728 x 90

بیست‌ونهمین روز حمله روسیه به اوکراین - بازپس‌گیری ایرپین

درگیریها در شهر ایرپین اوکراین
درگیریها در شهر ایرپین اوکراین

آخرین تحولات اوکراین

رویترز - معاون نخست‌وزیر اوکراین به رویترز گفت که اوکراین از نرم‌افزار تشخیص چهره برای شناسایی اجساد سربازان روسی کشته شده در جنگ و ردیابی‌ خانواده‌های آنها برای اطلاع از مرگ آنها استفاده می‌کند.

رویترز - سازمان بهداشت جهانی (WHO) روز پنجشنبه اعلام کرد که ۶۴مورد از حملات به مراقبتهای بهداشتی در اوکراین را بین ۲۴فوریه تا ۲۱مارس تأیید کرده است که منجر به کشته شدن ۱۵ و مجروح شدن ۳۷نفر شده است.

رویترز - نیروهای روسیه روز چهارشنبه مناطقی از کیف پایتخت اوکراین را بمباران کردند و بایدن رئیس‌جمهور آمریکا برای یک سری نشست‌های سران درباره جنگ وارد بروکسل شد در حالی که رئیس ناتو گفت که ائتلاف در حال تقویت گروه‌های جنگی در شرق اروپا است.

رویترز - انگلستان حدود ۶۰۰۰ موشک دفاعی جدید در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

رویترز - پیش‌نویس درخواست روسیه برای دسترسی به کمک و حمایت از غیرنظامیان در اوکراین که به نقش مسکو در این بحران اشاره‌ای نمی‌کند، روز چهارشنبه در شورای امنیت سازمان ملل شکست خورد و تنها روسیه و چین رأی مثبت دادند و ۱۳ عضو باقی مانده رأی ممتنع دادند.

رویترز - امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز چهارشنبه گفت که آماده ادامه گفتگو با ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه است و فرانسه و اروپا تمام تلاش خود را برای توقف جنگ در اوکراین انجام خواهند داد.

 

ناتو: در جنگ اوکراین بین ۷۰۰۰ الی ۱۵۰۰۰ سربازان روسیه کشته شده‌اند

آسوشیتدپرس - ناتو روز چهارشنبه (۳فروردین) تخمین زد که ۷۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ سرباز روسی در چهار هفته نبرد در اوکراین کشته شده‌اند، جایی که نیروها مدافع این کشور مقاومت سخت‌تری از حد انتظار نشان داده‌اند و مسکو را از پیروزی برق‌آسا که انتظارش را داشت محروم کرده‌اند. یک مقام ارشد نظامی ناتو گفت که این برآورد بر اساس اطلاعات مقامات اوکراینی، آنچه روسیه منتشر کرده است و اطلاعات جمع‌آوری شده از منابع آزاد می‌باشد... در حالی که چهارشنبه چهار هفته کامل از نبرد را نشان می‌دهد، روسیه درگیر یک کارزار نظامی شدید، با تعداد بی‌شمار کشته‌ها، بدون پایان فوری در چشم‌انداز، و اقتصاد فلج شده تأثیر تحریم‌های غرب قرار دارد...

برای مقایسه، روسیه طی ده سال اشغال افغانستان حدود ۱۵هزار کشته داد. اوکراین هم آمار روشنی از کشته‌های خود ارائه نمی‌کند. رئیس‌جمهور اوکراین دو هفته پیش گفته بود که ۱۳۰۰ سرباز این کشور در جنگ کشته شده‌اند.

 

بایدن وارد اروپا شد- تحریم در انتظار روسیه

رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدار با سران ناتو و گروه هفت و هم‌چنین دیدار با مقامات شورای اروپا درباره بحران اوکراین وارد بروکسل شد. واشنگتن‌پست (۳فروردین) نوشته انتظار می‌رود بایدن و رهبران اروپایی طرح‌های جدیدی با هدف کاهش وابستگی به منابع انرژی روسیه اعلام کنند و هم‌چنین بسته تحریمی جدیدی را علیه مسکو اعمال کنند.

 

نیروهای روسیه در اوکراین مرتکب جنایات جنگی شده‌اند

سایت وزارت‌خارجه آمریکا (۳فروردین)
بیانیه مطبوعاتی - آنتونی بلینکن: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از زمان آغاز جنگ منتخب بی‌دلیل و غیرمنصفانه خود، خشونت بی‌امان را به راه انداخته است که باعث مرگ و ویرانی در سراسر اوکراین شده است. ما گزارشهای معتبر متعددی از حملات و حملات بدون تبعیض با هدف قرار دادن غیرنظامیان و هم‌چنین سایر جنایات دیده‌ایم. نیروهای روسیه ساختمانهای آپارتمانی، مدارس، بیمارستانها، زیرساخت‌های حیاتی، وسایل نقلیه غیرنظامی، مراکز خرید و آمبولانس‌ها را ویران کرده‌اند و هزاران غیرنظامی بی‌گناه را کشته یا زخمی کرده‌اند.
بسیاری از مکانهایی که نیروهای روسیه به آنها حمله کرده‌اند، به‌وضوح قابل شناسایی هستند که توسط غیرنظامیان در حال استفاده هستند. همان‌طور که دفتر کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل در گزارش ۱۱مارس به صراحت اشاره کرد، این شامل زایشگاه ماریوپل نیز می‌شود.
هم‌چنین شامل حمله‌یی بود که علیه سالن تئاتر ماریوپل صورت گرفت، که به‌وضوح با کلمه« дети» - روسی به‌معنای «کودکان» - با حروف بزرگ از آسمان مشخص شده است.
نیروهای پوتین از همین تاکتیکها در گروزنی، چچن و حلب سوریه استفاده کردند، جایی که بمباران شهرها را برای شکستن اراده مردم تشدید کردند. تلاش آنها برای انجام این کار در اوکراین بار دیگر جهان را شوکه کرد و همان‌طور که رئیس‌جمهور زلنسکی با هوشیاری تأیید کرد، «مردم اوکراین را در خون و اشک غسل داد.»
هفته گذشته، من اظهارات پرزیدنت بایدن را بر اساس گزارشها و تصاویر بی‌شماری از ویرانی و رنج که همه ما دیده‌ایم، تکرار کردم که جنایات جنگی توسط نیروهای پوتین در اوکراین انجام شده است. من سپس متذکر شدم که هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان یک جنایت جنگی است. من تأکید کردم که وزارت امور خارجه و دیگر کارشناسان دولت ایالات متحده در حال مستندسازی و ارزیابی جنایات جنگی احتمالی در اوکراین هستند. امروز، می‌توانم اعلام کنم که بر اساس اطلاعات موجود، دولت آمریکا ارزیابی می‌کند که اعضای نیروهای روسیه در اوکراین مرتکب جنایات جنگی شده‌اند...

 

شهر ایرپین در دست نیروهای اوکراین است

شهردار کی‌یف گفته که تقریباً تمام شهر ایرپین که در هفته‌های اخیر شاهد درگیریهای شدید بوده است، در دست اوکراین است. در اوایل ماه مارس، هزاران نفر از ساکنان ایرپین، که تنها در ۲۰ کیلومتری شمال غرب کی‌یف است، از میان بقایای یک پل منفجر شده فرار کردند. ویتالی کلیچکو به خبرنگاران گفت که نیروهای اوکراینی نیروهای روسیه را به عقب رانده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f30cf3a8-2c46-4115-a09d-d614d69a0708"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات