728 x 90

اعدام زندانيان سياسى اهل سنت,

قدردانی شهید راه آزادی حامد احمدی و دیگرشهیدان از افشای خبرهای زندانیان اهل سنت و فشارهای دژخیمان

-

 -
-
شش فرزند دلیر مردم کردستان که روز چهارشنبه قهرمانانه به‌شهادت رسیدند، در دوران حبس خود، در چند نوبت در اعتراض به اعمال سرکوبگرانهٴ حکومت آخوندی و صدور احکام جنایتکارانهٴ اعدام، دست به اعتصاب‌غذا زدند؛ و به‌رغم فشارهای ضدانسانی مزدوران رژیم و همچنین وضعیت وخیم جسمی به اعتصاب خود ادامه دادند.
آنها از جمله دو بار به‌مدت 75روز و به مدت 40روز دست به اعتصاب‌غذا زدند.
زندانی سیاسی اهل سنت حامد احمدی که در تاریخ 13آبان 92 بیانیه اعتصاب‌غذای زندانیان سیاسی اهل سنت کرد را در زندان قزل‌حصار اعلام کرده است با صدای خود گفته بود:

 
بنام تنها معبود برحق
در امروز تاریخ 92.۸.13، شش نفر از اسیران سیاسی مذهبی اهل سنت کرد، به‌نامهای حامد احمدی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، کمال ملایی بچه سنندج، سیدهادی حسینی، صدیق محمدی بچه جوانرود که یک سال است برای اجرای حکم در زندان قزل‌حصار نگهداری می‌شویم، و طی این یکسال، سه بار مرا برای اجرای حکم به انفرادی انتقال داده‌اند، و به‌خاطر این مشکلات روحی و روانی، که این‌جا به‌وسیله مسئولان زندان بر ما تحمیل می‌شود، و هر روز به بهانه‌یی ما را و خانواده ما را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهند، در اقدام تازه خود... . رئیس زندان سید علی حسینی و مسئول فرهنگـی رجب علی آژیر و احمد مهرانی، و مسئول دارالقران و رئیس اندرزگاه... که می‌خواهند ما را جابه‌جا کنند به یک جای نامعلوم. و ما به همین خاطر دست به اعتصاب‌غذا زده‌ایم. و به احتمال زیاد و بنا‌ به حرف مسئولان زندان قرار است، با زور ما را فردا به سلولهای انفرادی انتقال کنند. و ما نیز درخواستمان را برای شکستن اعتصاب این می‌باشد که دادگاهی در یک دادگاه علنی و عادلانه، انتقال به زندان رجایی شهر، همچنین در این زندان زندانیان اهل سنت حق ندارند کتابهای فقهی و عقیدتی داشته باشند. یا وارد زندان کنند. که حتی این کتابها چاپ... . و زیر نظر وزارت ارشاد می‌باشد.

شمار زیادی از هم‌بندیهای آنان نیز در همبستگی با آنها به اعتصاب‌غذا پیوستند و همزمان خانواده‌های این زندانیان هم در مقابل زندان دست به تحصن می‌زدند.
شش شهید قهرمان، در روز اعدام خود نیز در اعتصاب‌غذا به‌سر می‌بردند.
مقاومت ایران طی این مدت، در اطلاعیه‌های مکرر خود از جمله در دوران اعتصاب‌غذای این زندانیان سیاسی، از مراجع بین‌المللی و ارگانهای حقوق‌بشری خواهان اقدام فوری و مؤثر برای نجات جان آنها شده بود.
از جمله در تاریخ 21مهر 92 رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت خانم مریم رجوی، برای مقابله با اعدامهای وحشیانه زندانیان سیاسی اهل سنت توسط فاشیسم دینی حاکم بر ایران فراخوان داد. خانم رجوی، شورای امنیت، شورای حقوق‌بشر، کمیسر عالی حقوق‌بشر و دبیرکل ملل متحد، اتحادیه اروپا و دولت آمریکا را به اقدام فوری برای نجات جان این زندانیان و آزادی آنان فراخواند و از عموم مردم ایران به‌ویژه جوانان در مناطق مختلف کشور خواست به مخالفت با اعدام این زندانیان و حمایت از خانواده‌های آنها که دست به اعتراض زده‌اند، بپردازند.
احکام جنایتکارانهٴ اعدام این زندانیان سیاسی در حالی به‌اجرا گذاشته شد که سازمان ملل‌متحد و دیگر ارگانها و سازمانهای حقوق‌بشری بین‌المللی مانند عفو بین‌الملل و همچنین گزارشگران سازمان ملل نیز نسبت به اعدام آنان هشدار و فراخوان به لغو آن داده بودند.
دبیرکل ملل‌متحد در تازه‌ترین گزارش خود درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران نسبت به احکام اعدام صادر شده از سوی رژیم آخوندی برای زندانیان سیاسی ابراز نگرانی کرده و نوشت: «حامد احمدی، کمال ملایی، جهانگیر دهقانی و جمشید دهقانی، همگی اعضای جامعه کردی، در پایان دور بررسی نوبه‌یی حاضر در معرض اعدام هستند. گزارش شده که آنها در سال 2010 بعد از دادگاههایی که ناقض استانداردهای بین‌المللی دادگاه عادلانه بودند به اتهام محاربه (محکوم) شدند».
هم‌زمان با شروع بیست و هشتمین اجلاس شورای حقوق‌بشر سازمان ملل در ژنو در روز دوشنبه گذشته، گزارشگران ویژه سازمان ملل‌متحد در گزارش خود به این اجلاس درباره اعدام قریب‌الوقوع زندانیان سیاسی کرد به اتهام «محاربه» تأکید کردند: «بنا‌ به اطلاعات دریافتی آقایان کمال ملایی، جهانگیر دهقانی، جمشید دهقانی و حامد احمدی تحت شکنجه و سوءرفتارهای دیگر قرار گرفته‌اند. گزارش‌ها حاکی است که آنها از دسترسی به وکیل قبل و بعد از محاکماتشان، منع شده‌اند».
همچنین در 26ژوئن 2014 (5تیر 93) ناوی پیلای کمیسیونر عالی حقوق‌بشر ملل‌متحد در آن زمان، با ابراز نگرانی از اعدام‌های گسترده حکومت آخوندی در شروع سال 2014 نسبت به اعدام قریب‌الوقوع زندانیان سیاسی کرد ابراز نگرانی و تأکید کرده بود که آنها بعد از محاکمه‌هایی به «محاربه» متهم شده‌اند که نقض استانداردهای محاکمات عادلانهٴ بین‌المللی بوده است.
عفو بین‌الملل در فراخوان خود برای نجات جان این زندانیان سیاسی در روز 3مارس، خواهان توقف این اعدامها شده و گفته بود، مقامهای رژیم ایران به مدتی بیش از حد طولانی، جان این زندانیان را به بازی گرفته و باعث عذاب غیرقابل‌تصور خانواده‌های آنها شده است؛ از جمله با چندین اعدام ساختگی و اعدام‌های متوقف‌شده در دقیقه آخر. زمان آن است که (رژیم ایران) به این اعمال بی‌رحمانه پایان بدهد.
دژخیمان رژیم اما از هیچ اقدام سرکوبگرانه و فشار و جنایتی علیه این زندانیان سیاسی فروگذار نکردند و از جمله در یک اقدام ضدانسانی در خرداد ماه93 و هم‌زمان با اعتصاب‌غذای زندانیان، آنها را در سلولهای انفرادی در لباس اعدام نگه داشته و به‌طور مستمر آنان را تهدید به اجرای حکم اعدام می‌کردند.
در اقدامی نفرت‌انگیز، در بامداد یکشنبه 25خرداد 93، دژخیمان 4تن از این زندانیان سیاسی کرد را برای اجرای حکم اعدام به پای چوبهٴ دار بردند و طناب دار را هم به گردن آنها انداختند، اما سپس به آنها گفتند که طی روزهای آینده اعدام خواهند شد.
این زندانیان سیاسی در پیام‌ها و نامه‌های خود گوشه‌هایی از فشارها و جنایتهای مزدوران علیه زندانیان سیاسی اهل سنت را افشا کرده بودند.

جمشید دهقانی-تاریخ پخش: 31خرداد 93
 
 
زندانی سیاسی تحت حکم اعدام جمشید دهقانی:
بازجو بهم گفت یک سری برگه هست باید امضا کنی؛ گفتم: چه برگه‌هایی هست، چی نوشته؟ گفت تو کاری‌ات نباشه به اینها. یک‌سری، برگه هست، اگه می‌خوای این‌جا جون سالم به در ببری، چون این‌جا هیچ‌کسی ازت خبر نداره. نمی‌فهمن که ما تو رو دستگیر کرده‌ایم، نه کسی می‌فهمه که چه کسی تو رو دستگیر کره، هیچ‌کسی ازت خبر نداره. اگه این برگه‌ها رو امضا نکنی، سر به نیست می‌کنیم، همین جا هم جنازه‌ات رو دفن می‌کنیم. بعد خانوادهٴ منو تهدید کردند، گفت خانواده‌ات رو می‌آریم اطلاعات.
در تاریخ دوباره ده 92 حدود هفتاد و سه روز ما اعتصاب‌غذا کردیم. هفتاد و سه روز سر این‌که واسه‌ چی حکم اعدام به ما دادند؟ اگه ما کاری کردیم، چرا نمی‌یان دادگاه ما رو علنی کنند؟ در ایران، یکی کرد بودن، یکی سنی بودن خودش جرمه، چه برسه به این‌که بخواهی تبلیغ اهل سنت رو بکنی. اینها از اهل سنت بدشون می‌یاد، اینها از کرد بدشون می‌یاد، به‌خاطر همینه که ما اعدام گرفتیم، و اگر نه غیر از این دیگه هیچ کاری نکردیم. از تمام رسانه‌ها، از تمام سازمانهای بین‌المللی، از تمام سازمانهای حقوق‌بشری، از تمام مسلمانها تقاضامندم که نذارن خون امثال ما و ما بی‌گناه ریخته بشه، و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cd52caa0-20a1-4543-9d11-60560b42d4b8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات