728 x 90

ایران سال۲۰۲۳ را با طوفانی از اعتراضات آغاز کرد - فرید ماهوتچی

فرید ماهوتچی
فرید ماهوتچی

سایت لوانت طی مصاحبه‌یی با فرید ماهوتچی درباره قیام سراسری ایران نوشت: ایران با ورود به سال۲۰۲۳ که مردم آن را سال قیام برای آزادی می‌دانند، با سالی پر از اعتراض همه اقشار جامعه، وداع گفت و به‌رغم سرکوب سیستماتیک رژیم علیه معترضان، قیام تا امروز ادامه دارد.

اگر کمی به عقب برگردیم تا وقایع قبل از قیام را مرور کنیم در می‌یابیم که مردم ایران سال۲۰۲۲ را با اعتراضاتی پشت سرگذاشتند که پس از یک وقفه دو ساله به‌دلیل بیماری کرونا (کووید۱۹) شروع شد و به سراسر کشور گسترش یافت.

ناکارآمدی رژیم آخوندی در مدیریت بحران کرونا منجر به کشته شدن بیش از نیم میلیون ایرانی شد. قیام دیگری در پی اعتراضات بزرگ در نوامبر ۲۰۱۹ سرکوب شد.

اولین سلسله اعتراضات در آوریل ۲۰۲۲ توسط معلمین آغاز شد و این اعتراض سراسری بخشی از جنبش معلمین بود که در اواخر سال۲۰۲۱ علیه رژیم به‌دلیل شرایط بد اقتصادی معلمین وهم‌چنین برای آزادی معلمان و فعالان بازداشت شده و‌ بی توجهی به خواسته‌ها و عدم رسیدگی به مشکلاتشان شکل گرفته بود.

رژیم در ممانعت از رشد نفرت عمومی و انفجار جامعه که ناشی از چهار دهه سوء‌مدیریت، بی‌کفایتی، فساد و سرکوب می‌باشد شکست خورد.

این انبار باروت فقط به یک جرقه نیاز داشت تا منفجر شود و آن جرقه قتل دلخراش یک دختر جوان به‌نام مهسا امینی در مرکز پلیس بود. از آن زمان، اعتراضات در سراسر ایران ادامه یافته است، زیرا هدف مردم تغییر رژیم و ریشه‌کن کردن کل حکومت دینی حاکم است.

به موازات سرکوب و کشتار بیش از ۷۵۰تظاهر کننده، مقامات رژیم، وعده‌های توخالی بسیاری در مورد اصلاحات اقتصادی و اجتماعی دادند و منتقدان آنها در خارج از کشور بیهوده تلاش می‌کنند، تضاد بین مردم و رژیم را صرفاً خواسته‌ها و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های خارجی جلوه دهند؛ آنها هم‌چنین تلاش کردند مطالبات مردم ایران به‌ویژه زنان را محدود به لغو حجاب کنند.

اما شعارهای مردم ایران مانند «چه با حجاب چه بی‌حجاب پیش به سوی انقلاب» یا «فقر، فساد، گرونی- میریم تا سرنگونی» یا «مرگ بر خامنه‌ای» «مرگ بر ستمگر، چه شاه چه رهبر [خامنه‌ای]» و «دشمن ما همین‌جاست... دروغ میگن آمریکاست» ادعاهای رژیم را رد می‌کند و خواست مردم به برقراری یک حکومت دموکراتیک سکولار را برجسته می‌نماید.

رژیم آخوندی سال‌ها باد کاشته و اکنون طوفان درو می‌کند. تنها راه‌حل برای تهران، سرکوب وحشیانه‌ای است که تاکنون انجام داده است.

استمرار اعتراضات آنطوری که تابه‌حال بوده؛ به تنهایی مؤید این است که قیام، سازمان‌یافته است و خودجوش نیست و تاکنون بسیاری از سران رژیم و رسانه‌های دولتی به این موضوع اعتراف کرده‌اند.

کانون‌های شورشی (وابسته به سازمان اپوزیسیون مجاهدین خلق) علاوه بر نقش هدایت کنندگی خود در انقلاب کنونی، با آتش زدن پوسترها و مجسمه‌ها و نمادهایی از آخوندها، فرهنگ شورشی را توسعه داده‌اند و علاوه بر این مقاومت ایران نیز موفق شده جامعه بین‌المللی را در راستای منزوی کردن بیشتر رژیم مذهبی حاکم بر ایران بسیج کند.

نقش شبکه کانون‌های شورشی وابسته به سازمان مجاهدین خلق به‌عنوان نیروی محرک اصلی اعتراضات هم‌چنین تلاش رژیم بهر قیمت برای شیطان‌سازی از جایگزین رژیم را آشکار می‌کند، زیرا آخوندها با بحران بود و نبود دست و پنجه نرم می‌کنند.

مردم ایران مقاومت سازمان‌یافته خود را در سال۲۰۲۳ با عزمی تزلزل ناپذیر برای سرنگونی رژیم و ایجاد تغییرات دموکراتیک مورد انتظار آغاز کردند.

زمان آن فرا رسیده است که جهان در کنار مردم ایران بایستد و از خواست ایرانیان برای برخورداری از کشوری دموکراتیک حمایت کند. جامعه بین‌المللی باید روابط خود را با رژیم قطع کند و حق دفاع از خود را برای مردم ایران در مقابل سرکوب روزافزون این رژیم به‌رسمیت بشناسد. این بهترین تقدیر و آرزوی پراتیک و عملی همبستگی با مردم ایران خواهد بود. (سایت لوانت ۲۱دی )

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/65c91651-329f-42dd-a56f-17a7df22ad3f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات