728 x 90

انعکاس خبرگزاریهای بین‌المللی و مدیرکل عفو بین‌الملل از انفجار و آتش‌سوزی در زندان بدنام اوین

آتش سوزی و انفجار در زندان بدنام اوین
آتش سوزی و انفجار در زندان بدنام اوین

اگنیس کالامارد مدیرکل عفو بین‌الملل، ۲۳مهرماه:
گزارش‌شده است که زندان بدنام اوین در ایران با صدای شلیک گلوله در آتش می‌سوزد. این باید وضعیتی ترسناک باشد. یادآوری می‌کنیم که مقامات موظفند از نظر قانونی به زندگی و رفاه همه زندانیان احترام بگذارند و از آنها محافظت کنند.

در میان اعتراضات همزمان با شعله آتش، صدای تیراندازی از زندان در پایتخت ایران شنیده شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس ۲۳مهرماه

آتش‌سوزی بزرگی روز شنبه در یک زندان بدنام که در آن زندانیان سیاسی و فعالان ضددولتی در پایتخت ایران نگهداری می‌شوند، شعله‌ور شد. در حالی که اعتراضات سراسری وارد هفته پنجم شده است، ویدئوهای آنلاین و رسانه‌های محلی از تیراندازی خبر دادند.

خبرگزاری دولتی ایران به‌نقل از یک مقام ارشد امنیتی گزارش داد که بین زندانیان یک بند و پرسنل زندان درگیری رخ داده است. این مقام مسئول گفت: زندانیان یک انبار پر از لباس زندان را آتش زدند که باعث آتش‌سوزی شد. وی گفت برای کاهش تنش "اغتشاشگران" را از سایر زندانیان جدا کرده‌اند...

اما تصاویری از آتش‌سوزی هم‌چنان در فضای مجازی پخش می‌شد. ویدئوها نشان می‌دهد که در میان آژیر زنگ خطر، دود آسمان تهران را فراگرفته است...

اعتصابات تجاری از روز شنبه در شهرهای مهم در سراسر اقلیم کردستان از جمله سقز، بوکان و سنندج از سر گرفته شد.

دولت با سرکوب وحشیانه، دستگیری فعالان و سازمان‌دهندگان تظاهرات، توبیخ افراد مشهور ایرانی به‌دلیل ابراز حمایت، حتی توقیف گذرنامه‌هایشان، و استفاده از گلوله‌های جنگی، گاز اشک‌آور و بمبهای صوتی برای متفرق کردن جمعیت که منجر به مرگ می‌شود، پاسخ داده است.

در ویدئویی که به‌طور گسترده در روز شنبه پخش شد، بسیجیهای لباس شخصی، یک گروه شبه‌نظامی داوطلب دیده می‌شود که در میان تظاهرات در گوهردشت، در شمال ایران یک زن را به‌زور سوار ماشین کرده و شلیک هوایی کرده‌اند.

به گفته کمیته حمایت از خبرنگاران، قطع گسترده اینترنت هم‌چنین برقراری ارتباط معترضان با جهان خارج را دشوار کرده است، در حالی که مقامات ایرانی از زمان آغاز ناآرامی‌ها حداقل ۴۰روزنامه‌نگار را بازداشت کرده‌اند.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبر دیگری نوشت:

شعله آتش، صدای تیراندازی از زندان در پایتخت ایران در میان اعتراضات شنیده شد

آتش‌سوزی بزرگی در یک زندان بدنام که در آن زندانیان سیاسی و فعالان ضددولتی در پایتخت ایران نگهداری می‌شوند، شعله‌ور شد. در حالی که اعتراضات سراسری وارد هفته پنجم شده است، ویدئوهای آنلاین و رسانه‌های محلی از تیراندازی خبر دادند.

بر اساس تصاویر منتشر شده در فضای مجازی و گزارش رسانه‌های ایران، مشخص نیست چه چیزی باعث آتش‌سوزی در زندان اوین و حوادثی که در داخل دیوارهای آن در روز شنبه رخ داده است. فیلم‌ها نشان می‌دهند که در حالی که توده‌های دود آسمان تهران را در میان صدای زنگ خطر فراگرفته، صدای تیراندازی ادامه دارد.

مرکز حقوق‌بشر در ایران مستقر در ایالات متحده گزارش داد که یک درگیری مسلحانه در داخل دیوارهای زندان رخ داده است. گفته می‌شود اولین بار صدای تیراندازی در بند ۷ زندان شنیده شد. آسوشیتدپرس نتوانست فوراً این حساب را تأیید کند.

آتش‌سوزی زندان در حالی رخ داد که معترضان روز شنبه تظاهرات ضددولتی در خیابانهای اصلی و دانشگاههای برخی شهرهای ایران را تشدید کردند. ناظران حقوق‌بشر در پایان هفته چهارم خود، صدها کشته از جمله کودکان را گزارش کردند.

تظاهر کنندگان در خیابانهای اردبیل در شمال غرب کشور شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند. بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، دانشجویان در خارج از دانشگاه‌های کرمانشاه، رشت و تهران تجمع کردند.

ناآرامی‌هایی در زندانها نیز رخ داده است و اخیراً درگیری بین زندانیان و نگهبانان زندان لاکان در شمال استان گیلان گزارش‌ شده است.

 

خبرگزاری رویترز: دود، تیراندازی در زندان اوین تهران محل نگهداری زندانیان سیاسی و دوتابعیتی

به‌گفته شاهدان، روز شنبه در زندانی در تهران که زندانیان سیاسی و دوتابعیتی در آن نگهداری می‌شوند تیراندازی شد و بلند شدن دود از بالای زندان قابل رویت بود.

رسانه‌های دولتی به‌نقل از یک مقام امنیتی «عناصر جنایتکار» را مسئول این ناآرامی [در زندان] دانستند که پس از نزدیک به یک ماه از تظاهراتها در سراسر ایران رخ می‌دهد...

این مقام گفت که آرامش [به زندان] بازگشته است، اما یکی از شاهدان گفت که صدای تیراندازی هم‌چنان شنیده می‌شود.

یکی از شاهدان به رویترز گفت: جاده‌های منتهی به زندان اوین به روی ترافیک بسته شده است. اینجا آمبولانس‌های زیادی وجود دارد. او گفت هنوز صدای تیراندازی می‌شنویم.

این زندان بیشتر زندانیان با اتهامات امنیتی، از جمله ایرانیانی با تابعیت دوگانه را در خود جای داده است. این زندان از مدتها قبل توسط گروه‌های حقوق‌بشر غربی مورد انتقاد قرار گرفته و در سال۲۰۱۸ توسط دولت ایالات متحده به‌دلیل نقض جدی حقوق بشر در لیست سیاه قرار گرفت... .

ناآرامی در زندان اوین پس از نزدیک به یک ماه اعتراضات سراسری در ایران رخ می‌دهد...

این اعتراضات یکی از جدی‌ترین چالش‌ها برای جمهوری اسلامی از زمان انقلاب ۱۹۷۹ تاکنون می‌باشد.

 

خبرگزاری میل آنلاین ۲۳مهرماه:

بعد از هفته‌ها تظاهرات علیه حاکمان کشور، آتش‌سوزی در زندان جهنمی اوین صورت گرفته است: در زندان بدنام اوین شعله‌ها دیده، دو صدای شلیک گلوله در این زندان شنیده می‌شود جایی که صدها اپوزیسیون رژیم نگهداری می شوند و نازنین زاغری سال‌ها آنجا زندانی بود.

• بنا به گزارشها، زندان اوین با صدای زنگ خطر و صدای تیراندازی در آتش می‌سوزد.

• این زندان برای نگهداری زندانیان سیاسی از جمله اتباع خارجی استفاده می‌شود.

• این گزارشها به‌دنبال هفته‌ها ناآرامی در ایران پس از مرگ یک زن هنگام بازداشت توسط گشت ارشاد بوده است.

• مهسا امینی توسط گشت ارشاد به‌دلیل نقض قوانین پوشش دستگیر شد.

با ادامه ناآرامی‌ها در کشور در پی مرگ زن ۲۲ ساله‌ای که توسط پلیس بازداشت شده بود، امشب آتش‌سوزی و تیراندازی در یک زندان ایرانی که زندانیان سیاسی در آن نگهداری می‌شود، گزارش شد.

گروه حقوق‌بشر ایران مستقر در اسلو گزارش داد که در بحبوحه اعتراضات به‌قتل مهسا امینی، شنبه شب در زندان بدنام اوین در شمال تهران آتش و تیراندازی راه افتاده است.

شکنجه، تجاوز و رفتار هولناک با زندانیان در این زندان وجود دارد که می‌تواند تا ۱۵۰۰۰نفر را در خود جای دهد و عمدتاً برای نگهداری زندانیان سیاسی استفاده می‌شود...

 

سایت سی.ان.ان ۲۳مهرماه

دودی بزرگ و سیاه در نزدیکی زندان اوین در شمال تهران در چندین ویدیو در شبکه‌های اجتماعی شنبه شب دیده شد.

به گزارش ایرنا، رسانه دولتی ایران گزارش داد، یک مقام امنیتی ایران گفت: اراذل و اوباش انبار لباس زندان را آتش زدند که منجر به آتش‌سوزی در زندان شد. زندان اوین تهران یک مرکز بدنام بیرحم است که رژیم مخالفان سیاسی را در آن زندانی می‌کند.

این مقام امنیتی در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: اکنون اوضاع کاملاً تحت کنترل است و آرامش در زندان برقرار است و آتش‌نشانان در حال اطفای حریق هستند.

گروه فعال «۱۵۰۰ تصویر» گزارش داد که در ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، صدای تیراندازی شنیده می‌شود و نیروهای ویژه در حال حرکت به سمت منطقه‌یی هستند که گمان می‌رود زندان در آن قرار دارد.

به گزارش ایرنا، این مقام ایرانی گفت که «آشوبگران» از سایر زندانیان جدا شده و سایر بازداشت شدگان به سلول‌های خود بازگشته‌اند... .

دختران و زنان، جنبش اعتراضی سراسری را رهبری می‌کنند که پس از مرگ یک زن جوان در بازداشت پلیس، ایران را فراگرفته است.

شاهدان پیش‌تر گفته بودند که نیروهای امنیتی ایران دانشجویان دانشگاه شریف تهران را مورد ضرب‌وشتم، تیراندازی و بازداشت قرار دادند. بر اساس گزارش سازمان عفو ​​بین‌الملل، ماه گذشته، نزدیک به ۲۲کودک در جریان اعتراضات کشته شدند.
در این گزارش آمده است که دستکم ۲۳کودک - برخی از آنها ۱۱سال - تنها در ۱۰روز گذشته سپتامبر توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

اوایل این هفته، یک مقام ایرانی نیز اعتراف کرد که دانش‌آموزان شرکت‌کننده در اعتراضات خیابانی بازداشت و به مؤسسات روانپزشکی منتقل می‌شوند.

 

سایت نشنال: ویدئوها نشان می‌دهد که از زندان اوین تهران دود بلند می‌شود - ۲۳مهرماه

ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی ظاهراً نشان می‌دهد که روز شنبه دود از زندان اوین تهران که زندانیان سیاسی در آن نگهداری می‌شود، بلند می‌شود و صدای تیراندازی و آژیر خطر شنیده می‌شود.

رسانه‌های دولتی به‌نقل از یک مقام امنیتی "عناصر تبهکار" را مقصر این ناآرامی اعلام کردند. این ناآرامی پس از نزدیک به یک ماه اعتراض در سراسر ایران به‌دلیل کشته شدن یک جوان کرد ایرانی ۲۲ساله مهسا امینی در بازداشت، بروز کرد... .

 

خبرگزاری فرانسه ۲۳مهرماه

گروه حقوق‌بشر ایران مستقر در اسلو گزارش داد که در بحبوحه اعتراضات به‌قتل مهسا امینی، شنبه شب در زندان بدنام اوین در شمال تهران آتش‌سوزی و تیراندازی به‌وقوع پیوست.
شعله‌های آتش و توده‌ای از دود در آسمان شب دیده می‌شود و در فیلم ویدئویی که توسط گروه حقوق‌بشر در توئیتر به اشتراک گذاشته شده، صدای تیراندازی به نظر می‌رسد شنیده می‌شود. شبکه اجتماعی ۱۵۰۰ تصویر در توئیتر نوشت: «آتش‌سوزی در زندان اوین در حال گسترش است» و صدای «انفجار» از این مرکز شنیده شد. شعارهای مرگ بر دیکتاتور - یکی از شعارهای اصلی یک جنبش اعتراضی یک ماهه که بر سر مرگ امینی شعله‌ور شده است . بنا به گزارشها، صدها نفر از بازداشت شدگان اعتراضات ماه گذشته به‌دلیل مرگ امینی به اوین فرستاده شده‌اند.

این زندان به بدرفتاری با زندانیان سیاسی بدنام است.

 

توئیت جیسون برادسکی مدیر سیاست‌گذاری یوآنی – آتش‌سوزی بزرگ در زندان بدنام اوین ایران - ۲۳مهرماه

یک ویدئوی دیگر آتش‌سوزی بزرگ در زندان بدنام اوین ایران [را نشان می‌دهد].

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0344edd8-0057-490a-bffb-7cf8e1bfe03e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات