728 x 90

انعکاس رسانه‌های بین‌المللی درباره حکم حبس ابد برای دژخیم حمید نوری توسط دادگاه سوئد

تظاهرات دادخواهان جنبش قتل عام ۶۷ در مقابل دادگاه دژخیم حمید نوری
تظاهرات دادخواهان جنبش قتل عام ۶۷ در مقابل دادگاه دژخیم حمید نوری

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۲۳تیرماه به‌دنبال صدور حکم حبس ابد برای دژخیم حمید نوری از جنایتکاران دست‌اندرکار قتل‌عام تابستان سال۶۷ نوشت: دادگاه سوئد روز پنجشنبه حمید نوری ۶۱ساله که در سال۲۰۱۹ در فرودگاه استکهلم دستگیر شد، به جرم اعدام دسته‌جمعی و شکنجه زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت کرج در سال۱۹۸۸ به جنایات جنگی محکوم کرد.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس: یک ایرانی در سوئد برای جنایات دهه۸۰ حکم زندان ابد می‌گیرد

استکهلم (AP) - یک شهروند ایرانی روز پنجشنبه پس از محکومیت به ارتکاب جنایات جنگی سنگین و قتل در مرحله نهایی جنگ ایران و عراق در دهه۱۹۸۰، توسط دادگاه سوئد به حبس ابد محکوم شد.

دادگاه گفت نوری ۶۱ساله «در اعدام بسیاری از زندانیان سیاسی در ایران در تابستان ۱۳۶۷» شرکت داشته و «نقش دستیار معاون دادستان» در زندان را «به‌طور مشترک و با تبانی با دیگران» در اعدامها داشته است.

 

دویچه وله: سوئد یک مقام سابق ایرانی را به اتهام اعدام زندانیان محکوم کرد

دادگاه حکم حبس ابد را برای حمید نوری مسئول سابق زندان ایران پس از متهم شدن وی به شرکت در کشتار دسته‌جمعی مخالفان در سال۱۹۸۸ صادر کرد.

این اولین باری بود که یک مقام زندان ایران به اتهام پاکسازی زندانیان در سال۱۹۸۸ محاکمه می‌شد.

 

خبرگزاری فرانسه: دادگاه سوئد به‌خاطر پاکسازی سال۱۹۸۸، یک ایرانی را به حبس ابد محکوم کرد

در طول محاکمه، که برای مدت کوتاهی برای استماع برخی شهادت ها در پایان سال۲۰۲۱ به آلبانی نقل مکان کردد، حامیان مجاهدین خلق با صدای بلند در بیرون دادگاه استکهلم اعتراض می‌کردند و با اعلام حکم در روز پنجشنبه، چند صد نفر در بیرون تجمع کردند.

معترضان شعار می‌دادند: «به یاد قتل‌عام شدگان سوگند یاد می‌کنیم، تا آخرش می‌ایستم».

تهران بارها از دولت سوئد خواستار آزادی حمید نوری شده است.

آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد در اوایل ژوئیه مجدداً به همتای ایرانی خود تأکید کرد که دولت قادر به انجام کاری نیست زیرا دادگاههای این کشور «کاملاً مستقل» هستند.

 

هیومن رایتز واچ (دیده بان حقوق بشر): دادگاه سوئد، یک ایرانی را به‌دلیل اعدام‌های دسته‌جمعی مجرم تشخیص داد. امیدی برای خانواده‌های قربانیان دهه۱۹۸۰ در مبارزه برای عدالت ما به‌دنبال انتقام نیستیم، ما برای عدالت به اینجا آمده‌ایم.

مقامات ایرانی بارها از این اعدامها دفاع کرده‌اند. در ۱۰ژوئیه، محمد نیری، یکی از اعضای کمیته‌یی که گفته می‌شود بر اعدامها نظارت می‌کرد، در مصاحبه‌یی گفت که «آن [زمان اعدام‌ها] یک موقعیت منحصر به‌فرد بود و اگر تصمیم قاطع آیت‌الله خمینی نبود، ما امروز امنیت نداشتیم».

 

سایت المانیتور: دادگاه سوئدی مقام سابق ایرانی را بابت اعدامهای ۱۹۸۸ زندان می‌کند

دادگاهی در سوئد در اولین محاکمه مربوط به اعدام‌های دسته جمعی، روز پنجشنبه حکم حبس ابد برای حمید نوری، مسئول سابق زندان ایران، به‌دلیل جنایاتی که در جریان پاکسازی مخالفان در سال۱۹۸۸ انجام داده بود صادر کرد.

دادگاه منطقه استکهلم در بیانیه‌یی اعلام کرد که نوری ۶۱ساله به جرم "جنایت جدی علیه قوانین بین‌المللی" و"قتل" محکوم شده است. «حکم حبس ابد است».

به گفته دادگاه، نوری در زمان وقوع این حوادث در یکی از زندانهای نزدیک تهران دستیار دادستان بود.

دادگاه گفت: در تحقیقات انجام شده مشخص شد متهم به‌طور مشترک و با تبانی با دیگران در ارتکاب اعمال مجرمانه شرکت داشته است.

«او با نام مستعار و در نقش دستیار معاون دادستان، زندانیان را تحویل گرفته، به کمیته آورده و تا محل اعدام اسکورت می‌کرده است».

 

بی.بی.سی نیوز: دادگاه سوئد یک مقام سابق ایرانی را به‌دلیل اعدام‌های سال۱۹۸۸ محکوم کرد

دادگاه سوئد یک مقام سابق ایرانی را در ارتباط با اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در ایران در سال۱۹۸۸ مجرم شناخته است.

حمید نوری، ۶۱ساله، به‌دلیل آنچه به‌گفته دادستان نقش اصلی او در کشتار تعداد زیادی از هواداران مخالف بود، به حبس ابد محکوم شد.

دادگاههای مخفی که به «کمیته مرگ» معروف شدند هزاران زندانی را بازجویی و به اعدام محکوم کردند. رئیس‌جمهور کنونی ایران، ابراهیم رئیسی، یکی از چهار قاضی بود که در دادگاه حضور داشت، اگر‌چه او دست داشتن در این قتل را رد می‌کند.

 

سایت العربیه (انگلیسی): سوئد حکم حبس ابد یک مقام سابق ایرانی را به‌دلیل نقش داشتن در پاکسازی سال۱۹۸۸ صادر کرد. دادگاهی در سوئد روز پنجشنبه حکم حبس ابد برای حمید نوری، مسئول سابق زندان ایران، به‌دلیل جنایاتی که در جریان پاکسازی مخالفان در سال۱۹۸۸ انجام داد، در اولین محاکمه مربوط به اعدام‌های دسته‌جمعی صادر کرد.

دادگاه منطقه استکهلم در بیانیه‌یی اعلام کرد نوری ۶۱ساله به جرم "جنایت جدی علیه قوانین بین‌المللی" و"قتل" محکوم شده است. «حکم حبس ابد است».

 

سایت روداونت: دادگاه سوئد یک مقام سابق ایرانی را به اتهام جنایات جنگی به حبس ابد محکوم کرد

اربیل، اقلیم کردستان - دادگاه سوئد روز پنجشنبه یک تبعه ایرانی را پس از محکومیت وی به‌قتل و نقض قوانین بین‌المللی به‌دلیل مشارکت در قتل‌عام زندانیان سیاسی ایران در سال۱۹۸۸ به حبس ابد محکوم کرد.

 

سایت آر اف ئی: پاکسازی ۱۹۸۸ در ایران، یک مأمور سابق زندان در سوئد به حبس ابد محکوم شد

یک دادگاه در سوئد روز پنجشنبه رئیس سابق یک زندان ایران را به‌دلیل نقشش در اعدام دسته‌جمعی هزاران مخالف توسط رژیم ایران در سال۱۹۸۸ به حبس ابد محکوم کرد. این اولین بار در جهان بود که چنین حکمی صادر می‌شد.

دادگاه استکهلم می‌گوید، حمید نوری ۶۱ساله که در آن زمان به‌عنوان دستیار دادستان در یکی از زندانهای نزدیک تهران خدمت می‌کرد، به اتهام "جرایم جدی علیه قوانین بین‌المللی"و"قتل" محکوم شد.

 

اخبار الجزیره: سوئد به مقام سابق ایرانی بابت پاکسازی در سال۱۹۸۸ حکم حبس ابد داد

یک مقام سابق ایرانی پس از محکومیت به ارتکاب جنایات جنگی سنگین و قتل در مرحله نهایی جنگ ایران و عراق در دهه۱۹۸۰، توسط دادگاه سوئد به حبس ابد محکوم شده است.

بالکیس جراح Balkees Jarrah، مدیر موقت دادگستری بین‌المللی در دیدبان حقوق‌بشر که یک گروه جهانی حقوق‌بشر است، در بیانیه‌یی گفت که این حکم «لحظه‌ای معنادار برای بازماندگان و اعضای خانواده کسانی که توسط مقامات ایرانی در تابستان ۱۹۸۸ اعدام شدند می‌باشد».

او گفت: «این حکم به بلندپایه‌ترین مقامات ایرانی که در این جنایات دست دارند پیام می‌دهد که نمی‌توانند برای همیشه دور از دسترس عدالت بمانند».

 

واشنگتن پست: یک ایرانی به‌دلیل جنایات دهه۱۹۸۰ در سوئد به حبس ابد محکوم شد

استکهلم - یک شهروند ایرانی روز پنجشنبه پس از محکوم شدن به ارتکاب جنایات جنگی سنگین و قتل در مرحله نهایی جنگ ایران و عراق در دهه۱۹۸۰ توسط دادگاه سوئد به حبس ابد محکوم شد.

دادگاه منطقه استکهلم اعلام کرد که حمید نوری از ژوئیه تا اوت ۱۹۸۸ در حالی که به‌عنوان دستیار معاون دادستان در زندان گوهردشت در خارج از شهر کرج کار می‌کرد، در جنایات شدید شرکت داشت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5e23c540-f997-4c60-bd58-e070c8d9e21e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات