728 x 90

اهدای جایزه نوبل شیمی به سه دانشمند آمریکایی و انگلیسی

جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۴
جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۴

آکادمی سلطنتی علوم سوئد اعلام کرد که جایزه نوبل شیمی امسال به سه دانشمند حوزه پروتئین‌ها که در میان دانشمندان به‌نام «ابزارهای شیمیایی مبتکرانه زندگی» شناخته می‌شوند، اهدا شد.
بر اساس این خبر، نیمی از جایزه نوبل شیمی امسال به دیوید بیکر، آمریکایی و استاد دانشگاه واشنگتن به‌خاطر «طراحی محاسباتی پروتئین» و نیم دیگر به‌طور مشترک به دمیس حسابیس، انگلیسی و جان جامپر، آمریکایی برای کارشان در زمینه «پیش‌بینی ساختار پروتئین» اهدا شد.
دیوید بیکر، برنده جایزه شیمی امسال، در آزمایشگاه اولین پروتئینی را ایجاد کرد که کاملاً با تمام پروتئینهای شناخته شده متفاوت بود، کاری که پیش‌تر غیرممکن به نظر میرسید.
کسانی که قبلاً پروتئینهای جدیدی ایجاد کرده بودند، تنها قادر به تقلید از ساختارهای موجود بودند. اما ساختار خاص پروتئین موسوم به «تاپ۷» ساخته پروفسور بیکر قبلاً در طبیعت وجود نداشت. هم‌چنین، این پروتئین با ۹۳ اسید آمینه خود، بزرگتر از تمام انواع پروتئین‌ها است که قبلاً تولید و طراحی شده است.
او با ایجاد این پروتئین، راه را برای ایجاد پروتئینهای جدید برای استفاده در داروسازی، تولید واکسن و محصولات دیگر باز کرد.
دو دانشمند دیگر، دمیس حسابیس و جان جامپر نیز توانستند با استفاده از هوش مصنوعی ساختار تقریباً همه پروتئینهای شناخته‌شده را پیش‌بینی کنند.
در سال ۲۰۲۰ میلادی این دو پژوهشگر نوعی هوش مصنوعی به نام «آلفافولد۲» ساختند و با کمک آن توانستند ساختار تقریباً تمام ۲۰۰میلیون پروتئین شناسایی شده را پیش‌بینی کنند. از آن زمان بیش از دو میلیون نفر در ۱۹۰ کشور از مدل هوش مصنوعی آنها استفاده کرده‌اند که در زمینه‌های مختلف کاربرد دارد، از جمله این‌که پژوهشگران با استفاده از آن می‌توانند مقاومت آنتی‌بیوتیکی را بهتر درک کنند و ساختار مولکولی آنزیم‌هایی را تصویرسازی کنند که قادر به تجزیه پلاستیک هستند.
کمیته نوبل این را «یک انقلاب تمام عیار» در شیمی توصیف کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2c3db359-0638-44ff-9b37-cf7b4d50c870"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات