728 x 90

بیانیه فرانسه، آلمان، انگلستان و آمریکا درباره آخرین گزارش آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

دولتهای فرانسه، آلمان، انگلستان و آمریکا درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون برنامه هسته‌یی رژیم ایران اعلام کردند این گزارش عدم التزم ایران به تعهداتش در چارچوب برجام و تحت پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌یی را نشان می‌دهد.

وزارت‌خارجه آلمان در بیانیه‌یی نوشت: ما، دولتهای فرانسه، آلمان، انگلستان و آمریکا، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر این‌که ایران بدون اطلاع از پیش آژانس تغییر اساسی در پیکربندی برخی از سانتریفوژهای خود اعمال کرده است را مورد توجه قرار می‌دهیم. این سانتریفیوژها اورانیوم با غنای بالا تا ۶۰درصد تولید می‌کنند و در کارخانه غنی‌سازی فردو قرار دارند. همان‌طور که آژانس اعلام کرد، این تغییر اعلام نشده با تعهدات ایران تحت توافقنامه پادمان جامع مورد نیاز NPT مغایر است. چنین عدم اطلاع‌رسانی مورد نیاز، توانایی آژانس را برای حفظ شناسایی به موقع در تأسیسات هسته‌یی ایران تضعیف می‌کند. …
رژیم ایران هم‌چنین به‌عنوان بخشی از تحقیقات پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به‌رغم تصویب دو قطعنامه درباره این موضوع توسط شورای حکام در سال گذشته، هنوز پاسخ معتبری به سؤالات باقی مانده آژانس ارائه نکرده است…

در همین رابطه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه ۱۲بهمن از اقدام مخفیانه ایران به تغییر ساختار آبشارهای سانتریفیوژها در سایت «فردو» جهت دستیابی به غنی‌سازی ۶۰درصدی اورانیوم خبر داده بود و شدیداً از این رویکرد ایران انتقاد کرد.

در گزارش محرمانه‌آژانس، رژیم ایران را به‌دلیل ایجاد تغییر اعلام‌نشده‌ای در اتصال بین دو آبشار سانتریفوژهای IR-۶ که اورانیوم را تا ۶۰درصد در نیروگاه فردو غنی‌سازی می‌کند، سرزنش کرد.

بیانیه آمریکا و سه کشور اروپایی تأکید می‌کند: «ادعای ایران درباره این‌که تغییر ساختار سانتریفیوژها در اثر اشتباه رخ داده است، کافی نیست. قضاوت ما از اقدامات ایران نه بر اساس نیت و اظهارات ایران بلکه بر اساس گزارشهای بی‌طرفانه آژانس است».

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در گزارش اخیر این نهاد که برای کشورهای عضو ارسال شد، از این‌که ایران بدون اطلاع قبلی آژانس، تغییر اساسی در اطلاعات طراحی تأسیسات غنی‌سازی سوخت فردو در رابطه با تولید اورانیوم با غنای بالا اعمال کرده، ابراز نگرانی کرده بود.

بیانیه آمریکا و سه عضو دیگر برجام افزوده: «اقدام ایران در غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالا در سایت فردو توجیه معتبر غیرنظامی ندارد و در ارتباط با گسترش سلاحهای کشتار جمعی، مخاطرات بزرگی ایجاد می‌کند».

این بیانیه از رژیم ایران خواسته به «تعهدات بین‌المللی در چارچوب توافق پادمانی با آژانس پایبند بوده» و در اجرای مؤثر «تدابیر پادمانی در سایت فردو» با آژانس «همکاری کامل» داشته باشد.

 

خبرگزاری فرانسه، روز ۱۵بهمن در مطلبی با عنوان «انتقاد آمریکا و متحدان از واکنش ایران به گزارش دیدبان هسته‌یی سازمان ملل»
آمریکا روز جمعه با صدور بیانیه‌یی مشترک با فرانسه، انگلستان و آلمان از واکنش ناکافی ایران به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) درباره برنامه هسته‌یی این کشور انتقاد کرد.
دیدبان هسته‌یی سازمان ملل روز چهارشنبه پس از این‌که متوجه شد تغییراتی بدون اطلاع قبلی، در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو داده شده که می‌تواند اورانیوم تا ۶۰ درصد غنی‌سازی کند، به تهران هشدار داد.
ایران مدعی شد که یک بازرس آژانس به‌طور تصادفی تغییرات را به‌عنوان اعلام‌نشده علامت‌گذاری کرده است و این موضوع بعداً حل و فصل شده است.
اما در بیانیه مشترک فرانسه و بریتانیا و آلمان آمده است: «ادعاهای ایران مبنی بر این‌که این اقدام به اشتباه انجام شده است ناکافی است.
این بیانیه می‌افزاید ما اقدامات ایران را بر اساس گزارشهای بی‌طرفانه و عینی آژانس قضاوت می‌کنیم، نه بر اساس قصد و منظور ادعایی ایران».
بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که توسط خبرگزاری فرانسه مشاهده شد، بازرسان طی بازرسی اعلام‌نشده فردو در ۲۱ژانویه دریافتند که «دو آبشار سانتریفوژ IR-۶ به‌گونه‌یی به هم متصل شده‌اند که تفاوت اساسی با نحوه عملکرد اعلام شده توسط ایران دارد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ececad24-965d-4417-a911-16cbb19ead74"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات