728 x 90

الحره: رفتار بی‌ادبانه عبداللهیان در اجلاس بغداد خشم عراقیها را برانگیخت

نشست بغداد
نشست بغداد

سایت الحره روز ۸شهریور در گزارشی درباره کنفرانس بغداد و رفتار بی‌ادبانه عبداللهیان وزیر خارجه رئیسی نوشت: حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جدید رژیم ایران، در شبکه‌های اجتماعی خشم ناظران و فعالان عراقی را برانگیخت و برخی از آنها رفتار وی در "کنفرانس مشارکت و همکاری بغداد" که روز شنبه در پایتخت عراق برگزار شد را "بی‌ادبانه" توصیف کرده و دیگران آن را نقض پرنسیپهای دیپلماتیک دانستند.

در حین حضور رؤسای جمهور و مقامات شرکت‌کننده در این کنفرانس برای گرفتن عکس دسته جمعی، دوربین‌ها حرکات وزیر رژیم ایران را تحت‌نظر داشتند که به‌نظر می‌رسید در ردیف دوم فضایی که به وی در کنار وزرای خارجه اختصاص داده شده بود را ترک کرده و در ردیف اول که به رهبران اختصاص داده شده بود ایستاد.

فراس الیاس، آکادمیک و متخصص در امور استراتژیک و امنیتی، در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: "وزیر امور خارجه ایران پروتکل دیپلماتیک را مورد حمله قرار داد و با وجود یادداشت هشداری که توسط یکی از کارمندان تشریفات عراقی به وی داده شد، در مکانی که به او اختصاص داده نشده بود، ایستاد و اصرار کرد که به جلو برود."

فراس السرای، فعال در توئیتر در توئیت خود گفت که رفتار بی‌ادبانه عبداللهیان، به دور از"نجابت دیپلماتیک" است.

از سوی دیگر، شاهو قره داغی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی، پیامی را که وزیر خارجه ایران می‌خواست با رفتار خود برساند، زیر سؤال برد و با گفتن این‌که رفتار وی "عدم احترام به دیگران و تکبر را بیان می‌کند"، از او به‌شدت انتقاد کرد."

یک توئیت کننده این‌گونه نوشت: «کمبود ادب، خروج از نجابت دیپلماتیک. این ذهنیت غیرمتمدن پیروان خامنه‌ای است».

شایان ذکر است که در این کنفرانس که روز شنبه در بغداد برگزار شد، عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر، عبدالله پادشاه اردن، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و ماکرون حضور داشتند. در حالی‌که کویت و امارات سران دولت خود را فرستاده‌اند، ترکیه، رژیم ایران و عربستان سعودی وزیران خارجه خود را اعزام کرده‌اند.

در همین رابطه روزنامه حکومتی اعتماد نوشت: در مورد کنفرانس بغداد ضعف مدیرکل اداره تشریفات وزارت امورخارجه کاملا مشهود و غیر قابل اغماض است. جناب وزیر امور خارجه ما آیا نمی‌دانستند که هرگونه جانمایی ایستایی یا جلوس مهمانان در تمامی مراسمات یا ضیافت‌های رسمی، بر عهده کشور میزبان است؟ اگر نمی‌دانستند پس جناب مدیرکل تشریفات وزارت امور خارجه در آن زمان چه نقشی داشتند؟
اگر نیت جناب عبداللهیان از قبل عدم ایستایی یا جلوس در کنار کشورهای ناهمسو بود، چرا این مطلب به تیم پیشروی هماهنگی اجلاس اعلام نشده بود؟

همچنین آخوند محمدعلی ابطحی از باند مغلوب نظام طی یادداشتی خطاب به عبداللهیان نوشت:

امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه شده است. برایش آرزوی توفیق دارم. به عنوان یک شهروند چند نقد را در آغاز کار خدمتتان هدیه می‌کنم. وزارت امورخارجه آن‌قدر کار دارد و آن قدر برای کشور مهم است که نمی‌تواند بار پرونده سنگین هسته‌ای را بر دوش بکشد. حتی آدم بزرگی مثل ظریف هم در بسیاری از موارد وقت برای دیپلماسی و حل مشکلات با دنیا پیدا نمی‌کرد. کاش از همین ابتدا پرونده هسته‌ای را قبول نکنید. مثل دوره آقای خاتمی و احمدی‌نژاد. شما اکنون در عرصه دیپلماسی هستید. تلاش میدان را باید در خدمت دیپلماسی به کار گیرید. همسایگانِ ما را همیشه از ایران ترسانده‌اند تا از این منطقه بهره مادی ببرند. ترسشان را از بین ببرید. این منطقه باید با هم کار کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c0fad6f9-9c3e-4c0a-96b1-dda8dbd3d9e7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات