728 x 90

اقتصاددان حکومتی: دولت رئیسی در نظر دارد قیمت بنزین را بار دیگر افزایش دهد

راغفر اقتصاددان حکومتی
راغفر اقتصاددان حکومتی

راغفر، اقتصاددان حکومتی در گفتگو با سایت حکومتی خبرآنلاین جمعه ۲۸مرداد گفت: تورم لجام‌گسیخته و یا ابر تورم به تورم بالای ده درصد در ماه گفته می‌شود. اکنون ما به‌طور ماهیانه ۱۲درصد تورم داریم که در برخی از اقلام نیز به ۲۵درصد می‌رسد و نشان می‌دهد که ما قطعاً با ابر تورم مواجه هستیم.

راغفر تأکید کرد دولت رئیسی در نظر دارد برای جبران کسری بودجهٔ خود، قیمت بنزین را بار دیگر افزایش دهد.

 قطعاً طی ماه‌های آینده افزایش قیمتها روی هم تلنبار خواهد شد و مجدداً تورم‌های بالا را تجربه خواهیم کرد.

وی تأکید داشت که گام بعدی دولت افزایش قیمت حامل‌های انرژی خواهد بود اما به‌دلیل واکنش‌های اجتماعی حاصل از افزایش نرخ ارز و قیمتها این اقدام را به تأخیر انداخته است.

راغفر در ادامه گفت: دولتهای ما کماکان مارپیچ تورمی که در سه دهه گذشته دنبال کرده‌اند دنبال خواهند کرد؛ افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت کالاها در داخل می‌شود و تورم خود منجر به افزایش قیمت حاملهای انرژی می‌شود و بحث قاچاق بنزین در میان می‌آید و دوباره افزایش قیمت بنزین منجر به افزایش قیمت کالاها می‌شود و گفته می‌شود ارز ارزان شده است و ارز را باید گرانتر کرد و این مارپیچ تورمی خود را باز تولید می‌کند و این اتفاقی بوده است که رخ داده است و هر ساله و هر دوره اولین اتفاقی که می‌افتد این است که سال بعد از افزایش قیمت ارز و حامل‌های انرژی اولین بازنده خود دولت خواهد بود چرا که دولت بزرگترین متقاضی در کشور است. افزایش قیمت کالاها هزینه‌های دولت را به‌سرعت و به‌شدت بالا می‌برد در حالی که منابع درآمدی آن به آن نسبت نمی‌تواند رشد کند و در نتیجه کسری بودجه آن بزرگتر می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a37e8a20-3216-435f-9170-06dd84989719"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات