728 x 90

بلومبرگ: آمریکا و ایران به توافق هسته‌یی نزدیک می‌شوند اما تلاش نهایی ممکن است هفته‌ها طول بکشد

مذاکرات برجام - آرشیو
مذاکرات برجام - آرشیو

به گزارش بلومبرگ (۴شهریور - ۲۶اوت ۲۰۲۲)، آمریکا و رژیم ایران به توافق هسته‌یی نزدیک می‌شوند ولی تلاش نهایی ممکن است هفته‌ها طول بکشد. مقامات آشنا با مذاکرات می‌گویند که موانع بر سر راه توافق هم‌چنان باقی است.
تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ضمانت‌های اقتصادی هم‌چنان نقاط اختلاف هستند. انتظارات برای پیشرفت قریب‌الوقوع با پاسخ واشنگتن و تهران به پیشنهاد «نهایی» اتحادیه اروپا که تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران از جمله صادرات نفت را کاهش می‌دهد، افزایش یافت.
یکی از مقامات بلندپایه اروپایی گفت که طرفین هرگز به راه‌اندازی مجدد توافقنامه ۲۰۱۵ این‌قدر نزدیک نشده‌اند و اظهارات مشاور ارشد دولت بایدن را منعکس می‌کرد.

با این حال، دو مقام دیگر که از مذاکرات مطلع بودند، گفتند که درگیریها بر سر تحقیقات ناظران بین‌المللی درباره فعالیت هسته‌یی گذشته رژیم ایران و دریافت غرامت‌های اقتصادی از سوی تهران در صورت خروج دولت آینده آمریکا از توافق ادامه دارد...
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که بازرسان آن برای بیش از ۳سال در حال بررسی آثار اورانیوم کشف‌شده در چندین سایت اعلام‌نشده هستند، در ماه سپتامبر دو نشست کلیدی برگزار می‌کند که با حضور مقامات ارشد همه طرف‌های توافق اولیه ۲۰۱۵: چین، فرانسه، آلمان، ایران، روسیه، انگلستان و ایالات متحده برگزار می‌شود. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت رژیم ایران باید به سؤالات آژانس پاسخ دهد و آمریکا در حمایت از استقلال آژانس مصمم است.
تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته‌های اخیر به‌عنوان یک نقطه اختلاف و مانع بزرگ برای پیشرفت ظاهر شده است. اما مدیر کل آژانس، رافائل ماریانو گروسی، این هفته طی مصاحبه‌یی با PBS پیشنهاد کرد که حل و فصل این تحقیقات امکانپذیر است.
دیپلمات آرژانتینی با بیان این‌که احیای توافق هسته‌یی به ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این امکان را می‌دهد که نظارت گسترده و بازرسیهای فوری را از سر بگیرند، گفت: ما به آنجا خواهیم رسید.
ایران می‌خواهد ببیند که هیأت حکام آژانس در نشست یک هفته‌یی که در ۱۲سپتامبر (۲۱ شهریور) در وین تشکیل شد، چگونه با این تحقیقات برخورد می‌کند. مقامات گفتند که اگر چه بعید است آژانس به‌طور کامل آن را کنار بگذارد، اما بازرسان ممکن است بتوانند کار خود را در چارچوب توافق هسته‌یی به پایان برسانند... .
به گفته این مقام اروپایی، حتی اگر واشنگتن و تهران با احیای این توافق موافقت کنند، اجرای آن یک چالش خواهد بود و به این معناست که بازگشت کامل ایران به بازارهای نفت ماهها طول خواهد کشید.

این یک مشکل برای مقامات آمریکایی است که روی طناب مذاکره راه می‌روند. هر گونه امتیاز اضافی که به ایران داده شود، چشم‌انداز بازنگری جدید را در میان اعضای دو حزبی شکاک کنگره ایجاد می‌کند. این موضوع پتانسیل آن را دارد که به انتخابات میان دوره‌ای آمریکا در ماه نوامبر سرایت کند، زمانی که دولت بایدن در معرض خطر از دست دادن کنترل بر سنا است، به‌خصوص اگر توافق هنوز گاز ارزان‌تری را برای مصرف‌کنندگان آمریکایی ارائه نکرده باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c5aca294-33a6-4320-bc6d-6a293d857330"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات