728 x 90

انگلستان، استعفای بوریس جانسون، وزیر امور خارجه پذیرفته شد

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلستان استعفا داد
بوریس جانسون وزیر خارجه انگلستان استعفا داد

بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلستان، از سمت خود استعفا داد.

بنا‌به‌گفته سخنگویان دفتر نخست‌وزیری انگلستان، ترزا می، نخست‌وزیر، امروز بعد ازظهر ۱۸تیر۹۷استعفای بوریس جانسون را پذیرفته است. وزیر امور خارجه آینده انگلستان به‌زودی اعلام خواهد شد.

بوریس جانسون که از حامیان سرسخت خروج انگلستان از اتحادیه اروپاست، ساعتهایی بعد از استعفای دیوید دیویس، وزیر برگزیت استعفا داد.

 

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا: استعفای وزیر برگزیت و انتصاب وزیر جدید

پس از امضای سندی در دولت ترزامی در رابطه با همکاری نزدیک تجاری بین انگلستان و اتحادیه اروپا بعد از خروج نهایی انگلستان از این اتحادیه، وزیران امور خارجه و برگزیت استعفای خود را تقدیم کردند.

کناره‌گیری بوریس جانسون از کابینه کمی قبل از سخنرانی ترزا می در پارلمان انگلستان برای تشریح برنامه جدید دولت در ارتباط با خروج انگلستان از اتحادیه اروپا اعلام شد.

 

بیشتر بخوانید:

پس از ماهها کشاکش دولت انگلستان در مورد طرحی برای برگزیت به توافق رسیده است. بر این اساس، انگلستانمی‌خواهد برخی از موارد ارتباطات خود با اتحادیه اروپا را حفظ کند.

ترزا می، نخست‌وزیر انگلستان برای بررسی این موضوع، هیأت دولت اش را برای شرکت در یک جلسه یک روزه و به دور از انظار عموم دعوت کرده بود. اعضای کابینه ترزا می بر سر برگزیت با یکدیگر به‌شدت اختلاف‌نظر دارند.

نتیجه این جلسه ۱۶تیرماه جاری اعلام شد: بر این اساس انگلستان پس از خروج از اتحادیه اروپا هم ارتباطاتش را با بازار داخلی این اتحادیه در زمینه تجارت اجناس حفظ می‌کند. از این طریق قرار است جلو آسیب رساندن به تجارت فرامرزی و زنجیره تأمین میان انگلستان و اتحادیه اروپا گرفته شود.

قرار است که اجرای مفاد پلان جدید برگزیت با استفاده از «کتاب قوانین مشترک» تضمین شود. لندن در این کتاب رهنمودها و استانداردهای تولید اتحادیه اروپا را می‌پذیرد.البته هنوز اتحادیه اروپا در این زمینه اظهارنظر نکرده است.

 

تاریخچه برگزیت

در همه‌پرسی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا که به برگزیت مشهور شده است، مردم انگلستان در تاریخ پنجشنبه ۲۳ژوئن ۲۰۱۶(۳تیر ۱۳۹۵)، در یک همه‌پرسی شرکت کردند. در آن همه‌پرسی جنبش برگزیت به یک پیروزی ضعیف دست یافت، در این همه‌پرسی بیش از ۱۷میلیون نفر به خروج از اتحادیه رأی دادند و در مقابل بیش از ۱۶میلیون نفر نیز مخالف خروج از اتحادیه اروپا بودند.

واژه برگزیت که این روزها در انگلستان زیاد گفته و نوشته می‌شود، ترکیبی از دو واژه بریتانیا و اگزیت (به‌معنی خروج) است و منظور از آن، خروج انگلستان از اتحادیه اروپاست.

روند خروج از اتحادیه اروپا و نیز گفتگوها درباره شرایط خروج از آن، اختلاف‌نظرهای فراوان در میان احزاب سیاسی، سیاستمداران و رسانه‌های این کشور وجود داشت و دارد و عده‌یی معتقدند مردم نظرشان را بیان کرده‌اند و دولت باید مجری خواست مردم باشد اما برخی بر پایه ضعیف بودن درصد موافقین خروج.

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در پی خواهد داشت و برگزیت می‌تواند بر بازار ارز، انرژی، فلزات گرانبها (طلا و…)، و کالاهای مختلف و شاخصهای بورس و… اثرات مهمی بگذارد. برگزیت اثرات کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت بر کشور انگلستان، اتحادیه اروپا و کل جهان خواهد گذاشت.

همان‌گونه که در کوتاه مدت، خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، شوک‌های فراوانی بر اقتصاد و بازارها وارد کرد و موج جدیدی از ملی‌گرایی افراطی و حملات علیه مهاجران و اقلیتهای نژادی را پدید آورد. در میان مدت، برگزیت می‌تواند واکنش دولتها و مردم کشورهای دیگر را برانگیزد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b73872a7-3ab8-4816-b188-478cc635cc05"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات