728 x 90

برجام هفتم! تغییر سختار نظام!

جام‌زهرهای پی‌درپی
جام‌زهرهای پی‌درپی

با تأخیر  حاکمیت آخوندی در تعیین‌تکلیف خود در برابر ضرب‌الاجل آمریکا، هراس از تبعات خروج آمریکا از برجام رسانه‌ها و مهره‌های رژیم را فراگرفته است.

آنها به‌طور جد نگران عاقبت جام زهرهای بعدی هستند که به اعتراف خودشان آمریکا و اتحادیه اروپا به‌دلیل برنامه موشکی و دخالتهای منطقه‌‌‌یی، روی میز آنها گذشته‌اند.

عناصر باند روحانی برای گریز از مخاطراتی که رژیم در سال ۹۷ با آن مواجه است توصیه می‌کنند که نظام پای برجامهای بعدی برود و خود را از زیر بار فشار بین‌المللی و منطقه‌یی خلاص کند.

عناصری از باند خامنه‌ای هم هستند که با چسبیدن به شعارهای پاسدار و بسیجی گول‌زن، اتخاذ سیاست زهرخوران را زمینه‌ساز سرنگونی نظام می‌دانند و به نظام هشدار می‌دهند مبادا به چنین دام و مخمصه‌‌‌یی بیافتد.

در چنین فضایی است که سایت حکومتی فرارو ۱۶فرودین ۹۷ باتوجه به تنشهای ناشی از سخت‌ترشدن مواضع  آمریکا در سال جاری، توصیه می‌کند «حل تنشهای منطقه‌‌یی» را «اولویت سیاست خارجی» قرار بدهد، زیرا: «اروپایی‌ها در مقام مقایسه میان تعامل و تجارت با آمریکا و ایران، نهایتاً به طرف آمریکا تمایل پیدا می‌کنند... این‌که بیش از این انرژی خود را بر روی برجام بگذاریم چندان مطلوب نیست و باید انرژی خود را صرف حوزه‌های دیگر سیاست خارجی بکنیم. لذا در سال جدید باید تنشهای منطقه‌‌یی را حل و فصل کرد و بر این مبنا اولویت سیاست خارجی کشور فعالیت بیشتر در حوزه منطقه‌یی است».

سایت حکومتی دیپلوماسی ایرانی «حال و روز برجام در سال ۹۷» را «بدتر از سال ۹۶» می‌داند و در این رابطه می‌نویسد: «حرفهای عراقچی در لندن و ظریف در پاکستان درباره منتفع نشدن ایران از فواید برجام به‌دلیل کارشکنی‌های آمریکا را دیگر نمی‌توان صرفاً تاکتیکی برای کسب امتیاز از طرف مقابل دانست. نگرانیهای پشت‌پرده خوش‌بین‌ترین حامیان برجام بیشتر از میزانی است که روی پرده ابراز می‌شود. اظهارات دیپلوماتیک مقامات ایرانی نشان از آن دارد که ایران در سال ۹۷ آمادگی بیشتری برای خروج برجام در صورت خروج آمریکا از آن دارد».

این سایت  با پیش کشیدن این سؤال که «آیا ایران از موضع سرسختانه خود در قبال نفی هر گونه مذاکره موشکی عقب‌نشینی خواهد کرد؟»، نظام را فرامی‌خواند که در زمینه برنامه موشکی و منطقه‌یی عقب‌نشینی کند و جام‌زهر بنوشد زیرا «بی‌تردید کار تیم مذاکرات هسته‌یی و تصمیم‌گیران برجام در سال پیش‌رو سخت و پیچیده خواهد بود». (دیپلوماسی ایرانی 16فروردین ۹۷)

پاسدار محمود معلمی (جانشین اسبق اداره‌کل سیاسی سپاه پاسداران) با این پیش‌بینی که آمریکا از برجام خارج می‌شود، به سردمداران نظام هشدار می‌دهد «حرف آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها یکی است و مسئولان ما نباید ساده‌اندیشی کنند و تصورشان این باشد که می‌توانند اروپا و آمریکا را جدا کنند».

این سرکرده سابق سپاه در ادامه اذعان می‌کند که آمریکا و اروپا به دنبال زهرخور کردن نظام در برجام ۲ و... هستند که به این صورت «طبیعتاً باید تا هفتمین برجام هم عقب برویم که هفتمین برجام این‌طور که مشخص است تغییر ساختار نظام جمهوری اسلامی است». (خبرگزاری حکومتی فارس ۱۶فروردین ۹۷)

سایت حکومتی شعار نیز با طرح این سؤال «آیا ۹۷ سال پایان برجام است؟» می‌نویسد: «احتمال ضعیفی وجود دارد که بعد از خروج یک‌طرفه واشینگتن از برجام، بروکسل، پکن و مسکو بخواهند هم‌چنان در برجام بمانند... برای نو‌محافظه‌کاران آمریکا که حقوق و حتی سازمانهای بین‌المللی را زنجیری بر پای قدرت آمریکا می‌دانند، پایبندی به توافقی چون برجام چندان الزام‌آور نیست». (سایت شعار ۱۶فروردین ۹۷)  

ملاحظه می‌شود که اظهارنظرهای فوق تماماً ناشی از این واقعیت است که در صحنه منطقه‌یی و بین‌المللی عرصه بر حاکمیت آخوندی بیش‌از‌پیش تنگ‌تر خواهد شد و در این زمینه‌ها سال ۹۷ برای رژیم سال دشوار و خطرناکی خواهد بود.

بنابراین بسیار واضح است در صورتی که حاکمیت به شروط آمریکا و اروپا تمکین نکند، اروپا نیز هم‌سو با آمریکا تحریم‌های بیشتری را علیه رژیم اعمال خواهد خواهد کرد.

در این میان پیش‌بینی هر دو باند در مورد سرنوشت رژیم در پذیرش و عدم پذیرش شروط جامعه جامعه بین‌المللی و کشورهای منطقه هم درست است. یعنی رژیم هر سیاستی را اتخاذ کند، بایستی پای برجامهای بعدی برود، در هر حال نتیجه‌اش برای نظام آخوندی  مرگبار خواهد بود.

آن‌چه وخامت این وضعیت را برای نظام ضریب می‌زند، شرایط انفجاری جامعه ایران و قیام و خیزشهای اخیر به‌عنوان بحران و تهدید اصلی برای موجودیت رژیم است که  طبعاً انزوای  منطقه‌یی و بین‌المللی رژیم تاثیر خودش را روی این بحران اصلی می‌گذارد و رژیم را بیش‌از‌پیش به سمت سرنوشت محتومش نزدیک می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/215022f0-36d4-465e-b8a9-fe5e9d744004"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات