728 x 90

بحران کرونا؛ آشکار شدن ابعاد هولناک فاجعه

سخن روز
سخن روز

تلویزیون رژیم روز ۷اسفند اعلام کرد: ۱۳استان کشور درگیر کرونا هستند. این استانها عبارتند از: قم، تهران، مرکزی، همدان، البرز، سمنان، مازندران، گیلان، کرمانشاه، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و هرمزگان؛ اما چند ساعت بعد تعداد استانهای آلوده به‌ ۱۸ رسید. با توجه به‌ سیاست قطره‌ای رژیم در انتشار اخبار مربوط به‌کرونا، با توجه به‌ سرعت فوق‌العاده بالای انتشار این ویروس و این‌که تاکنون هیچ اقدام قرنطینه‌ای صورت نگرفته و تردد و مسافرت بین شهرها در سراسر کشور و به‌خصوص تهران آزاد است، بسیار بعید است که استانی از کشور از آلودگی در امان مانده باشد. این گسترش طی مدتی که رژیم عامدانه و برای تحت تأثیر قرار نگرفتن نمایش انتخاباتی‌اش شیوع کرونا را پنهان می‌کرد، صورت گرفته است.

 

در تلاش برای توجیه عجز خود از قرنطینه

سردمداران رژیم که از قرنطینه کردن نقاط آلوده عاجزند، می‌کوشند آن را با بهانه‌ها و توجیهات فریبکارانه بپوشانند. نمکی، وزیر بهداشت رژیم که تا قبل از انفجار واقعیت، پیوسته وجود کرونا را تکذیب می‌کرد، اکنون می‌گوید قرنطینه کردن یک اقدام کهنه، سنتی و قرون‌وسطایی است!

روحانی هم روز چهارشنبه ۷اسفند گفت که رژیم قصد ندارد هیچ‌کدام از شهرهای آلوده را قرنطینه کند. او طبق معمول رژیم، فضای روانی جامعه را که مستقیماً ناشی از خشم و بی‌اعتمادی مردم است، به‌ توطئهٔ دشمنان نسبت داد و افزود: «کرونا نباید به‌ سلاح دشمن ما تبدیل شود».

آخوند روحانی با اعتراف به‌ فضای ملتهب و متشنج اجتماعی گفت: «مهم‌تر از مسأله ویروس کرونا، ویروس ترس و اضطراب و تردید و بی‌اعتمادی در میان مردم است».

این ترس و بی‌اعتمادی نسبت به‌رژیم به‌هیچ‌وجه واهی نیست و ریشه در مشاهدات عینی مردم دارد. مردم می‌بینند بیمارستانها فاقد تجهیزات اولیهٔ مقابله با این ویروس خطرناک هستند. حتی کادر درمانی بیمارستانها، فاقد لباسها و تجهیزات مناسب هستند و از این‌رو تعداد قابل توجهی از پزشکان و پرستاران مبتلا شده و چند تن نیز جان خود را از دست داده‌اند. در بیمارستانها، داروخانه‌ها و مراکز درمانی نیز اولیه‌ترین مواد و الزامات جلوگیری از انتشار ویروس یافت نمی‌شود و این مواد بازار سیاه پیدا کرده‌اند و به‌ قیمتهای بسیار گزاف به‌فروش می‌رسند. وعده‌های رژیم در مودر توزیع رایگان ماسک طبق معمول پوچ از آب در‌آمده و باندهای مافیایی حاکم، کنترل بازار سیاه این مواد را به‌دست دارند و مشغول ‌تجارت شنیع با جان مردمند.

به‌گزارش خبرگزاری رسمی رژیم(۵اسفند) هواپیمایی ماهان که گفته می‌شود عامل اصلی انتقال ویروس بوده، حتی بعد از دستور توقف پروازها، ۹پرواز به‌ چین انجام داده است. یک رسانهٔ حکومتی دیگر(عصر ایران ـ ۶اسفند) نیز خبر داد که «هواپیمایی ماهان هنوز به‌ چین پرواز دارد».

 

پرده‌پوشی رژیم، نگرانی جهانی

تلاش رژیم برای پنهان کردن ابعاد فاجعهٔ کرونا،‌ اضطراب و نگرانی عمیقی را نه تنها در میان مردم ایران، بلکه در سراسر جهان برانگیخته است. در حال حاضر تقریباً تمام همسایگان ایران مرزهای مشترک خود را بسته‌اند و به‌ مسافران ایران اجازهٔ ورود نمی‌دهند. شرکتهای هوایی پروازهای خود را به‌ فرودگاههای ایران قطع کرده‌اند.

رسانه‌های جهان نیز هر کدام ابعاد وحشتناکی از گسترش ویروس کرونا در ایران را گزارش می‌دهند:

سایت تورنتو استار نوشت: «شمار واقعی موارد کرونا در ایران ممکن است به‌ ۱۸هزار نفر برسد و وضعیتی ایجاد شود که پیامدهای بالقوه و وخیم جهانی داشته باشد».

تلویزیون ان.بی.سی نیوز آمریکا گفت: «نرخ مرگ و میر کرونا در ایران از هر جای دیگری بیشتر است».

سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد: «رژیم ایران آمار مبتلایان به‌کرونا را پنهان می‌کند و مانع از تهیه گزارشهای مستقل می‌شود».

پمپئو، وزیر خارجهٔ آمریکا هم با اشاره به‌ مخفی‌کاری رژیم در این زمینه گفت: «سران رژیم ایران باید واقعیت را در رابطه با ویروس کرونا بگویند و با سازمانهای امدادرسان همکاری کنند».

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه گفت: «که از افزایش آمار ابتلا در ایران عمیقاً نگران است».

این نگرانی بدگمانی به‌ویژه پس از آن که رژیم آخوندی هنوز اجازهٔ سفر به‌ بازرسان سازمان بهداشت جهانی به‌ ایران را نداده، عمیق‌تر شده است.

 

رژیم، هراسان از پیامدهای اجتماعی بحران

رژیم آخوندی به‌شدت نگران انفجار اجتماعی ناشی از این فاجعه است. در همین رابطه روزنامهٔ مردم‌سالاری نوشت: «عدم بیان واقعیتها به‌صورت شفاف، باعث شده بی‌اعتمادی مردم به‌ پایین‌ترین حد خود برسد و اگر فکری نشود ممکن است بحرانهای وخیم‌تری اتفاق بیفتد». اما واقعیت این است که ابعاد واقعیت چنان دهشتناک است که اعتراف تنها جزیی از آن نیز موجب انفجار عظیمی خواهد شد.

رژیم در قبال این تناقض و پارادوکس لاینحل، از یک‌سو به‌ دروغ‌گویی و پرده‌پوشی و از سوی دیگر به‌ تهدید کسانی که اقدام به‌ اطلاع‌رسانی در این‌باره می‌کنند متوسل شده است. رئیس پلیس سایبری رژیم اعلام کرد ۲۴نفر را به‌بهانهٔ شایعه‌سازی بازداشت کرده است و ۱۱۸تن دیگر نیز شناسایی و احضار شد‌ه‌اند. این پاسدار هم‌چنین از تشکیل کارگروه ویژه برای "مقابله با شایعه‌سازان فضای مجازی با موضوع کرونا" خبر داد.

اما آیا رژیم می‌تواند با تهدید و ارعاب، توفان خشم مردم به‌جان‌ آمده را مهار کند و مانع انفجار محتوم انبوه تضادهای انباشته و متراکم شود؟

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/183b9065-50f0-4cc8-b845-f42bef3f28c5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات