728 x 90

انتشار پیش‌نویس قطعنامه اخراج رژیم ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل

سرکوب زنان در ایران
سرکوب زنان در ایران

دیده‌بان سازمان ملل که یک سازمان غیردولتی در سوئیس است، روز پنجشنبه ۲۸مهر، پیش‌نویس قطعنامه‌یی را منتشر کرد که خواستار اخراج رژیم ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل است.

هیلل نویر، مدیر اجرایی این سازمان، عضویت جمهوری اسلامی در این کمیسیون را «اوج ظاهرسازی» خواند و از وزیر خارجه آمریکا خواست که این قطعنامه را ارائه دهد.

هیلل نویر، مدیر اجرایی این سازمان عضویت جمهوری اسلامی در این کمیسیون را «اوج ظاهرسازی» خواند و از وزیر خارجه آمریکا خواست که این قطعنامه را ارائه دهد.

پیش‌نویس این قطعنامه درباره نقض فاحش حقوق بشر در ایران و عدم همکاری جمهوری اسلامی در اجرای تقاضاهای سازمان ملل در زمینه حذف تبعیض و خشونت علیه زنان به شدت ابراز نگرانی کرد.

این سازمان همچنین درباره ادامه خشونت سیستماتیک مقامات جمهوری اسلامی علیه زنان و جان باختن و کشته شدن اخیر معترضان در ایران، از جمله کودکان و زنان نیز ابراز نگرانی کرد.

پیش‌نویس این قطعنامه ضمن محکوم کردن شدید اقدامات خشونت‌بار و نقض حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی علیه معترضان، از حکومت ایران خواست فورا معترضان بازداشت شده را آزاد کند و به جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر اجازه دهد آزادانه به فعالیت خود ادامه دهند.

این در حالی است که خیزش و قیام مردم ایران علیه رژیم پنجمین هفته خود را سپری می‌کند و کشتار و سرکوب معترضان شامل زنان و دختران هم‌چنان ادامه دارد.

پیش از این فاکس نیوز گزارش داده بود که زمزمه‌های اخراج ایران از «کمیسیون مقام زن» سازمان ملل به گوش می‌رسد. در منشور این کمیسیون، هدف آن «ارتقای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان» عنوان شده است.

این در حالی است که رژیم ایران، یکی از بزرگترین ناقضان حقوق زنان در جهان با کسب ۴۳رأی، از روز چهارشنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۰ به مدت چهار سال عضو «کمیسیون مقام زن سازمان ملل» شد.

دیده‌بان سازمان ملل می‌گوید، با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای ارایه این قطعنامه تماس گرفته است. نام دمکراسی‌هایی مانند اتریش، بلژیک، کانادا، کرواسی، فنلاند، فرانسه، دانمارک، ایتالیا، ژاپن، نیوزیلند و انگلستان نیز در بین ۵۴عضو این نهاد به‌چشم می‌خورد.

در پیش‌نویس این قطعنامه با عنوان «لغو عضویت رژیم ایران در کمیسیون مقام زن» درباره خشونت و سرکوب سیستماتیک و نقض حقوق‌بشر، حقوق زنان و کودکان در ایران ابراز نگرانی شده است.

در این قطعنامه به کشته و زخمی شدن زنان و کودکان در جریان سرکوب خشونت‌بار اعتراضهای مسالمت‌آمیز در ایران اشاره شده و بازداشت و رفتار تعرض‌آمیز با مهسا امینی که به مرگ او منجر شد، محکوم شده است.

این قطعنامه قویاً استفاده رژیم ایران از خشونت مرگبار علیه معترضان، بازداشتها و ناپدید‌سازی‌ها از جمله علیه فعالان حقوق‌بشر، وکلا، هنرمندان و روزنامه‌نگاران را محکوم می‌کند.

این قطعنامه خواستار لغو عضویت فوری رژیم ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل و به کارگیری فوری اقدامات برای حفاظت از زنان و دختران در ایران است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8899601b-8846-4538-bda4-85f3ebc71b8f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات