728 x 90

اکسپرس: کشتی اطلاعاتی سپاه پاسداران هدایت‌گر حملات موشکی حوثی‌ها در دریای سرخ

کشتی بهشاد
کشتی بهشاد

هفته‌نامه فرانسوی «اکسپرس» یکشنبه ۲۰ اسفند، با انتشار مطلبی نوشت: یک کشتی اطلاعاتی سپاه پاسداران رژیم ایران با نام «بهشاد» با ظاهری تجاری دارد عملاً نقش هدایت حملات موشکی شبه‌نظامیان حوثی را برعهده دارد و از سال ۲۰۲۱ در دریای سرخ مستقر است.

اکسپرس نوشت: مأموریت این کشتی دادن اطلاعات مفید به حوثی‌ها برای شناسایی و هدف‌گیری کشتی‌های غربی در خلیج عدن است و در این گزارش اشاره شده است که در هفته‌های گذشته حملات موشکی و پهپادی حوثی‌ها در دریای سرخ بی‌وقفه ادامه داشته است به‌طوری که نیروهای آمریکایی در عرض چهل و هشت ساعت دست‌کم چهل و سه پهپاد رزمی حوثی‌ها را توانستند منهدم کنند و یکی از این حملات موشکی و پهپادی که ۶ مارس صورت گرفت به کشته شدن سه سرنشین غیرنظامی یک کشتی تجاری در خلیج عدن منجر گردید.

اکسپرس در ادامه گزارش خود می‌افزاید شک و تردیدها به کشتی بهشاد در سال ٢٠٢۱ برای اولین بار توجهات را به خود جلب کرد هنگامی که کشتی مشابه دیگر به اسم ساویز جایگزین آن در دریای سرخ شد.

اکسپرس تصریح کرده است که کشتی ساویز نیز مأموریت حمایت از قاچاق اسلحه و دادن اطلاعات به حوثی‌های یمن را برعهده داشته است اما این کشتی در نتیجۀ یک انفجار شک برانگیز در داخل آن نهایتاً به سواحل ایران منتقل شد.
منابع اطلاعاتی گفته‌اند کشتی بهشاد از زمان استقرارش در دریای سرخ هیچگونه تحرکی نداشته است و برای پنهان ماندن سامانۀ شناسایی خودکار خود را غیرفعال ساخته است و مستمر از سوی نیروی دریایی رژیم ایران مراقبت به‌عمل می‌آید.
به نوشتۀ اکسپرس در ژانویه گذشته کشتی سپاه پاسداران موقعیت خود را در دریای سرخ به سمت جنوب در خلیج عدن ترک کرد و این جابه‌جایی با تشدید حملات موشکی و پهپادی حوثی‌ها در خلیج عدن همزمان بود.
اکسپرس افزود آمریکا در فوریه گذشته دو ناو نظامی رژیم ایران از جمله کشتی بهشاد را هدف حملۀ سایبری قرار داد. از طرفی شبکۀ خبری "ان‌. بی. سی"به‌نقل از مقامات آمریکایی گفته است کشتی بهشاد با ارائه اطلاعات هدفگیری به شبه‌نظامیان حوثی در حملات موشکی و پهپادی علیه کشتی‌ها غربی نقش مؤثری ایفا می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2578a6fe-59c3-4cfd-b592-5a07791e62cf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات