728 x 90

بازگشت به برجام درباره ایران برای بایدن کف است نه سقف

برجام
برجام

در جنگ و دعواهای درون رژیم بر سر برجام روزنامه کیهان خامنه‌ای روز سه‌شنبه ۳۰دی نوشت:

یک منبع نزدیک به جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا توضیحات جدیدی درباره سیاست او درباره بازگشت به توافق هسته‌یی برجام ارائه کرده است.

این منبع به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «اگر ایران به پایبندی به توافق بازگردد ما هم به آن باز می‌گردیم. این نخستین گام خواهد بود».

منبع نامبرده تأکید کرده بازگشت به توافق اولیه کف سیاست دولت بایدن در قبال رژیم ایران است نه سقف آن و سیاست دولت بایدن در قبال این رژیم به اینجا ختم نمی‌شود.

مشاوران بایدن قبلاً اشاره کرده‌اند دولت او قصد دارد از بازگشت به برجام به‌عنوان سکویی برای گفتگو با شریکان برای «تقویت و طولانی‌تر کردن برجام» استفاده کند.
جیک سالیوان که به‌عنوان گزینه تصدی سمت مشاور امنیت ملی آمریکا معرفی شده قبل از انتخابات آمریکا نکاتی مطرح کرده که نشان می‌دهد ظاهراً او و تیم بایدن امیدوارند از بازگشت به برجام به‌عنوان مبنایی برای گفتگو با رژیم ایران بر سر مسائل غیرهسته‌یی مانند برنامه موشکی و مسائل منطقه‌یی استفاده کنند.

وی در اکتبر ۲۰۱۹ در نیویورک تایمز به گسترش توافق اشاره و تأکید کرد: «ایرانی‌ها هم باید واقع‌بینانه‌تر عمل کنند زیرا تصور رفع تحریم‌ها از سوی ایالات متحده بدون اطمینان از ورود ایران به مذاکراتی که در آن دست‌کم برنامه زمانی توافق گسترش داده می‌شود و موضوعاتی مثل راستی‌آزمایی و موشکهای بالستیک بین قاره‌ای را شامل می‌شود، اشتباه است».

سالیوان همین نکته را در مصاحبه با سی.ان.ان مطرح کرد و گفت در صورتی که رژیم ایران به تعهدات خود در برنامه هسته‌یی عمل کند، همان‌طور که بایدن گفته است آمریکا به این توافق باز خواهد گشت اما این بازگشت باید سرآغاز مذاکراتی دیگر باشد.

از سوی دیگر فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در رژیم هم تأکید کرد که اصالت اجرای برجام در برداشتن تحریم‌هاست و بازگشت یا عدم بازگشت آمریکا به برجام اصلاً مطرح نیست.

ایزدی درباره رویکرد تیم بایدن از بازگشت به برجام گفت: اینها معتقدند اگر ما بودیم در برجام می‌ماندیم و از ایران امتیاز بیشتری می‌گرفتیم.

وی هدف آمریکا از بازگشت جامع به برجام را این‌طور بیان کرد: الآن هم صحبت از بازگشت به برجام با همین رویکرد است که در حوزه‌های دیگر امتیاز بگیرند که این به نفع ایران نیست.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b59679c1-47a0-459d-8aad-d7188f5c6178"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات