728 x 90

افشای جزئیات قاچاق مواد مخدر توسط حزب‌الله لبنان و نزدیکان بشار اسد

قاچاق قرص‌های مواد مخدر کپتاگون
قاچاق قرص‌های مواد مخدر کپتاگون

در پی گسترش قابل توجه تجارت قرص‌های مواد مخدر کپتاگون در خاورمیانه، بار دیگر انگشت اتهام به سوی حزب‌الله لبنان نشانه گرفته شد.
خبرگزاری فرانسه، روز سه‌شنبه ۱۶فروردین به‌نقل از یک مرکز تحقیقاتی به نانم نیولاینز نوشت، شبه‌نظامیان حزب‌الشیطان لبنان وابسته به رژیم ایران، اعضای خانواده بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و ... در تولید، قاچاق و فروش قرص‌های کپتاگون دست دارند.
این مرکز تحقیقاتی که در واشنگتن مستقر است، با ارائه گزارشی اعلام کرد، ارزش فروش قرص‌های کپتاگون در خاورمیانه، در سال۲۰۲۱ به بیش از پنج میلیارد دلار رسیده است.
این گزارش که توسط «کارولین رز» و «الکساندر سودرهولم» تهیه شده، نشان می‌دهد، سوریه برجسته‌ترین منبع این ماده تا قبل از شروع جنگ در سال۲۰۱۱ بوده است، اما درگیری و جنگ باعث تولید بیشتر کپتاگون و فروش آن در سطح بسیار فراتر از صادرات (قانونی) دیگر در سوریه شد و این کشور را در رأس کشورهای صادر‌کننده مواد مخدر قرار داد.
نیولاینز در گزارش خود، نحوه مشارکت اعضای خانواده اسد و اعضای ارشد رژیم او در تولید و قاچاق این ماده مواد مخدر را مستند کرده است. که لبنان را نیز امتدادی برای تجارت کپتاگون سوریه و نقطه ترانزیت اصلی جریان قاچاق این ماده مخدر دانسته است.
چهره‌های نزدیک و مرتبط با رژیم سوریه از گروه‌های مسلح مختلفی که در خاک سوریه فعالیت می‌کنند به‌ویژه گروه حزب‌الشیطان لبنان، برای سازماندهی تجارت کپتاگون بهره می‌گیرند.
لازم به توضیح است که، ماده کپتاگون اساساً نام تجاری دارویی است که در اوایل دهه۱۹۶۰ در آلمان ثبت شد. این دارو از نوعی آمفتامین محرک به‌نام فن اتیلین تشکیل شده است که برای درمان اختلال هواس، بی‌توجهی، بی‌خوابی و سایر بیماریها طراحی شده بود، اما بعدها استفاده از این دارو که تقریباً منحصر در خاورمیانه تولید و مصرف می‌شود ممنوع اعلام شد.(العربیه ۱۶فروردین)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/75bb4624-1d44-4a07-b1d5-da0d2bd90e25"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات