728 x 90

براندازان تهدید نمایش انتخابات - مروری بر رسانه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی یکشنبه ۱۹اردیبهشت، مذاکره با آمریکا بر سر برجام بیشترین عنوانها و مطالب را به خود اختصاص داده است. روزنامه‌های دلواپسان نظام مذاکرات را زیر سؤال برده و ضمن حمله به باند روحانی، مدعی شده‌اند که او دارد نان انتخاباتی در تنور مذاکرات برجامی گرم می‌کند و قصد دارد نظام را به سمت دوقطبی یا مذاکره یا تشدید تحریم‌ها ببرد.

روزنامه‌های هم‌سو با روحانی هم فضای امیدواری باند روحانی را انعکاس داده و بر ضرورت مذاکره و عقب‌نشینی از ادعاها تأکید کرده‌اند. در کنار این موضوع دو بحران داخلی نظام دیده می‌شود. کرونا و جنگ قدرت برای کرسی ریاست‌جمهوری نظام.

اعتراف به نقش سران نظام در تلفات بالای کرونا

روزنامه‌های حکومتی ضمن اعتراف به موج اعتراض اجتماعی به‌خاطر نقش سیاست‌های نظام در بالارفتن تلفات کرونا، به گوشه‌یی از واقعیتها هم ناچار اذعان کرده‌اند. «چینیها واکسن بدهند، قرارداد پیشکش» تیتری است که در صفحه اول روزنامه آرمان دیده می‌شود که نوشته «در سطح جامعه این مسأله مورد مناقشه است که چرا مسئولان در مقابل تعداد فوتی‌هایی که هر روز آمار آن بالاتر می‌رود، تصمیم قاطع و جدی نمی‌گیرند؟» بعد هم به حرفهای احمدی‌نژاد اشاره کرده که گفته مسئولان همه واکسن تزریق کرده‌اند برای همین به فکر جامعه نیستند. این مقاله در ادامه نوشته است: «مردم این سؤال را از خود می‌پرسند چرا فقط مردم عادی و معمولی گرفتار ویروس کرونا می‌شوند. چرا خبری از درگذشت مدیران ولو میانی کشور نیست؟ پرسش این است کرونایی که مدیران و مسئولان می‌گیرند مگر از نوع دیگری است که به‌سرعت بهبودی پیدا می‌کنند اما مردم کوچه و خیابان روزانه نزدیک به چهارصد نفر تلفات دارند».

«ایست قلبی اصناف در روزهای کرونایی» عنوان مطلب دیگری است در آرمان که به نقش «مافیای اقتصادی در بخش واکسن» در خرید واکسن خارجی و تأخیر در واکسنیاسیون عمومی اشاره کرده و نوشته است: «تحرکات اخیر مافیای اقتصادی در بخش واکسن و دارو و تجهیزات پزشکی نیز متأسفانه از حد گذشته است و عادی انگاریها که از روز گذشته و همزمان با بازگشایی‌ها در کشور باب شده است شرایط را بدتر و وخیم‌تر می‌کند که حداقل پیآمد آن افزایش بیماران و جان‌باختگان کرونا خواهد بود».

«برخورد گازانبری با دانش آموزان» عنوان مطلبی در مستقل است که تلویحا به اصرار نظام برای درگیر کردن دانش‌آموزان با کرونا اشاره کرده است.

این روزنامه در مورد اعتراض دانش‌آموزان برای برگزاری امتحانات حضوری نوشته است: «انتشار تصاویر ضرب و شتم دانش‌آموزان توسط پلیس در محوطه‌ٔ ادارات آموزش و پرورش قزوین و یزد، موجی از واکنش‌های منفی را در میان مردم برانگیخت... صرف‌نظر از حق یا ناحق بودن مبنای اعتراضات، آنچه که اهمیت دارد، خارج‌شدن مسأله از حالت یک مطالبه‌ٔ ساده از فرم مدنی به شکل امنیتی و پلیسی‌ست».

«موج پشت موج» عنوان مقاله رسالت از باند خامنه‌ای است که ادعاهای روحانی و وزیر بهداشتش نمکی مبنی بر آخر خط رسیدن پیک چهارم را از قول کارشناسان حکومتی به چالش کشیده و از جمله نوشته است: «نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران، معتقد است با توجه به آنچه مشاهده می‌شود، پیک چهارم «حداقل تا یک ماه دیگر» ادامه خواهد داشت و هستند کارشناسان دیگری که اوضاع را به‌خاطر جهش‌های ویروسی، چندان مساعد توصیف نمی‌کنند. ..کمی در آمارها دقیق شوید و میزان بستریها را از نظر بگذرانید و یا با مطالعه گفتارهای جسته‌وگریخته مقامات بهداشتی و مسئولان، خطر را بیش از گذشته حس کنید».

براندازان تهدید نمایش انتخابات

از چند جنبه موضوع انتخابات تبدیل به بحران شده. اول قانون جدید شورای نگهبان که شرایط شرکت‌کنندگان در نمایش انتخابات را باز تعریف کرده، از طرف باند مغلوب نوعی مهندسی انتخابات و حذف رقیبان باند خامنه‌ای توصیف شده. از طرف دیگه در واکنش به فضای انفجاری جامعه بسیاری از مهره‌های حکومتی به ورشکستگی این نمایش از نظر مردم اشاره کرده و به شکاف عمیق بین حاکمیت و مردم اذعان کرده‌اند. برای نمونه جهان صنعت زیر عنوان «یک ملت یک دولت» به‌نقل از آخوندی وزیر سابق مسکن روحانی که خودش از کاندیداهای این نمایش است نوشته: «واقعیت این است که ایران در صحنه سیاست داخلی و بین‌المللی دچار تعارض شدید شده و در حوزه اقتصادی، سطح تورم بالا و ادامه‌دار برای مدتی حدود ۵۰سال تا مغز استخوان مردم را می‌سوزاند و ایران را در یک تله فقر انداخته‌است. و با شعار و یا تکیه بر شخصیتها کار به‌جایی نمی‌رسد».

شرق هم در مطلبی با عنوان «مشارکت اصل است» اعتراف کرده که «از دیماه ۹۶ عملاً جامعه به سه بخش تقسیم شد، علاوه بر بخش اصلاح‌طلب و اصول‌گرا بخش جدیدی تحت عنوان بخش برانداز اعلام موجودیت کرد».

«سیاستی ضددیانت ما» عنوان مطلبی است در مستقل که ضمن اشاره به این‌که یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری نظام صدها میلیارد تومان پول برای تبلیغات کنار گذاشته ضمن اشاره به دست بازی باندهای حاکم در چپاولهای نجومی نوشته است: «در ماه‌های گذشته در کشورمان شاهد ترک‌تحصیل دانش‌آموزانی بودیم که گوشی تلفن همراه نداشتند تا در کلاس درس آنلاین شرکت کنند. فقر و فلاکت، کارد را به استخوان برخی از خانواده‌ها رسانده است. برخی از دانش‌آموزان فقیر، دست به خودکشی زدند... سیاست آنان نه تنها عین دیانت ما نیست؛ بلکه ضددیانت ماست».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/82e988a4-93b2-48e4-8322-247f8fc59029"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات