728 x 90

بمبارانها و حملات هوایی سنگین اسراییل در لبنان و غزه

بمباران ضاحیه بیروت
بمباران ضاحیه بیروت

بمبارانها و حملات هوایی سنگین اسراییل در لبنان و غزه
در یکشنبه شب و بامداد دوشنبه

رویترز

وزارت بهداشت فلسطین دوشنبه اعلام کرد

حمله نظامی اسراییل به نوار غزه از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون

حداقل ۴۱،۹۰۹ فلسطینی را کشته و ۹۷،۳۰۳ نفر را زخمی کرده است

 

ارتش اسراییل اعلام کرد صبح دوشنبه ۳۵موشک از لبنان

و ۱۰موشک از غزه به سمت اسراییل شلیک شده است

 

ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده سابق سنتکام

رژیم ایران در گوشه رینگ قرار دارد و کاملاً شوکه است

متحد اصلی آنها در منطقه، حزب‌الله، سر بریده شده

و توانایی تهاجمی آن به‌شدت محدود شده است

ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده سابق سنتکام در گفتگو با شبکه سی‌بی‌اس گفت: «رژیم ایران در گوشه رینگ قرار دارد. حمله آنها به اسراییل چند شب پیش موفقیت خاصی نداشت. متحد اصلی آنها در منطقه، حزب‌الله، سر بریده شده و توانایی تهاجمی آن به‌شدت محدود شده است. پس رژیم ایران کاملاً شوکه است.

مک‌کنزی در رابطه با تهدید اتمی رژیم گفت: «آنها هم‌چنین می‌دانند که اگر از آن خط عبور کنند، نمی‌توانند به عقب برگردند. این یک تصمیم است که نمی‌توان از آن و عواقب سنگین آن بازگشت».

(تلویزیون سی.بی.اس: ۱۶مهر)


العربیه ۱۶ مهر نوشت: حومه جنوبی بیروت شب دیگری از حملات خشونت‌آمیز را تجربه کرد، با انفجارهایی که پس از هر حمله تکرار شدند و صحنه‌هایی شوکه‌کننده را در آسمان بیروت به نمایش گذاشتند.
در حملات دیشب به مناطق «سنت ترز» و برج البراجنه و حومه آنها چندین ساختمان به‌طور کامل ویران شدند.
العربیه افزود دست کم چهار حمله به منطقه سنت ترز انجام شد که منجر به تعطیلی بیمارستان معروف این منطقه گردید و آتش‌سوزی‌ها در این مناطق تا حدود دو ساعت ادامه داشت.

از سوی دیگر، ارتش اسراییل در بیانیه شامگاه یکشنبه خود اعلام کرد جنگنده‌های آن «ستاد مرکزی اطلاعات حزب‌الله» و «تأسیسات ذخیره‌سازی سلاح» آنرا در جنوب بیروت بمباران کرده‌اند.

 

به گزارش رویترز موشکهای حزب‌الله صبح دوشنبه ۱۶مهر با دور زدن سامانه‌های دفاع ضدهوایی اسراییل، به سومین شهر بزرگ اسراییل، حیفا، اصابت کردند. این اولین حمله مستقیم موشکی به این شهر به‌شمار می‌آید.

حزب‌الله اعلام کرد در این حمله یک پایگاه نظامی در جنوب حیفا را با رگباری از موشکهای «فادی ۱» هدف قرار داده است. رویترز به‌نقل از رسانه‌های محلی نوشت دو موشک به حیفا در ساحل مدیترانه و پنج موشک دیگر شهر طبریا را که ۶۵ کیلومتر دورتر است، هدف قرار دادند. به گزارش این منابع، ۱۰نفر در حیفا و طبریا مجروح شده‌اند.
شهردار حیفا گفت: «این اولین ضربه واقعی به این شهر بود»...

تایمز اسراییل نیز در گزارشی از حملات موشکی روز دوشنبه به اسراییل نوشت: ارتش اسراییل حمله موشکی بزرگ حماس را که قرار بود روز دوشنبه انجام شود، خنثی نمود.

این منبع به‌نقل از بیانیه ارتش اسراییل نوشت درست قبل از ساعت ۶:۳۰ صبح، زمانی که حماس قصد داشت حمله موشکی را انجام دهد چندین سکوی پرتاب موشک و تونل در سراسر غزه را هدف قرار دادند، .
حماس تنها موفق به پرتاب چهار موشک به منطقه سوفا شد که سه موشک توسط دفاع هوایی رهگیری شدند و چهارمی در یک منطقه باز فرود آمد.
حماس مسئولیت حمله موشکی به نیروهای اسراییلی در نزدیکی حولیت و کرم شالوم را برعهده گرفت.
تایمز اسراییل در خبر دیگری نوشت رگباری از موشکهای حزب‌الله لبنان به یک خانه و چندین خودرو پارک‌شده در شهرک کفر وردیم در شمال اسراییل اصابت کردند.
منابع محلی گفتند به چندین منطقه در این مناطق آسیب وارد شده است و از مردم خواست به محل‌های حادثه نزدیک نشوند.
علاوه بر این، دو پرتابه جنگی دیگر از سمت شرق به مرکز اسراییل شلیک به پرواز درآمدند که توسط سامانه ضدهوایی رهگیری شدند.

 

کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا و کاندیدای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری به‌مناسبت سالگرد ۷اکتبر، گفت: تعهد من به امنیت اسراییل تزلزل ناپذیر است.

وی بر تأمین آن چه اسراییل برای دفاع از خود در برابر رژیم ایران و نیابتی‌هایش نیاز دارد، تأکید کرد.

کامالا هریس هم‌چنین گفت: من از میزان مرگ و میر و ویرانی در غزه در یک سال گذشته دلشکسته هستم - دهها هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند، کودکانی که بارها و بارها برای امنیت فرار می‌کنند، مادران و پدران برای به دست آوردن غذا، آب و دارو تلاش می‌کنند. زمان برای پایان دادن به رنج مردم بیگناه برای گروگان‌گیری و آتش‌بس گذشته است. و من همیشه برای مردم فلسطین مبارزه خواهم کرد تا بتوانند حق‌شان برای کرامت، آزادی، امنیت و تعیین سرنوشت خود را تحقق بخشند.

 

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد با بازماندگان قربانیان حمله ۷اکتبر ابراز همدردی کرد.

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا در یک سخنرانی در کنیسه بزرگ در مرکز رم گفت: «تجاوز غیرانسانی یک سال پیش حماس را فراموش نمی‌کنیم».

وی افزود: یادآوری و محکوم کردن آنچه یک سال پیش اتفاق افتاد یک آیین صرف نیست، بلکه پیش نیاز هر اقدام سیاسی برای بازگرداندن صلح در خاورمیانه است.

کایر استارمر، نخست‌وزیر انگلستان ۷اکتبر را تاریکترین روز برای یهودیان توصیف کرد و با بازماندگان قربانیان کشته‌شده در یک سال پیش ابراز همددری کرد.

نخست وزیر انگلستان هم‌چنین درخواست خود را برای آتش‌بس فوری در غزه و لبنان "و رفع تمامی محدودیتها برای کمکهای بشردوستانه به غزه" تکرار کرد.

 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز ۱۵مهر با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در تماس با همتای اسراییلی خود اقدامات بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران در خاورمیانه و وضعیت فعلی در لبنان و غزه را مورد بحث و گفتگو قرار داد... آستین هم‌چنین ضمن تأکید مجدد بر حمایت آمریکا از حق دفاع از خود اسراییل گفت آمریکا در منطقه قابلیت‌های قابل توجهی دارد تا از پرسنل و تأسیسات خود محافظت کند، حمایت بیشتری از اسراییل ارائه دهد و از تشدید بیشتر تنشها جلوگیری کند. در این تماس طرفین ر بر تعهد خود برای جلوگیری از سؤاستفاده رژیم ایران و شرکای هم‌پیمانش از وضعیت، به‌منظور گسترش درگیریها تأکید کردند.

 

یک مقام حزب‌الله روز یکشنبه ۱۵ مهر گفت اسراییل عملیات جستجو و نجات در منطقه‌یی که گفته می‌شود هاشم صفی‌الدین، از رهبران ارشد حزب‌الله، در زمان بمباران حومه جنوبی بیروت در آنجا حضور داشته است، را مسدود می‌کند.
رویترز با انتشار این خبر افزود محمود قماطی، مقام سیاسی ارشد حزب‌الله، هم‌چنین گفت اطلاعاتی درباره گزارشهای مربوط به نامعلوم بودن سرنوشت اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس رژیم ایران، ندارد.
او به تلویزیون دولتی عراق گفت: «اسرائیل باید اجازه دهد تیم‌های نجات به کار خود ادامه دهند».
قماطی در مورد تعیین جانشین برای حسن نصرالله گفت: «روش انتخاب جانشین برای دبیرکل زمان می‌برد و نیاز به شرایط مناسب دارد، و به همین دلیل امروز به فرماندهی مشترک موقت اکتفا کرده‌ایم».
او افزود که جسد نصرالله در لبنان باقی مانده و زمانی که شرایط اجازه دهد، در حومه جنوبی بیروت که حزب‌الله در آنجا نفوذ بالایی دارد، به خاک سپرده خواهد شد.

 

آمریکا در واکنش به بمباران شدید اسراییل در لبنان، اعلام کرد فشار نظامی می‌تواند دیپلماسی را ممکن سازد اما هم‌چنین ممکن است به اشتباه محاسباتی منجر شود.
رویترز یکشنبه ۱۵ مهر با انتشار این خبر به‌نقل از بیانیه‌ایمیلی سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا نوشت: «فشار نظامی گاهی اوقات می‌تواند دیپلماسی را ممکن سازد. البته فشار نظامی نیز می‌تواند به اشتباه محاسبات و عواقبی ناخواسته منجر شود».
رویترز هم‌چنین با اشاره به تنش میان اسرا‌ییل و رژیم ایران به‌نقل از وزیر دفاع اسراییل، افزود اسراییل در پاسخ خود به رژیم ایران، با آمریکا هماهنگ است، اما مستقلاً تصمیم خواهد گرفت و همه گزینه‌ها روی میز است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f5e3202e-d7f2-4107-be45-5468455b5d63"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات