728 x 90

ای.بی.سی: ایران به‌دنبال ممنوع کردن ورود واکسن آمریکا گرفتار کشنده‌ترین شیوع ویروس کرونا است

بیمارستان کرونایی در ایران
بیمارستان کرونایی در ایران

سایت ای.بی.سی روز ۲۱مرداد در گزارشی از وضعیت بحرانی و وخامت‌بار کرونا در ایران نوشت: خامنه‌ای واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی را در ژانویه ممنوع کرد.

هشت ماه پس از ممنوعیت واردات ایران از واکسنهای تولید شده در ایالات متحده یا بریتانیا توسط ایران، این کشور گرفتار کشنده‌ترین شیوع ویروس کرونا قرار دارد و انتقاداتی را از دولت به‌دلیل اولویت سیاست بر سلامت عمومی به‌دنبال داشته است.

بر اساس آمارهای رسمی، طی هفته گذشته، به‌طور میانگین روزانه ۴۹۳نفر بر اثر کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند که تلفات بالاتری نسبت به اولین موج همه‌گیری در سال۲۰۲۰ می‌باشد.

بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط دانشگاه جانز هاپکینز، تا به امروز، این کشور بیش از ۴.۲میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا را ثبت کرده و ۹۵هزار و ۶۴۷نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

پس از افزایش شدید در آوریل سال جاری، این کشور با کاهش موارد ابتلا مواجه شد، اما از ماه ژوئیه اعداد و ارقام در جهت اشتباه قرار گرفت.

بر اساس گزارش «دنیای ما در داده ها»، تنها ۱۱و ۲دهم درصد از ایرانیان حداقل یک دوز واکسن کووید دریافت کرده‌اند و تنها ۳.۳ درصد آنها کاملاً واکسینه شده‌اند، بیشتر با سینوفارم چین و آسترازینکا، که به‌عنوان بخشی از کمکهای بشردوستانه از ژاپن و کشورهای دیگر، و هم‌چنین کوو برکت توسعه یافته داخلی، که توسط نهادهای بین‌المللی بهداشت به‌رسمیت شناخته نشده است.

در ماه ژانویه، علی خامنه‌ای، خرید واکسن های فایزر و آسترازینکا ساخت آمریکا و انگلیس را ممنوع کرد. خامنه‌ای بدون ارائه هیچ‌گونه شواهد یا دلایلی مدعی شد که آمریکایی‌ها می‌خواهند "واکسنها را بر روی سایر کشورها آزمایش کنند".

با این حال، خامنه‌ای در سخنرانی تلویزیونی روز چهارشنبه، در حالی که کشور در حال حاضر موج پنجم ابتلا به ویروس کرونا را تجربه می‌کند، با شروع شیوع نوع سریع الانتقال دلتا به‌طور بالقوه تغییر موضع داد.

وی گفت: «واکسنهای کرونا باید از هر طریق ممکن برای همه افراد در دسترس باشد، چه تولید داخل و چه واردات. همان‌طور که بیماری یا دشمن شکل جدیدی به خود می‌گیرد، دفاع ما نیز باید چنین شود».

بسیاری از ایرانیان که از پاسخ مقامات خود ناامید شده‌اند، در شبکه‌های اجتماعی از دولت انتقاد کرده‌اند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی از جامعه بین‌المللی می‌خواهند که به وضعیت ایران توجه کرده و از مقامات (رژیم ایران) بخواهند تا ممنوعیت واردات واکسن را لغو کنند.


سروناز، روانپزشک ایرانی که نام کامل وی به دلایل امنیتی منتشر نمی‌شود، به ای.بی.سی گفت: «این از ابتدا یک رویکرد عقیدتی به یک موضوع بهداشتی بود. این یک ژست بود که نشان بدهد جمهوری اسلامی از کشوری که آن را شیطان بزرگ و بزرگترین دشمن آن می‌نامد، محصولات پزشکی وارد نمی‌کند. اما این برخورد؛ جان هزاران نفر را گرفته است».


در گذشته، مقامات رژیم، کمبود داروها و امکانات در کشور را ناشی از تحریم‌های بین‌المللی می‌دانستند، اما اکنون خشم ایرانیان متمرکز شده است و ممنوعیت واردات واکسنهای مؤثرتر این بهانه تحریم‌ها را از بین برده است.
با توجه به ویروس کرونا که کشور را ویران کرده است، قبرستانها و هم‌چنین بیمارستانها برای مقابله با این افزایش موج فوتیها به تکاپو افتاده‌اند.
در شهر مذهبی مشهد، مقامات قبرستانهای شهری از رانندگان تاکسی خواسته‌اند تا خودروهای خود را برای حمل جنازه استفاده کنند، زیرا این شهر با کمبود خودرو حمل جنازه مواجه شده است.
در محل، متخصصان پزشکی هشدار داده‌اند که بیمارستانها برای مقابله با این افزایش موج تلاش می‌کنند، این در حالیست که نرخ واکسیناسیون پایین است.

دکتر مرتضی غریبی، رئیس بخش اورژانس دانشگاه علوم پزشکی ایران در استان مرکزی، به ای.بی.سی گفت که داروهای اولیه بیمارستان تمام شده است و انتظار می‌رود تعداد کشته‌ها حتی بیشتر شود.
او توضیح داد: "حتی اگر واکسیناسیون تسریع شود - که من فکر نمی‌کنم [این اتفاق بیفتد] حداقل ۳هفته طول می‌کشد تا اولین واکسن آنتی بادی تولید کند. در حال حاضر برای این افزایش دیر شده است. "
وی افزود: "پیش‌بینی می‌کنم حدود ۱۲۰۰مورد مرگ و میر روزانه از کرونا در حدود ۳هفته در کشور تخمین زده شود."

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7d16d706-5fb4-4d17-a0f3-e70eb37b3f54"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات