728 x 90

باج‌گیری نیابتی‌های ایران از رانندگان کامیون‌ها در عراق

شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق
شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق

العربیه فارسی روز پنجشنبه ۱۰ اسفند در خبری که منتشر کرد آمد: شماری از رانندگان کامیون‌ها در عراق از گسترش اخاذی در ایست‌های بازرسی متعلق به شبه‌نظامیان مسلح و هم‌چنین باج‌گیری آنها در جاده‌های خارج از شهرهای عراق به‌ویژه در کرکوک خبر دادند.

برخی از رانندگان به خبرنگار «العربیه» در عراق گفته‌اند این شبه‌نظامیان در ازای دریافت مبالغ هنگفت رسیدهای مهر شده دولتی ارائه می‌کنند اما در نهایت این مبالغ به جیب برخی فرماندهان فاسد شبه‌نظامی وابسته به ایران می‌رود

منابع مطلع عراقی می‌گویند هیچ کامیونی نمی‌تواند بدون پرداخت پول از ایستگاههای این شبه‌نظامیان یا گشتهای آنها در جاده‌ها جان سالم به در برد. به‌گفته این منابع هر چه کامیون یا وسیله نقلیه بزرگتر باشد، مبالغ اخاذی شبه‌نظامیان بیشتر می‌شود. این باج‌گیری باعث شده که کالاها با قیمت دو برابر به دست مصرف‌کنندگان برسد.

 

کرکوک نقطه ترانزیت استراتژیک

استان کرکوک که یک نقطه ترانزیتی استراتژیک برای برقراری ارتباط میان اقلیم کردستان به بغداد بوده، محل عبور روزانه صدها کامیون از استانهای دیالی و صلاح‌الدین به جنوب عراق است.

تمام رانندگانی که از این مسیر گذر می‌کنند از «اخاذی» شبه‌نظامیان وابسته به ایران شکایت دارند. رانندگان می‌گویند این شبه‌نظامیان بدتر از «داعش» عمل کرده و از تمام کامیون‌هایی که از مسیر شمال عراق به مرکز و سپس به جنوب می‌روند، باج‌گیری می‌کنند.

 

شبه‌نظامیان وابسته به ایران

برخی از رانندگان به خبرنگار «العربیه» در عراق گفته‌اند این شبه‌نظامیان در ازای دریافت مبالغ هنگفت رسیدهای مهر شده دولتی ارائه می‌کنند اما در نهایت این مبالغ به جیب برخی فرماندهان فاسد شبه‌نظامی وابسته به ایران می‌رود.

به گفته محمد الشریفی، یکی از رانندگان این کامیون‌ها، اخاذی شبه‌نظامیان باعث گرانی مضاعف قیمت کالاها برای مصرف‌کنندگان شده است.

او هم‌چنین تأکید کرد، اعضای شبه‌نظامی وابسته به ایران این مبالغ را به دولت نمی‌دهند، به‌ویژه در ایست‌های بازرسی جاده‌های بین کرکوک، بغداد، صلاح‌الدین و بغداد که مهمترین آنها پاسگاه ناحیه «امرلی» است.

او گفت به‌عنوان مثال راننده هر کامیون در منطقه آمرلی استان صلاح‌الدین باید ۱۵۰۰۰ دینار معادل ۱۰ دلار آمریکا بپردازد تا بتواند از ایستگاه شبه‌نظامیان رد شود.

 

اخاذی و باج‌گیری به بهانه‌های مختلف

این راننده کامیون افزود که شبه‌نظامیان به بهانه‌های مختلف باج‌گیری می‌کنند، خواه با متهم کردن راننده به قاچاق و یا ممنوعیت ورود کالا به برخی شهرها.

او ادامه داد: «برخی از بازرگانان هم مجبور به پرداخت هزار دلار در هر سفر به‌عنوان حق امتیاز هستند».

خمیس ​​الخزرجی، روزنامه‌نگار و یکی از شهروندان استان صلاح‌الدین، در همین زمینه گفت که ایست بازرسی در منطقه شیخ ابراهیم خشم همه کسانی که در این جاده تردد می‌کنند، به‌ویژه صاحبان کامیونهای حمل و نقل کالا، مشتقات نفتی، میوه و سبزیجات را برانگیخته است.

وی هم‌چنین افزود که بر روی آن قبوضی که بازرگانان پول آن را پرداخت کرده‌اند، «دریافتهایی برای دولت» نوشته شده است، اما به هیچ بخش دولتی نمی‌رود.

 

اموالی که به‌صورت باج و رشوه گرفته می‌شود

علی احمد، یک راننده کامیون که در بخش حمل میوه و سبزیجات از اربیل به بغداد، نجف و بصره کار می‌کند، تأکید کرد که به‌دلیل حضور شبه‌نظامیان وابسته به ایران، گاهی مجبور است برای عبور کالا از ایست‌های بازرسی، مبالغ هنگفتی پرداخت کند.

او گفت: «این مبالغ به‌طور غیرقانونی و به ناحق از ما به‌عنوان باج و رشوه گرفته شده و خرج فعالیت‌های تروریستی شبه‌نظامیان می‌شود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/644605ad-08f3-4e3c-93f2-2e7b8a4f134d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات