728 x 90

افزایش چشمگیر قیمت برنج و سیب زمینی

تورم و گرانی
تورم و گرانی

قیمت سیب‌زمینی در فصل پاییز سه برابر افزایش یافت و از ۳هزار تومان به ۹هزار تومان رسیده است.

بنا بر آمار کشاورزان هر کیلو محصول تولیدی برنج را حداکثر با نرخ ۳۵ تا ۴۰هزار تومان فروختند که توزیع به‌نرخ ۸۰هزار تومان در بازار بیانگر اختلاف ۲۵۰درصدی است (سایت حکومتی دنیای اقتصاد ۳دی).

بر اساس این گزارش، در یک سال اخیر قیمت گوشت به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است به‌طوری که رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفته بود: «با افزایش تورم مردم قادر به خرید مرغ و گوشت نیستند. قدرت خرید مردم ضعیف شده و گوجه و سیب‌زمینی جایگزین گوشت شده بود».

همچنین بنا به گزارش سایت حکومتی رویداد۲۴ گرانی گوشت و مرغ در دو سال اخیر بسیاری از خانواده‌ها را به سمت مصرف کالا‌های جایگزین هدایت کرده و اقلامی مانند حبوبات، سیب زمینی و تخم مرغ جای بیشتری در سبد مصرفی خانواده‌ها پیدا کرده است. اما آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد همین اقلام جایگزین طی یک سال اخیر صدرنشین تورم شده و نرخ تورم آن‌ها به نسبت کالا‌های اصلی پیشین مانند گوشت و مرغ از سال گذشته تا امسال افزایش بیشتری داشته است. این به معنای ترکش جدی تورم بر حداقلی‌ترین امنیت غذایی مردم است.

نرخ تورم از بهداشت و مسکن گرفته تا کالا‌های خوراکی، معیشت عموم مردم را در دو سال اخیر به شدت تحت تاثیر قرار داده است. از طرفی پیشی گرفتن نرخ تورم بر نرخ افزایش دستمزد باعث وقوع یکی از بزرگ‌ترین سقوط‌های قدرت خرید در تاریخ شده و اگر تا قبل خانواده‌ها برای رساندن دخلشان به خرجشان با معضل مواجه بودند، در این روز‌ها امنیت غذایی خانواده‌ها در حال از دست رفتن و نابودی است.

طی دو تا سه سال اخیر گرانی چندبرابری کالا‌های اساسی رایجی مانند گوشت قرمز، مرغ و آبزیان را در سفره‌های خانواده‌ها کمیاب کرد و الگو‌های مصرف خانواده‌ها به سمت کالا‌های جایگزین رفت. تا جایی که طبق آمار‌ها در دو سال اخیر مصرف حبوبات، تخم مرغ و سیب زمینی بیشتر شده و اکثر خانواده‌ها سعی کردند کمبود کالا‌هایی مانند گوشت را با مصرف و تنوع کالا‌های دیگر مانند سیب زمینی و تخم مرغ جبران کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2b69a3a3-3bec-4877-bbd9-8072dabf7653"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات