایران را محدود کرد، محدودیت‌هایی را برای برنامه توسعه موشکی این کشور پیشنهاد کرد، اما تهران می‌گوید که این بخش از توافق الزام‌آور نبود.
این کشور یک برنامه دو مسیره پیشرفت فناوری موشکی و فضایی را پیش برد که یکی توسط وزارت دفاع که آژانس فضایی رسمی ملی بخشی از آن است، و دیگری خارج از زنجیره فرماندهی دولتی توسط سپاه پاسداران اجرا می‌شود. موشک سیمرغ بخشی از برنامه آژانس فضایی است و پرتاب آن توسط وزارت دفاع اعلام شده است.
زمان پرتاب ممکن است به‌عنوان پیامی مرتبط با از سرگیری مذاکرات در وین باشد که هدف آن احیای مجدد توافق هسته‌یی است که توسط دونالد ترامپ در سال۲۰۱۸ پاره شد.
از زمان انتخاب رئیس‌جمهور رئیسی در ژوئن، رژیم ایران استراتژی تشدید خواسته‌های خود را در مذاکرات و در عین‌حال توسعه تهاجمی برنامه هسته‌ای‌اش را دنبال کرده است.
به نظر می‌رسد که برنامه فضایی بخشی دیگر از همان استراتژی باشد. یکی از اولین اقدامات رئیسی برکناری رئیس سازمان فضایی بود که در سال‌های اخیر کارنامه‌ای ناچیز داشت و جلسه شورای عالی فضایی را فراخواند، یک نهاد نظارتی رسمی که در دهه گذشته تشکیل جلسه نداده بود.
برنامه جداگانه [سپاه] پاسداران موفقیت بیشتری داشته است، اگر چه مقامات وزارتخانه از مقایسه بین این دو دفاع کرده‌اند. دانشمندان [سپاه] پاسداران موشک‌هایی ساخته‌اند که قادر به استفاده از سوخت جامد هستند که توسط اکثر کارشناسان تسلیحاتی برای موشکهای هدایت‌شونده با سلاح هسته‌یی ضروری است.
سیمرغ از سوخت مایع استفاده می‌کند که به‌طور کلی برای یک سلاح هسته‌یی بیش از حد فناوری قدیمی محسوب می‌شود. با این وجود، آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا قبلاً ارزیابی کرده بود که فناوری سیمرغ که ظاهراً بخشی از آن از برنامه موشکی کره شمالی به ایران منتقل شده است، قابلیت تبدیل به کاربرد نظامی را دارد.
موشک پیشرفته‌تر ذوالجناح که امسال نیز پرتاب آزمایشی داشته است، با سوخت جامد کار می‌کند، اما هم‌چنان از سیستم‌های کنترل نسل قدیمی استفاده می‌کند. رژیم ایران اعلام کرده است که در حال آزمایش راکت‌های جدیدتری است که همه آخرین فناوریها را ترکیب می‌کند.
گفت و گوهای هسته‌یی این هفته از سوی ایران و روسیه به‌عنوان «پیش‌رفت» اعلام شد، هر چند مذاکره‌کنندگان اروپایی بیشتر بدبین بوده‌اند و تهدید کرده‌اند که در صورت پایبندی ایران به آخرین خواسته‌های خود، این مذاکرات را ترک خواهند کرد. این تحریم‌ها نه تنها شامل لغو تحریم‌های مرتبط با هسته‌یی، بلکه شامل تمامی تحریم‌هایی است که از سال۲۰۱۸ توسط کشورهای غربی علیه ایران اعمال شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/794027e1-6251-4f2a-ba4f-a21ba32a10ed"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات