728 x 90

بنیاد دفاع از دمکراسیها: تحلیل گزارش راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

سه کارشناس اتمی دیوید آلبرایت، سارا بورکهارد و آندریا استریکر از اعضای مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل روز ۲۸آبان تحلیلی از گزارش راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را منتشر کردند.

ترجمه بخشهایی از این گزارش از سایت بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها(واشنگتن):

این گزارش خلاصه و ارزیابی اطلاعات گزارش پادمانی سه ماهه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) برای ۱۷نوامبر ۲۰۲۱، راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران تحت قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد، از جمله پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) می‌باشد.

آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جزئیات پیشرفت سریع فعالیت‌های هسته‌یی ایران و اقداماتی برای محدود کردن نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، را بیان می‌کند که نشان‌دهنده کاهش توانایی بازرسان برای کشف استفاده غیرمجاز ایران از تأسیسات اعلام‌نشده، می‌باشد. در عین‌حال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ پیشرفتی در حل و فصل مسائل پادمانی باقی مانده مربوط به‌وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌یی اعلام نشده در ایران نداشته است. مورد اخیر در گزارش پادمانهای سه ماهه جداگانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توافقنامه پادمانهای NPT (معاهده منع گسترش سلاحهای هسته‌ای) با جمهوری اسلامی ایران، که هم‌چنین در ۱۷نوامبر صادر شد و به‌طور جداگانه توسط مؤسسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، مورد بحث قرار می‌گیرد. در این گزارشها و در خلال حضور رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی زنگ هشداری را در شورای حکام و جامعه بین‌المللی به صدا درآورده است.

موارد برجسته و برآورد زمان گریز اتمی

• ایران به اندازه کافی اورانیوم هگزا فلوراید (UF۶) غنی شده به شکل اورانیوم غنی شده نزدیک به ۲۰ و ۶۰درصد برای تولید اورانیوم کافی با درجه تسلیحات (WGU) دارد که در اینجا ۲۵کیلو گرم در نظر گرفته می‌شود، که یک سلاح هسته‌یی در کمترین زمان سه هفته تولید کند. این کشور می‌تواند بدون استفاده از ذخایر اورانیوم غنی شده تا ۵درصد خود به‌عنوان سوخت دستگاه این کار را انجام دهد. رشد ذخایر اورانیوم غنی شده نزدیک به ۲۰ و ۶۰درصد ایران، به‌طور خطرناکی زمان گریز اتمی را کاهش داده است.

• ایران می‌تواند با استفاده از ذخایر قابل توجه اورانیوم غنی شده بین دو تا پنج درصد، به تولید بیشتر اورانیوم با درجه تسلیحاتی ادامه دهد. در مدت کمی بیش از دو ماه پس از آغاز زمان گریز اتمی، ایران می‌تواند به اندازه کافی WGU اضافی برای سلاح دوم تولید کند. بعد از حدود ۳.۵ ماه، برای سلاح سوم به مقدار کافی (WGU) خواهد داشت. تولید بیشتر WGU کافی برای سلاح چهارم کندتر خواهد بود و شش ماه طول می‌کشد که نشان‌دهنده کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده‌ای است که از قبل در ایران موجود بوده.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eac0e2b1-5d5e-4252-9a1c-c4e022469b0f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات