728 x 90

بیست و هفتین روز حمله روسیه به اوکراین - بمباران شهرها

انهدام ستون تانکهای ارتش روسیه توسط اوکراین
انهدام ستون تانکهای ارتش روسیه توسط اوکراین

اوکراین تسلیم نمی‌شود

رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد، تسلیم التیماتوم روسیه برای پایان دادن به جنگ نخواهد شد. روسیه از جمله خواستار تسلیم سه شهر ماریوپل، خارکی‌یف و کی‌یف شده است. رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید، هدف روسیه از تعیین التیماتوم، نابودی اوکراین است و خواست روسیه برای تسلیم ماریوپل، خارکی‌یف و کی‌یف از نظر او و مردم این شهرها مردود است.
ولودیمیر زلنسکی گفت، مسکو می‌خواهد از این طریق اوکراین را تسخیر کند و برای این‌که بتواند به این هدف دست یابد، باید همه مردم اوکراین را از بین ببرد.

 

آخرین تحولات اوکراین:

تایمز - گزارش‌شده که روسیه از زمان شروع جنگ در اوکراین در کمتر از یک ماه پیش، تقریباً ۱۰هزار سرباز را از دست داده است که بسیار بالاتر از تخمین آمریکایی‌ها از تلفات است. روزنامه روسی طرفدار کرملین، کومسومولسکایا پراودا، دیروز آمارهای به روزی را در مورد تلفات منتشر کرد و تعداد آنها را ۹۸۶۱ کشته و ۱۶۱۵۳ مجروح اعلام کرد.

رویترز - الکسی آرستویچ مشاور رئیس‌جمهور اوکراین روز سه‌شنبه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: یکی از اولویتهای اصلی روسیه کنترل کیف پایتخت اوکراین است، اما تلاش برای انجام این کار «خودکشی» است.

رویترز - زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین: هیچ تصمیمی فوری در مورد سرزمین اشغالی اوکراین امکان‌پذیر نیست.

رویترز - زلنسکی: دیدار با پوتین برای تعیین موضع روسیه در مورد پایان دادن به جنگ، حیاتی است

رویترز - پنتاگون می‌گوید شواهد روشن مبنی بر این‌که نیروهای روسی در حال ارتکاب جنایات جنگی هستند را دیده است

رویترز -دیپلمات‌ها گفتند که انتظار می‌رود مجمع عمومی سازمان ملل این هفته رأی‌گیری کند تا از حمله روسیه به اوکراین به‌دلیل ایجاد یک وضعیت انسانی «وخیم» انتقاد کند، خواستار دسترسی به کمکها شود و دوباره از مسکو بخواهد جنگ را متوقف کند و نیروهایش را خارج کند.

رویترز -وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا روز دوشنبه با یک استراتژی امنیتی به‌منظور تقویت نفوذ نظامی اتحادیه پس از بازگشت جنگ به اروپا موافقت کردند و یک نیروی واکنش سریع با حداکثر ۵۰۰۰ نیرو برای استقرار سریع در شرایط بحرانی ایجاد می‌کنند.

رویترز - روسیه و اوکراین در مورد یک توافق صلح صحبت می‌کنند در حالی که سربازان آنها پس از تجاوز روسیه در ۲۴فوریه یکدیگر را می‌کشند، اما مسأله قلمرو می‌تواند احتمال توافق برای پایان دادن به جنگ را از بین ببرد.

رویترز - ترکیه که در تلاش برای میانجیگری است، گفته است که دو طرف در حال نزدیک شدن به توافق بر سر موضوعات مهم هستند. انگلستان هشدار داده است که پوتین، ممکن است از مذاکرات صلح به‌عنوان دود استتار برای سازماندهی مجدد نیروهای روسیه استفاده کند.

رویترز - ارتش اوکراین گفت که مردم باید خود را برای گلوله‌باران بی‌رویه زیرساخت‌های حیاتی توسط روسیه آماده کنند، زیرا بایدن، یکی از قوی‌ترین هشدارهای خود را صادر کرد که مسکو در حال بررسی استفاده از سلاحهای شیمیایی است.

رویترز - یک بازمانده هولوکاست از جنگ جهانی دوم در خارکیف اوکراین کشته شد. وی در طول جنگ جهانی دوم از اردوگاه کار اجباری بوخنوالد نازی جان سالم به در برده بود. او در همان جنگ از اردوگاه کار اجباری دورا میتلبا (Dora-Mittelbau) جان سالم به در برده بود.

 

بوریس رومانچنکو، ۹۶ساله و از بازماندگان جنگ جهانی دوم در جریان بمباران خارکیف کشته شد

بوریس رومانچنکو، ۹۶ساله و از بازماندگان جنگ جهانی دوم در جریان بمباران خارکیف کشته شد

 

رویترز -بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه بدون ذکر شواهد گفت، اتهامات نادرست روسیه مبنی بر داشتن سلاحهای بیولوژیکی و شیمیایی کی یف نشان می‌دهد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در حال بررسی استفاده از آنها در جنگ خود علیه اوکراین است

رویترز -ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه گفت که بدون دیدار با پوتین، رهبر کرملین، امکان مذاکره برای پایان جنگ در کشورش وجود ندارد. زلنسکی به شبکه‌های تلویزیونی عمومی اروپایی گفت که چنین نشستی می‌تواند در مورد آینده اراضی اشغالی اوکراین گفتگو کند، اما برای حل این موضوع به زمان بیشتری نیاز است.
او هم‌چنین اذعان خود را که در اوایل ماه جاری اعلام کرد، تکرار کرد که اوکراین اکنون نمی‌تواند عضویت در ناتو را تضمین کند.

 

بررسی تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه

رویترز (۱فروردین): بروکسل - وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا روز دوشنبه برای بحث در مورد اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو، به‌ویژه این‌که آیا تحریم نفتی را اعمال کنند یا خیر، تشکیل جلسه می‌دهند... .

گابریلیوس لاندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی، هنگام ورود به نشست بروکسل گفت: «صحبت درباره بخش انرژی غیرقابل اجتناب است و قطعاً می‌توانیم درباره نفت صحبت کنیم، زیرا این بزرگترین منبع درآمد بودجه روسیه است»... .

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه برای نشستهایی با ۳۰ متحد ناتو، اتحادیه اروپا، و شکلی از گروه هفت (G۷) از جمله ژاپن، به بروکسل وارد می‌شود که برای سخت‌تر کردن واکنش غرب به مسکو طراحی شده است... .

فرانسه می‌گوید هیچ تابویی برای تحریم‌ها وجود ندارد. دیپلماتها گفته‌اند که حمله شیمیایی روسیه به اوکراین، یا بمباران شدید پایتخت، کی‌یف، می‌تواند محرکی برای تحریم انرژی باشد. مسکو خودش هشدار داده است که تحریم نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا می‌تواند این کشور را وادار به بستن خط لوله گاز به اروپا کند... .

وزرای دفاع هم‌چنین درباره «قطب‌نمای استراتژیک» (هدف قطب‌نمای استراتژیک سیاست‌های امنیتی و دفاعی مشترک به‌منظور ایجاد توانایی بهتر اتحادیه اروپا برای اقدام و واکنش مشترک به تهدیدات فعلی و آینده است)، نزدیک‌ترین چیزی که اتحادیه اروپا به دکترین نظامی دارد، برای انطباق با واقعیت ژئوپلیتیکی جدید، بحث خواهند کرد.

 

شلیک توپخانه روسیه به سمت کی‌یف

شلیک توپخانه روسیه به سمت کی‌یف

 

آمادگی اوکراین برای مذاکره با روسیه

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، شامگاه دوشنبه گفت که او آماده است تا درباره تعهد کی‌یف مبنی بر عدم عضویت در ناتو به شرط آتش‌بس، خروج نیروهای روسی و تضمین امنیت کشور با مسکو مذاکره کند.

زلنسکی در مصاحبه‌یی با شبکه‌های تلویزیونی اوکراین گفت: «این مصالحه برای همه است: برای غرب که نمی‌داند با ما در رابطه با ناتو چه کار بکند، برای اوکراین که خواستار تضمین امنیتی است، و برای روسیه که نمی‌خواهد ناتو بیشتر از این گسترش یابد».

ولودیمیر زلنسکی هم‌چنین درخواست خود برای گفتگوی مستقیم با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را تکرار کرد. او گفت، تا زمانی که با پوتین دیدار نکند، غیرممکن است که بتوان فهمید روسیه اصلاً خواستار توقف جنگ هست یا نه.

رئیس‌جمهوری اوکراین هم‌چنین تأکید کرد که هر نوع توافقی با روسیه برای پایان جنگ، منوط به برگزاری همه‌پرسی در میان شهروندان اوکراینی در مورد مفاد این توافق است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، زلنسکی گفت: «مردم باید امکان بیان داشته باشند و نسبت به مفاد یک توافق میان اوکراین و روسیه واکنش نشان دهند». وی تصریح کرد، پرسش‌هایی که در هر همه‌پرسی از این نوع مطرح خواهند شد، می‌توانند اشغال کریمه توسط ارتش روسیه و یا ضمانت‌های امنیتی باشند که اوکراین در قبال انصراف از عضویت در ناتو دریافت خواهد کرد.

 

انهدام تجهیزات روسیه در اوکراین

انهدام تجهیزات روسیه در اوکراین

 

جنگ روسیه در اوکراین ممکن است به بن‌بست برسد

واشنگتن پست (۲۹اسفند): بگفتهٔ مقامات غربی و متخصصان نظامی، تلاش روسیه برای فتح اوکراین با تلفات سنگین و از دست دادن تجهیزات که خسارت زیادی به نیروهای غیرآماده روسی وارد کرده که تابه‌حال قادر به دستیابی به هیچیک از اهداف اولیهٔ خود نشده‌اند، می‌تواند به بن‌بست برسد.

خطوط جبهه طی بیش از یک هفته تغییر چندانی نکرده است. بنا به تخمینهای اطلاعاتی غرب، تعداد کشته و زخمی روسیه تا ۱۰۰۰نفر در روز می‌رسد و به ادعای اوکراین از اینهم بیشتر است.

کلیپ‌های تانکهای سوخته و ستونهای رها شده، در کنار فیلم‌های سربازان مرده روس، سربازان روسیه که در حال تسلیم هستند، سربازان گرسنهٔ روسیه که از مزارع مرغ می‌دزدند، مستمراً در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی اوکراین گذاشته می‌شود...

اما تحلیلگران و مقامات می‌گویند در فقدان پیشروی قابل توجه و با توجه به ابعاد تلفات، کمپین نظامی روسیه می‌تواند به‌زودی غیرقابل تداوم باشد و سربازان به‌خاطر فقدان نیرو، تدارکات و مهمات کافی قادر به پیشروی نباشند.

آنها می‌گویند که ۲ هفتهٔ آینده می‌تواند در تعیین نتیجهٔ کل جنگ حیاتی باشد. اگر روسیه نتواند به‌سرعت خطوط تدارکاتی خود را بهبود بخشد، نیروی کمکی وارد کند، و روحیهٔ سربازانش را تقویت کند، ممکن است دستیابی به اهدافش غیرممکن شود...

یک ارزیابی توسط مؤسسهٔ مطالعهٔ جنگ در روز شنبه از اینهم فراتر رفت. بر طبق این ارزیابی، ”نیروهای اوکراینی کمپین اولیهٔ این جنگ را شکست داده‌اند“ . این درگیری حالا به ”بن‌بست“ رسیده است...

بگفتهٔ مقامات آمریکایی، روسیه تاکنون ۷۵درصد نیروهای آمادهٔ جنگ خود را وارد کرده است.

اطلاعات غرب تخمین می‌زند که محتمل است که ۷۰۰۰نیروی روس کشته شده و تا ۲۰۰۰۰زخمی شده باشند...

نیروهای روسیه به تسلیم شدن ادامه می‌دهند، خودروهایشان را رها می‌کنند، و ابتکار چندانی در مناطق تحت کنترل خود نشان نمی‌دهند که حاکی از نیرویی است که چندان انگیزه‌ای ندارد...

مقامات و تحلیلگران می‌گویند بعید است اوکراین توان بیرون کردن روسیه از سرزمینی که تابه‌حال اشغال کرده را داشته باشد.

یک مقام غربی گفت حالا سؤال اصلی از این‌که چقدر طول می‌کشد روسیه اوکراین را بگیرد، تبدیل شده به ”آیا اوکراین می‌تواند روسیه را به بن‌بست برساند؟... نیروهای اوکراینی فعلاً وضعشان خیلی خوب است“...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ba429bdc-f5b7-4509-9201-85eb25a197d9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات