728 x 90

آنگلا مرکل: شواهد قوی وجود دارد که رژیم ایران حمله به دو نفتکش در دریای عمان را انجام داده است / رژیم ایران باید به برجام پایبند باشد وگرنه با عواقبش روبرو خواهد شد

صدراعظم آلمان - رئیس جمهور اوکراین
صدراعظم آلمان - رئیس جمهور اوکراین

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان امروز (سه‌شنبه ۲۸خرداد) گفت: شواهد قوی وجود دارد که  رژیم ایران حمله به  دو نفتکش در دریای عمان را انجام  داده است.

مرکل که در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین همراه با رئیس جمهور اوکراین شرکت کرده بود گفت: «ما این رخداد را بسیار جدی تلقی میکنیم. وضعیت بسیار جدی است. ما به همه  طرفها و به‌ویژه رژیم ایران گفته‌ایم که از افزایش تنش‌ها خودداری کنند. ». 

صدراعظم آلمان به رژیم آخوندی نسبت  به نقض تعهداتش بر اساس برجام هشدار داد  و گفت: «ما آنچه در توان داریم انجام می‌دهیم  تا تنشهای بالا گرفته با رژیم ایران را به شیوه مسالمت جویانه برطرف کنیم. اما رژیم ایران باید به توافق اتمی پای بند باشد». آنگلا مرکل افزود: «ما فشار وارد می‌کنیم تا رژیم ایران این توافق برا رعایت کند اما اگر این‌چنین نشد پیامدهایی وجود خواهد داشت».

پیش از این یک سخنگوی وزارت‌خارجه آلمان گفت دولت آلمان از رژیم ایران می‌خواهد به تمام تعهدات خود بر اساس برجام وفادار باقی بماند.

طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۲۷و ۲۸خرداد) رهبران قدرتهای غربی نسبت به نقض تعهدات برجام به رژیم آخوندی هشدار داده‌اند.

دونالد ترامپ:

رئیس‌جمهور آمریکا طی توئیت کوتاهی نوشت:‌ رژیم ایران از تعهدش در مورد ذخیره اورانیوم غنی شده سرپیچی می‌کند.

شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به خبر افزایش غنی‌سازی اورانیوم از سوی رژیم ایران گفت: اقدام برای افزایش غنی‌سازی از سوی رژیم ایران باج‌خواهی اتمی است که باید با افزایش فشار‌های بین‌المللی روبه‌رو شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گارت مارکیز، سخنگوی مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: «دونالد ترامپ به‌طور واضح گفته است اجازه نخواهد داد رژیم ایران به توانایی ساخت سلاح اتمی برسد.

وی افزود توانایی رژیم ایران برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم به این خاطر است که توافق اتمی قدرت غنی‌سازی رژیم ایران را دست نخورده باقی گذاشت.

رئیس‌جمهور فرانسه

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز از اعلام افزایش ذخیره غنی‌سازی رژیم بیشتر از حد تعیین شده در برجام ابراز تأسف کرد و گفت: ما به رژیم ایران توصیه می‌کنیم که مسئولانه و با صبر رفتار کند.

همچنین روحانی هنگام قبول استوارنامه سفیر فرانسه گفت: این یک لحظه حیاتی است و فرانسه هنوز می‌تواند در این فرصت کوتاه باقیمانده با سایر امضا کنندگان برجام کار کند تا این توافقنامه را نجات دهد.

نخست وزیر انگلستان

یک سخنگوی ترزامی نخست‌وزیر انگلستان گفت: اگر رژیم ایران تعهدات خود بر اساس برجام را نقض کند؛ انگلستان تمام گزینه‌ها را بررسی خواهد کرد.

 

نقض تعهد میزان ذخیره اورانیوم غنی شده توسط رژیم

به‌دنبال گزارش یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۲۰خرداد مبنی بر این که‌ رژیم ایران غنی‌سازی اورانیوم را تشدید کرده است؛ بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم روز دوشنبه ۲۷خرداد گفت: «تولید اورانیوم ۴برابر شده و شمارش معکوس برای عبور از ذخیره ۳۰۰کیلو اورانیوم غنی شده آغاز می‌شود و تا ۱۰روز دیگر (۶تیرماه) از این سقف عبور می‌کنیم».

خاطرنشان می‌شود مطابق توافق اتمی، ذخایر اورانیوم غنی شده رژیم با غلظت ۳.۶۷باید کمتر از ۳۰۰کیلو گرم باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم درباره تولید آب سنگین اراک افزود:‌ «با همین روندی که رو به جلو می‌رویم، ما فکر می‌کنیم در دو ماه و نیم آینده اگر بازار جدیدی برای عرضه تولیدات جانبی آنها نداشته باشیم، این (آب سنگین) می‌تواند از ۱۳۰تن عبور کند».

این کارگزار رژیم بار دیگر از کشورهای اروپایی خواستار اقدام بیشتر برای حفظ برجام شد و گفت:‌ «ذخایر ایران با شتاب بیشتری روند افزایشی خواهد داشت، اگر برای [اروپایی‌ها] حفظ برجام مهم است، باید تلاش کنند».

 

در مانور ابلهانهٴ آخوندی،کمالوندی سخنگوی انرژی اتمی رژیم روز ۲۷خرداد با لحنی بچه ترسان برای گدایی اینس‌تکس و الباقی برجام، گفت رژیم آخوندی در ششم تیر ماه از سقف مجاز ذخیره اورانیوم غنی شده سبک طبق برجام (یعنی سیصدکیلو) عبور خواهد کرد.

وی در عین حال تلاش کرد این مانور و ضرب‌الاجل ۶۰روزه قبلی را در کادر برجام جاسازی کند، و تلویحا اذعان کرد که دست‌کم تا ششم تیرماه آینده، سقف ذخیره‌اش هنوز زیر ۳۰۰کیلوی مجاز است. وی این را هم اضافه کرد که در آینده مصرف داخلی خواهیم داشت و به همین دلیل سقف ذخیره چه در مورد اورانیوم و چه در مورد آب سنگین ممکن است خیلی بالا نرود.

 

رویترز در گزارشی راجع به این خودزنی رژیم نوشت: رژیم ایران با نقض محدودیتهای هسته‌یی و افزایش غنی‌سازی اورانیوم نگرانیهای غرب را برمی انگیزد و تنش‌ها با واشنگتن نیز افزایش می‌یابد این در حالی است که کشورهای اروپایی برای نجات معامله هسته‌یی تلاش می‌کنند.

آلمان با ابراز نگرانی از رژیم تهران خواسته است تا تمام تعهدات خود را طبق توافق سال ۲۰۱۵ به‌رسمیت بشناسد. انگلستان نیز گفت که اگر رژیم ایران محدودیتهای مورد توافق در قرارداد را نقض کند، لندن «همه گزینه‌ها» را روی میز خواهد داشت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/387434ff-cb99-4fd8-8cb5-6393d688fef0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات