728 x 90

بازتاب خیزش هموطنان بلوچ در زاهدان، خاش، تفتان، سوران و راسک در سالگرد جمعه خونین زاهدان در رسانه‌های خارجی

خیزش زاهدان در سالگرد جمعه خونین
خیزش زاهدان در سالگرد جمعه خونین

رویترز۷مهر ضمن انعکاس خیزش هموطنان بلوچ در زاهدان، خاش، تفتان، سوران و راسک در سالگرد جمعه خونین زاهدان زیر شلیک گلوله و گاز اشک‌آور با شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»؛ «برادر شهیدم خونتو پس می‌گیرم»؛ نوشت معترضان ایران سالگرد سرکوب خونین در جنوب شرقی را برگزار کردند. رویترز در ادامه افزود:

- به‌گفته گروه‌های حقوق‌بشر و فیلمهای رسانه‌های اجتماعی، معترضان روز جمعه به‌مناسبت سالگرد سرکوب ۳۰سپتامبر ۲۰۲۲ توسط نیروهای امنیتی موسوم به جمعه خونین، با نیروهای امنیتی در جنوب شرقی ناآرام ایران روبه‌رو شدند. ویدئوهای منتشر شده در پلتفرم Z توسط گروه حقوق‌بشر ایران (IHR) نشان می‌دهد که در حالی که صدای تیراندازی به گوش می‌رسد راهپیمایان در حال رویارویی با نیروهای امنیتی در زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان می‌باشند. حقوق بشر و گروه حقوق‌بشر بلوچ اعلام کردند که حداقل ۲۳نفر زخمی شده‌اند. رویترز نتوانست این گزارش یا صحت ویدیوها را تأیید کند... نت بلاکس دیدبان اینترنت روز جمعه از یک اختلال قابل توجه در اینترنت در زاهدان خبر داد و گفت که مقامات به‌طور سیستماتیک مخابرات را برای سرکوب اعتراضات هفتگی ضددولتی تعطیل کرده‌اند.

 

کلودیا تنی عضو کمیته خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس در سالگرد کشتار در ۸مهر ۱۴۰۱، نوشت: من از حمله به مسجد مکی در سالگرد جمعه خونین زاهدان به‌شدت متأسفم. این خشونت سپاه نفرت‌انگیز است و من از آنها می‌خواهم که فوراً به این حمله به مردم خود پایان دهند. من در کنار مردم شجاع ایران ایستاده‌ام و خواستار عدالت و حقوق هستم!

میدل ایست مانیتور۷مهر- ضمن انعکاس تظاهرات هموطنان دلاور بلوچ در شهرهای زاهدان، راسک، خاش، سوران، تفتان و...، به‌رغم اقدامات گسترده سرکوبگرانه، و شلیک گلوله و گاز اشک‌آور نوشت: معترضان ایران سالگرد سرکوب خونین در جنوب شرق را برگزار می‌کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه‌های حقوق‌بشر و ویدئوهای رسانه‌های اجتماعی روز جمعه به‌مناسبت سالگرد سرکوب ۳۰سپتامبر ۲۰۲۲(۸مهر۱۴۰۱) توسط نیروهای امنیتی موسوم به جمعه خونین در جنوب شرق ایران با نیروهای امنیتی به مقابله پرداختند.
فیلم‌های منتشر شده در شبکه ایکس توسط گروه حقوق‌بشر ایران نشان می‌دهد که راهپیمایان در حال درگیری با نیروهای امنیتی در زاهدان، مرکز استان سیستان بلوچستان هستند در حالی که صدای تیراندازی به گوش می‌رسد...

سایت آمریکایی فورت نیوز ۷مهر در گزارشی از خیزش هموطنان دلاور بلوچ در شهرهای زاهدان، راسک، خاش، سوران، تفتان و... به‌رغم اقدامات گسترده سرکوبگرانه رژیم نوشت: معترضان ایران سالگرد سرکوب خونین در جنوب شرقی ایران را برگزار کردند. به گزارش گروه‌های حقوق‌بشر و ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، معترضان روز جمعه به‌مناسبت سالگرد سرکوب تظاهرات در ۳۰سپتامبر ۲۰۲۲(۸مهر۱۴۰۱) توسط نیروهای امنیتی در روز موسوم به جمعه خونین، با نیروهای امنیتی در جنوب شرقی ناآرام ایران به مقابله پرداختند... .

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/958fd0f1-8f95-4cac-975a-6f3283d070ff"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات