728 x 90

انتخابات آمریکا - اقدامات بایدن برای انتقال قدرت / اقدامات حقوقی و سیاسی تیم ترامپ

انتخابات آمریکا
انتخابات آمریکا

اخبار انتخابات آمریکا از یک‌سو شامل اقدامات بایدن در جهت انتقال قدرت و آمادگی رفتن به کاخ سفید، تصدی امور و هم‌چنین تبریکات و تماسهای بین‌المللی است، و از سوی دیگر، اقدامات حقوقی و سیاسی ترامپ و تیم انتخاباتی او در اعتراض به تقلب و قانون‌شکنی در شماری از ایالتها را در برمی‌گیرد.

جو بایدن قبل از انتقال قدرت رئیس دفتر کاخ‌سفید را تعیین کرد. واشنگتن پست ۲۱آبان نوشت: بایدن ران کلین را برای اداره کاخ‌سفید انتخاب کرد. کلین ۵۹ساله مشاور ارشد ریاست‌جمهوری و معاون رئیس‌جمهور و کاندیداها و سناتورها بوده است...

رویترز ۲۱آبان خبر داد: جو بایدن در مراسم روز سربازان گمنام به همراه همسرش در فیلادلفیا در پنسیلوانیا شرکت کرد.

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد مشتاق روابط بهتر با آمریکا تحت رهبری بایدن رئیس‌جمهور منتخب است و اظهار امیدواری کرد که انتقال قدرت ناهموار و پر از دست‌اندازی نباشد.

آسوشیتدپرس ۲۱آبان گزارش داد: جوزپ بورل رئیس روابط خارجی اتحادیه اروپا که در پارلمان اروپا سخنرانی می‌کرد به گرمی «پیروزی تاریخی بایدن و کاملا هریس معاون رئیس‌جمهور» را تبریک گفت و اظهار داشت اتحادیه اروپا مشتاق و در انتظار روابط بهتری نسبت به دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ است.

بورل گفت: «شما می‌توانید مطمئن باشید که ما آماده تعامل سریع با دولت جدید هستیم». .

وی افزود «ما کماکان باید تا ۲۰ژانویه منتظر بمانیم چرا که همان‌طوریکه به‌خوبی می‌دانید انتقال قدرتٍ بسیار طولانی در پیش روست. بگذارید امیدوار باشیم که انتقال قدرت ناهموار و پر از دست‌اندازی نخواهد بود».

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلستان روز چهارشنبه۲۱آبان گفت: ما مکالمه‌ای بسیار عالی با جو بایدن داشتیم من به او و کاملا هریس پیروزی آنها را تبریک گفتم و با او مکالمه‌ای فوق‌العاده‌ای داشتیم و بر سر بسیاری از موضوعات بحث شد و رابطه‌ای دیرینه میان انگلستان و آمریکا وجود دارد . این به نوعی بازگشت به نوع تجارت است که ما باهم داشتیم.

در مورد موضوعات دموکراسی در سراسر جهان، حقوق‌بشر، تجارت آزاد، ناتو و امنیت مشترکمان و اتحاد فرا اقیانوسیه که جو بایدن به اتحاد فرا اقیانوسیه بسیار معتقد است گفتگو کردیم .

در واقع در این زمینه رابطه‌ای خاص داریم. و فراتر از همه در مورد تغییرات اقلیمی که بسیار جالب بود او می‌خواست سال آینده در رهبری جهان در امر تغییرات اقلیمی به ما بپیوندند... .

در همین حال، تلویزیون سی.ان.ان روز چهارشنبه ۲۱آبان گزارش داد: تعداد بسیاری از پیامهای رهبران خارجی به جو بایدن در وزارت‌خارجه جمع شده است. ولی بنا به‌گفته مقام‌های مطلع در وزارت‌خارجه آمریکا، دولت ترامپ به جو بایدن امکان دسترسی به این پیامهای رهبران خارجی را نمی‌دهد. به‌طور سنتی وزارت‌خارجه از ارتباطات رئیس‌جمهور انتخاب شده پشتیبانی می‌کرده و به این دلیل بسیاری از کشورها پیام های خود را به وزارت‌خارجه فرستاده‌اند.

تیم بایدن بدون دخالت وزارت‌خارجه در حال حاضر در تماس با دولتهای خارجی است ولی اینکار را بدون پشتیبانی لجستیکی و امکانات ترجمه وزارت‌خارجه انجام می‌دهد. دولت ترامپ هم‌چنین ارسال بریف روزانه امنیتی که ترامپ دریافت می‌کند را برای بایدن بلوکه کرده است.

از سوی دیگر کارزار حقوقی تیم ترامپ در به چالش کشیدن نتایج در برخی از ایالتهای کلیدی ادامه دارد.

ترامپ روز پنجشنبه ۱۲نوامبر۲۲آبان ۹۹ توئیت کرد:

«گزارش: شرکت دومینیون [یک شرکت دارای ماشین‌ها و سیستم‌های شمارش آرا] دومیلیون و هفتصد هزار آرای ترامپ را به‌طور سراسری حذف کرده است. بررسی آماری دریافته است که ۲۲۱۰۰۰ رأی از آرای پنسیلوانیا از پرزیدنت ترامپ به بایدن رفته است.

۹۴۱۰۰۰ آرای ترامپ حذف شده است. ایالتهایی که از سیستم‌های دومینیون استفاده کرده‌اند ۴۳۵۰۰۰ آرای ترامپ را به بایدن منتقل کرده‌اند» .

رودی جولیانی وکیل ترامپ روز چهارشنبه ۲۱آبان در مصاحبه با فاکس بیزینس گفت:

ما دیروز (سه‌شنبه ۱۰نوامبر) شکایت‌مان را در ایالت پنسیلوانیا ثبت کردیم و با قاضی قراری گذاشتیم تا توضیحاتمان را ارائه دهیم و یک جلسه استماع در اولین فرصت داشته باشیم. می‌خواهیم ببینیم که آیا اجازه می‌دهند همه ۵۰ شاهدمان را بیاوریم یا تعدادی از این ۵۰ شاهد را. ما تاکنون حدود ۶۵۰هزار رأی غیرقانونی که در فیلادلفیا و پیتسبورگ به صندوق ریخته شده را شناسایی کرده‌ایم. ... در میشیگان ۳۲۰هزار رأی است. در میشیگان شاهدان بسیار بسیار قابل توجهی دارد. یکی از شواهد یک کارمند شهرداری است. او یک دموکرات است و نسبت به حجم تقلبات آن‌قدر خشمگین و ناراحت شد که تصمیم گرفت در این رابطه شهادت بدهد. او می‌گوید آنها از همان ماه سپتامبر شروع کردند به او یاد بدهند که چگونه تقلب کند و امضاها را نادیده بگیرد، چگونه آرایی که امضا ندارند را ثبت کند و چگونه افرادی را که ثبت نکرده‌اند از طریق لیست اسامی ثبت شدگان پیدا کند و ببیند چه کسانی مدتهاست که برای انتخابات ثبت نام نکرده‌اند یا نام جدید اضافه کند و در خلال رأی دادن زودتر از موعد، آنهاییکه برای دادن رأی پستی یا رأی زود هنگام می‌آمدند، بسیاری از آنها را توسط کارمندان دموکرات می‌بردند کنار ماشینهای اخذ رأی و به آنها می‌گفتند که به بایدن رأی بدهند. خود او هم به درخواست نفر ارشدش همین کار را کرده است...

فاکس بیزینس: ... یک پروفسور [دانشگاه] MIT می‌گفت حدود ۱۳۸هزار رأی در میشیگان از ترامپ به بایدن منتقل شده است. نکته قابل توجه این است که برای همه اینها شاهدینی هست. در یک مورد دیگر هم ۲۸هزار رأی دستکاری شده است...

کیلی مک ایننی مشاور مطبوعاتی کاخ‌سفید به تلویزیون فاکس نیوز گفت: ۲۳۴صفحه از استشهاد نامه به قید سوگند داریم که متعلق به افراد واقعی و اتهامات واقعی است که به ثبت دفتر اسناد رسمی رسیده است.

رویترز ۲۱آبان خبر داد: جمهوریخواهان با پیروزی در آلاسکا ۵۰کرسی سنای آمریکا را تضمین کردند.

روز چهارشنبه سناتور جمهوریخواه دن سولیوان در آلاسکا برنده شد . این بدان معناست که حزب جمهوریخواه دقیقاً نیمی از ۱۰۰کرسی سنا را به خود اختصاص داده است.

برندگان دو کرسی سنا در جورجیا در انتخابات دور دوم در ژانویه تعیین‌تکلیف می شوند.

یک گزارش حاکیست که فیس‌بوک نپذیرفته است که بایدن را پیروز انتخابات بخواند.

ایندیپندنت انگلستان خبر داد: فیس‌بوک طی ایمیلی خطاب به ناشران آگهی، ممنوعیتش بر آگهی‌های سیاسی آمریکا را برای یک ماه دیگر تمدید کرد و در عین‌حال نپذیرفت بایدن را پیروز انتخابات بخواند

این غول رسانه‌یی گفت این ممنوعیت را ادامه می‌دهد تا از دروغپراکنی جلوگیری کند و این در حالیست که ترامپ شکست را نپذیرفته است

لوموند طی مقاله‌ای در ۱۰نوامبر به‌نقل از یکی از مشاوران پیشین باراک اوباما برای خاورمیانه به‌نام رابرت مالی گزارش کرده است:

«به‌رغم پایان انتخاباتی پر دلهره، طاقت‌فرسا و طولانی، ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ هنوز به پایان نرسیده است. یکی از وجوه غیرعادی نظام ریاست‌جمهوری آمریکا همین دوره طولانی انتقال قدرت بیش از دو ماه است که طی آن رئیس‌جمهور شاغل حتی در صورت شکست هم‌چنان دارای کلیه اختیاراتی خواهد بود که پیش از انتخابات از آن برخوردار بود... در تاریخ آمریکا بی‌سابقه نیست که یک رئیس‌جمهور با رها شدن از قید محدودیتهای سیاسی پیش از انتخابات، از این دوره انتقالی برای صدور دستورات یا انجام اقدامات بعضاً مناقشه آمیز استفاده کند

لوموند در ادامه می‌افزاید: یک سناریوی مفروض اما بسیار پر مخاطره این است که تیم ریاست‌جمهوری ترامپ او را به دادن اجازه عملیات نظامی – سری یا آشکار – علیه تأسیسات اتمی ایران یا متحدان ایران در منطقه تشویق کند با این استدلال که آخرین و تنها دژ موجود در برابر پیشرویهای تهران در منطقه خواهد بود...

بیش از ۷۰روز به مراسم تحلیف جو بایدن باقی مانده، اما با بودن شخصی مانند ترامپ در کاخ‌سفید هیچ چیز را نمی‌توان منتفی دانست. هفته‌های پیش رو طولانی، پر‌تلاطم و پر مخاطره خواهد بود.»

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/173bcd39-abc7-4514-853b-74170358acc2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات