728 x 90

با استناد به اقدام سپاه پاسداران کانادا خواستار تغییر قوانین سوانح هوایی است

قربانیان هواپیمای اوکراینی
قربانیان هواپیمای اوکراینی

کانادا روز سه‌شنبه ۹فروردین در اجلاسی که به‌صورت مجازی برگزار می‌شود خواستار بهبود قوانین جهانی تحقیقات درباره سوانح هوایی خواهد شد و در این نشست تأکید خواهد کرد که این تغییرات در رابطه با مواردی مانند سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی در زمستان ۱۳۹۸ توسط سپاه پاسداران در ایران ضروری است.

عمر الغبرا، وزیر ترابری کانادا، قرار است که به اجلاس «آسمانهای امن‌تر» بگوید در مواردی که کشور عامل اصلی تحقیقات خود باعث سقوط هواپیما شده یا در آن نقشی داشته است، این قوانین باید اصلاح شوند.

این اجلاس مجازی که به میزبانی وزارت ترابری کانادا و کمیته مشورتی آسمانهای امن‌تر برگزار می‌شود، نمایندگان بین‌المللی از صنعت هوایی غیرنظامی را گردهم می‌آورد و هدف از آن نیز کاهش خطرات در حریم هوایی مناطق تحت درگیری است.

هیئت ایمنی حمل و نقل کانادا که نهادی مستقل است، پیش‌تر در سال۲۰۲۱ خواستار تغییر این قوانین شده بود. به‌گفته این نهاد، سقوط هواپیمای «پی‌اس۷۵۲» اوکراینی در ایران نشان داد که قوانین مربوط به بررسی حوادث و سوانح هواگردها، موسوم به «آنکس ۱۳»، دارای محدودیت‌هایی است.

هیئت ایمنی حمل و نقل کانادا در این زمینه افزود، ایران با استناد به این قوانین، تحقیقات در سقوط همان هواپیمایی را به‌دست گرفت که خود در انهدام آن دخالت داشت.

سپاه پاسداران ایران، هواپیمای مسافربری پرواز پی‌اس ۷۵۲ اوکراینی را در ۸ژانویه ۲۰۲۰ با شلیک دو موشک سرنگون کرد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن، از جمله ۱۶۴شهروند ایرانی این پرواز را به‌قتل رساند (العربیه ۹فروردین).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/65174946-afdc-46cf-b406-11596f6fa87c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات