728 x 90

بحران و رویارویی در منطقه در پی ترور هنیه در تهران و آخرین تحولات

ناو آمریکایی - عکس از آرشیو
ناو آمریکایی - عکس از آرشیو

بحران و رویارویی در منطقه

در پی ترور هنیه در تهران

و آخرین تحولات

 

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، سحرگاه شنبه ۲۰ مردادماه هواپیماهای جنگی اسراییل مدرسه تابعین در محله درج Daraj واقع در شرق شهر غزه را در حالی‌که شهروندان در آنجا در حال برگزاری نماز بودند، با سه موشک هدف قرار داد. در این حمله بیش از ۱۰۰تن کشته و ۱۵۰تن دیگر مجروح شدند.

این منبع افزود با توجه به این‌که نیروهای امداد غیرنظامی هنوز موفق به بیرون آوردن همه اجساد نشده‌اند، شمار قربانیان روبه افزایش است در عین‌حال اکثر مجروحانی که به بیمارستانها منتقل شده‌اند در وضعیت بسیار وخیمی به‌سر می‌برند.

 

به گزارش رویترز در حالی که حماس می‌گوید حمله اسراییل به مدرسه غزه بیش از ۱۰۰ کشته بر جای گذاشته و مردمی که در مدرسه پناه گرفته بودند در حال خواندن نماز صبح بودند ارتش اسراییل در بیانیه‌یی اعلام کرد که نیروی هوایی این رژیم یک مرکز فرماندهی و کنترل را که فرماندهان و عوامل حماس در آن مخفی شده بودند، هدف قرار داد. زیرا حدود ۲۰ شبه‌نظامی حماس و جهاد اسلامی از مدرسه شهر غزه که روز شنبه توسط نیروی هوایی اسراییل مورد حمله قرار گرفت، عملیات می‌کردند.

 

نیویورک تایمز در گزارشی از این واقعه به‌نقل از سخنگوی دفاع غیرنظامی در غزه نوشت: موشکهای اسراییل در زمانی اصابت کرد که نزدیک به ۲۵۰نفر برای ادای نماز صبح در مسجد داخل مدرسه گرد آمده بودند.

نیویورک تایمز افزود دست‌کم ۱۷مدرسه طی ماه گذشته در غزه هدف حملات اسراییل قرار گرفته‌اند که بیش از ۱۶۳کشته بر جای گذاشته است.

 

سازمان الفتح در بیانیه‌یی در ارتباط با این حمله اعلام کرد: فتح از جامعه بین‌المللی و سازمانهای حقوق‌بشری می‌خواهد تا فوراً وارد عمل شده و جنگ نسل‌کشی سیستماتیک علیه مردم ما را متوقف کنند. اکتفا کردن به بیانیه‌های محکومیت کاغذی، خون جاری‌شده در این کشتارها را خشک نخواهد کرد.

وزارت بهداشت فلسطین این حمله را یک قتل‌عام خواند و اعلام کرد شمار قربانیان حملات اسراییل به غزه اکنون به ۳۹ هزار و ۷۹۰کشته و بیش از ۹۲هزار مجروح بالغ شده است.

 

وزارت‌خارجه مصر با صدور بیانیه‌یی کشتار فلسطینیان در مدرسه تابعین در غزه توسط اسراییل را محکوم کرد.

مصر این حمله را کشتار عمدی فلسطینیان غیرمسلح توسط اسراییل توصیف کرد.

در پی حمله امروز اسراییل که یکی از بزرگترین حملات آن طی ماههای گذشته بوده است برخی منابع گفته‌اند که انجام چنین حمله‌یی پس از بیانیه مشترک بایدن و عبدالفتاح السیسی و شیخ تمیم امیر قطر در مورد گفتگوهای آتش‌بس و آزادی گروگانها در روز پنجشنبه آینده، اقدامی برای به شکست کشاندن این ابتکار رؤسای ۳ کشور است.

 

وزارت‌خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد آنتونی بلینکن روز جمعه با گالانت وزیر دفاع اسراییل درباره تلاشهای جاری برای کاهش تنش در منطقه گفتگو کرد. بلینکن ضمن تأکید بر تعهد قاطع آمریکا نسبت به امنیت اسراییل گفت تشدید تنشها به نفع هیچ طرفی نیست. وی هم‌چنین بر لزوم فوری دستیابی به آتش‌بس در غزه که آزادی گروگانها را تضمین می‌کند و شرایط را برای ثبات منطقه‌یی گسترده‌تر ایجاد می‌کند تأکید کرد.

 

آکسیوس در گزارشی درباره تلاشها برای آتش‌بس در جنگ منطقه نوشت:
روز پنجشنبه بایدن رئیس‌جمهور، تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر با صدور بیانیه‌یی مشترک از اسراییل و حماس خواستند در دور نهایی مذاکرات هفته آینده برای نهایی کردن قرارداد گروگانگیری و آتش‌بس غزه شرکت کنند. دفتر نخست‌وزیر اسراییل روز پنجشنبه اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان اسراییلی در نشستی که در دوحه یا قاهره در ۱۵ اوت برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد.
آکسیوس افزود: صبح روز جمعه، اسموتریچ وزیر دارایی افراطی اسراییل با صدور بیانیه‌یی به ایالات متحده، مصر و قطر حمله کرد و

گفت: «از نخست‌وزیر می‌خواهم که در این دام نیفتد و با حتی کوچک‌ترین تغییر، در خطوط قرمزی که اخیراً تعیین کرده، موافقت نکند».

تهدید دو وزیر دارایی و امنیت ملی اسراییل مبنی بر خروج از ائتلاف در صورت تحقق توافق، یکی از مهمترین ملاحظات در تصمیم‌گیری نتانیاهو در مورد توافق گروگانگیری و آتش‌بس بوده است.

 

به گزارش رویترز (۱۹مرداد۱۴۰۳)، نمایندگی رژیم ایران در سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد که واکنش رژیم ایران به ترور هنیه توسط اسراییل «مسأله‌ای کاملاً بی‌ربط» با تلاش‌ها برای میانجی‌گری برای آتش‌بس در جنگ در نوار غزه است.
این هیأت در پاسخ به این سؤال که آیا رژیم ایران می‌تواند تلافی خود را تا پس از مذاکرات آتش‌بس در غزه در هفته آینده به تعویق بیندازد، گفت: «ما امیدواریم که پاسخ ما زمان‌بندی شده و به گونه‌ای انجام شود که به آتش‌بس احتمالی لطمه نزند».
نماینده رژیم ایران در سازمان ملل گفت: «اولویت ما برقراری آتش‌بس پایدار در غزه است؛ هر توافقی که حماس پذیرفته باشد، توسط ما نیز به‌رسمیت شناخته خواهد شد».

 

روزنامه سپاه پاسداران (جوان ۲۰مرداد) تحت عنوان «جنگ روانی و رسانه‌یی برای انصراف از خونخواهی» نوشت: وحشت از اقدام قاطعانه نظام در خونخواهی از هنیه، اسراییل و حامیان غربی‌اش را فراگرفته و آنها را به طراحی و اجرای جنگ روانی و رسانه‌یی گسترده برای بازداشتن نظام و نیروهای مقاومت (حامی آن) از خونخواهی هنیه واداشته است.

روزنامه سپاه پاسداران نوشت: همزمان با آماده‌شدن نظام ایران برای پاسخ به ترور هنیه در خاک ایران، آمریکا، مصر و قطر با صدور بیانیه‌یی خواستار مذاکرات آتش‌بس شده‌اند. این منابع مدعی‌اند که نظام در برابر آتش‌بس، از انتقام خون هنیه چشم‌پوشی خواهد کرد. با این حال تهران تأکید کرد که این دو موضوع، مسائلی جدا از هم هستند و آنها را به‌صورت جداگانه پیگیری می‌کند.

 

فرجی راد، سفیر سابق رژیم در نروژ و مجارستان، گفت: شاید دیپلوماسی نوع دیگری کار می‌کند بر اساس این‌که نظام ایران رضایت بدهد که توافق آتش‌بسی بشود و اگر هم می‌خواهد ضربه بزند ضربه‌ای بزند که عمل متقابل انجام نشود یا جنگ گسترش نیابد. یک دفعه مصر و قطر و آمریکا توافق می‌کنند که فعالیتشان را برای آتش‌بس تشدید کنند.

 

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس نوشت: به‌رغم عملیات روانی مبنی بر وجود اختلاف بین مقامات عالی‌رتبه از جمله رئیس‌جمهور و سپاه پاسداران در انتقام از رژیم صهیونیستی در پی ترور هنیه، مسئولان نظام برای خونخواهی اتفاق‌نظر دارند.

 

تاجیک سفیر سابق رژیم در اردن گفت: جمهوری اسلامی در حال پیگیری یک استراتژی فعال جنگ روانی به جای صبر است. آنها می‌خواهند نظام به‌طور مستقیم وارد معرکه شود و اسراییل از حمایت لجستیکی آمریکا برخوردار شود. پاسخ احتمالی تهران که در آن عجله نخواهد کرد ترکیبی است.

 

پاسدار فدوی جانشین سرکرده سپاه پاسداران گفت: دستورات مقام معظم درباره مجازات شدید اسراییل و گرفتن انتقام خون هنیه واضح و صریح است و این دستور اجرایی خواهد شد.

پاسدار شمخانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت رژیم نیز گفت: فرآیندهای حقوقی، دیپلماتیک و رسانه‌یی طی شده، مقدمات تنبیه شدید اسراییل را فراهم کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0c4f9ed0-f3bb-4921-b620-135d87c1f538"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات