728 x 90

بیانیه سه کشور اروپایی پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران

بیانیه دولت انگلستان
بیانیه دولت انگلستان

سه کشور اروپایی انگلستان؛ آلمان و فرانسه روز دوشنبه ۲۸آذر و پس از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون اجرای قطعنامه ۲۲۳۱؛ با صدور بیانیه مشترک درباره فعالیت‌های اتمی رژیم ایران و نقض آشکار برجام هشدار دادند.
در بیانیه سه کشور اروپایی با اشاره به نقض دائمی تعهدات توسط رژیم ایران آمده است: «ایران به مدت سه سال و نیم تعهدات خود در چارچوب برجام را نقض کرده و هم‌چنان به تشدید برنامه هسته‌یی خود ادامه می‌دهد ضمن آن‌که تعهدات شفاف‌سازی خود را در این زمینه به میزان قابل توجهی کاهش داده است».
سه کشور اروپایی هم‌چنین در بیانیه خود با تأکید بر این‌که اجازه نخواهند داد که رژیم ایران به سلاح هسته‌یی دست پیدا کند نوشتند: «ما با شرکای خود در حال بررسی گام‌های بعدی هستیم. ما هم‌چنان مصمم هستیم که رژیم ایران هرگز نباید سلاح هسته‌یی تولید کند و باید از حمایت تسلیحاتی روسیه در جنگ و حمله نظامی به اوکراین پرهیز کند. رژیم ایران هم‌چنین باید از تحویل و ارسال تسلیحات به دولتها و عوامل غیردولتی در خاورمیانه بپرهیزد. چنین اقداماتی در کنار سرکوب خشن اعتراضات صلح‌آمیز در داخل این کشور، تنها به انزوای بیشتر ایران از جامعه جهانی منجر خواهد شد».
کشورهای انگلستان؛ آلمان و فرانسه در بیانیه خود با اشاره به ارسال پهپاد به روسیه و استفاده از آنها در کشتار مردم اوکراین افزودند: «ایران از ماه اوت گذشته صدها پرنده بدون سرنشین به روسیه داده است که از آنها برای کشتن غیرنظامیان و هدف گرفتن تأسیسات غیرنظامی از جمله امروز دوباره در کی‌یف، مورد استفاده قرار گرفت. ما قویاً حمله کورکورانه به غیرنظامیان و تأسیسات غیرنظامی که مصداق جنایت جنگی است را محکوم می‌کنیم. ما این انتقال تسلیحات که در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است را قویاً محکوم می‌کنیم و ایران را از ادامه این اقدامات و تحویل بیشتر تسلیحات به روسیه قویاً بر حذر می‌داریم، به‌ویژه، ارسال هر گونه موشک بالستیک کوتاه برد که می‌تواند به‌شدت بر بغرنج‌تر شدن اوضاع تأثیر بگذارد».
در قسمتی دیگر از بیانیه پیرامون برنامه موشکی رژیم آخوندی که نقض قطعنامه ۲۲۳۱ می‌باشد آمده است «امروز ما در شورای امنیت هم‌چنین به موارد کلیدی چون توسعه برنامه موشکی (ایران) و انتقال موشک و پهپاد به دیگر بازیگران منطقه و فراتر از آن‌که موجب بی‌ثباتی منطقه می‌شود، پرداختیم. اولا، فعالیت‌های ایران در زمینه موشکهای بالستیک در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که مانع توسعه برنامه موشک‌های قاره‌پیما و دوربرد ایران شده است. دوما، توسعه تسلیحاتی ایران تهدید جدی برای منطقه و کل جامعه جهانی محسوب می‌شود. ما قویاً فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران را محکوم می‌کنیم و از این کشور می‌خواهیم که تمامی فعالیت‌های خود که در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است را متوقف کند از جمله تمامی اقدامات برای تولید و پیشبرد موشکهای بالستیک (قاره‌پیما)».(سایت دولت انگلستان ۲۸آذر)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/355f3e2e-7184-446d-b4f0-6a5b75863eb0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات