728 x 90

اهمیت رویارویی با دخالتهای رژیم ایران – تشکیل یک گروه شبه‌نظامی وابسته در جنوب سوریه

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس

روزنامه الشرق‌الاوسط چاپ لندن مورخ ۱۱آبان ۹۷نوشت، عبداللطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس بر ضرورت رویارویی با دخالتهای رژیم ایران که کشتیرانی و بازرگانی بین‌المللی در دریای سرخ را تهدید می‌کند، تأکید کرد.

 

رفتار بنیادگرایانه و مداخله‌جویانه رژیم ایران عامل ناامنی و بی‌ثباتی

دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس، خاطرنشان نمود که رفتار رژیم ایران، کشورهای منطقه را ناامن و بی‌ثبات می‌کند و تصمیم این رژیم برای صدور انقلاب و افکار مذهبی و بنیادگرایانه‌اش تهدیدی برای کشورهای همسایه است.

الزیانی که در بیست و هفتمین کنفرانس سالانه سیاست گذاران آمریکایی و عرب که در واشنگتن برگزار شد به سخنرانی می‌کرد، گفت: رژیم ایران مصمم به صدور انقلاب و افکار بنیادگرایانه و تهدید کشورهای همسایه و نقض همه میثاقها و قوانین بین‌المللی است.

وی نقش رژیم ایران در پشتیبانی از شبه‌نظامیان حوثی در یمن بواسطه تجهیزات و سلاح و موشکهایی که به شهرهای عربستان شلیک می‌شود را خاطرنشان ساخت و بر ضرورت رویارویی با نفوذ تهران که کشتیرانی و بازرگانی بین‌المللی در دریای سرخ را تهدید می‌کند، تأکید کرد.

الزیانی تأکید کرد که دیدگاه «آینده نگرانه» برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بایستی منبعث از چالشهایی باشد که این منطقه با آن مواجه می‌باشد. او اهمیت ایجاد دیدگاهی مبتنی بر محقق نمودن امنیت و ثبات و صلح که کشورهای منطقه بر آن توافق داشته باشند را روشن ساخت و تأکید نمود این دیدگاه نیازمند مهیا کردن یک استراتژی فراگیر است که پایه آن ارتباط و اعتماد متقابل بین کشورهایی است که از نظر سیاسی با یکدیگر نزدیک هستند.

گفتنی است که این کنفرانس سالانه توسط شورای ملی روابط آمریکایی ـ عربی ترتیب داده می‌شود و سفرای کشورهای عرب در ایالات متحده و سفرای سابق آمریکا در کشورهای عرب و پژوهشگران و تاجران و روزنامه‌نگاران در آن شرکت کردند.

 

تلاش رژیم ایران برای تشکیل یک نیروی شبه‌نظامی محلی جدید در جنوب سوریه

در زمینه دخالتهای رژیم ایران در منطقه، روزنامه الشرق‌الأوسط به‌نقل از منابع آگاه، خبر داد که رژیم ایران مشغول تمرکز و برنامه‌ریزی برای تشکیل یک نیروی شبه‌نظامی محلی جدید در جنوب سوریه است.

این منابع گزارش دادند که در چند روز گذشته ۶۰نظامی در اردوگاه اللجاه در ریف درعا برای این منظور با نظارت افسرانی از ایران و حزب‌الله لبنان آموزش دیده‌اند.

از سوی دیگر، نصر الحریری رئیس هیات مذاکره‌کنندگان معارض سوری در گفتگو با «الشرق‌الأوسط» گفته است:در نشست «مجموعه کوچک»(شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، سعودی، مصر، اردن) در لندن هشدار دادم که رژیم ایران در پی سوءاستفاده از شرایط پیش آمده درباره تشکیل کمیته قانونی سوریه و ادلب برای نفوذ بیشتر در سرزمین سوریه است.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/66260080-32e0-4796-b36e-0b32b3e52b0a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات