728 x 90

افزایش فشارهای بین‌المللی به رژیم ایران برای کوتاه‌آمدن و زهر خوردن و صرفنظر کردن از حمله

ناو آمریکایی - عکس از آرشیو
ناو آمریکایی - عکس از آرشیو

بحران و رویارویی در منطقه

در پی ترور هنیه در تهران

و افزایش فشارهای بین‌المللی به رژیم

برای کوتاه‌آمدن و زهر خوردن و صرفنظر کردن از حمله

 

وال استریت ژورنال در گزارشی با عنوان «آمریکا به رژیم ایران هشدار می‌دهد...» نوشت: دولت بایدن کارزار فشرده‌ای را برای تشویق اسراییل و رژیم ایران در جهت کاهش تنشها به جریان انداخته است.

یک مقام آمریکایی گفت، آمریکا به رژیم ایران هشدار داده است در صورت حمله بزرگ علیه اسراییل دولت جدید و اقتصاد آن ممکن است ضربه ویرانگری را متحمل شود.

این مقام که از ارائه جزئیات خودداری کرد، گفت: این اخطار مستقیماً و هم‌چنین از طریق واسطه‌ها به تهران ابلاغ شده است.

وی هم‌چنین گفت آمریکا در پیام خود به رژیم ایران گفته است خطر تشدید تنش در صورت انجام یک حمله تلافی‌جویانه قابل توجه علیه اسراییل بسیار زیاد است.

وال استریت در ادامه این گزارش نوشته است این پیام‌ها رژیم تهران را متوجه کرده است که در صورت رفتن در مسیر تشدید تنشها، عواقب جدی برای اقتصاد و ثبات دولت تازه انتخاب شده آن وجود خواهد داشت.

 

از طرف دیگر آمریکا همراه با مصر و قطر برای به‌دست گرفتن ابتکارعمل در یک بیانیه مشترک به امضای جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، عبدالفتاح سیسی رئیس‌جمهور عربی مصر و شیخ تمیم بن حمد امیر قطر، خواهان تجدید گفتگوهای فوری در هفته آینده در قاهره یا در دوحه درباره آتش‌بس و آزادی گروگانها از هر دو طرف جنگ در غزه شدند. تاریخ فوری که آنها برای گفتگو مشخص کرده‌اند پنجشنبه ۱۵ اوت (۲۵مرداد) است.

 

در بیانیه مشترک سران این ۳ کشور آمده است:

زمان امضای آتش‌بس و آزادی گروگانها و بازداشت شدگان فرا رسیده است. ما سه نفر و تیم‌هایمان به‌طور خستگی‌ناپذیر طی ماه‌ها تلاش کرده‌ایم تا چارچوبی را ایجاد کنیم که اکنون روی میز است و تنها جزئیات اجرایی آن برای نتیجه‌گیری باقی مانده است.

بیانیه رؤسای ۳ کشور خاطرنشان می‌کند: نه زمان بیشتری برای تلف کردن وجود دارد و نه بهانه‌یی از هیچ طرفی برای تأخیر بیشتر. زمان آزادی گروگانها، آغاز آتش‌بس و اجرای این توافق فرا رسیده است. به‌عنوان میانجی، در صورت لزوم، ما آماده ارائه یک پیشنهاد پل ارتباطی نهایی هستیم که مسائل اجرایی باقی مانده را به‌نحوی که انتظارات همه طرفها را برآورده کند، حل کند. ما از هر دو طرف خواسته‌ایم که گفتگوهای فوری را در روز پنج‌شنبه، ۱۵ اوت در دوحه یا قاهره از سر بگیرند تا تمام شکاف‌های باقی مانده را ببندند و اجرای توافق را بدون تأخیر بیشتر آغاز کنند.

 

تایمز اسراییل متعاقباً خبر داد، نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل بامداد امروز اعلام کرد که هیأتی را در موعد مقرر یعنی پنجشنبه آینده برای شرکت در گفتگوها اعزام خواهد کرد. برخی اعضای کابینه نتانیاهو از جمله وزیر دارایی به‌شدت با اینکار مخالفت ورزیده‌اند. این در حالی است که خانواده گروگانها قویاً به دولت نتانیاهو برای آزادی هر چه سریع‌تر گروگانها فشار می‌آورند.

 

از سوی دیگر متیو میلر، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در توجیه رسانه‌یی روز گذشته خود گفت: تمرکز تعاملات دیپلماتیک ما این است که هم‌چنان برای رژیم ایران شفاف‌سازی کنیم که نباید درگیریها را تشدید کند، نباید گام های دیگری برای تشدید تنشها بردارند، این نکته‌یی است که ما هم‌چنان در تمام تعاملات دیپلماتیک خود در منطقه برای فشار بر رژیم ایران انجام داده‌ایم.

 

دفتر نخست‌وزیر ایتالیا نیز با صدور بیانیه‌یی از گفتگوی تلفنی جورجیا ملونی نخست‌وزیر این کشور با پزشکیان خبر داد. در این بیانیه از جمله آمده است: نخست‌وزیر ملونی در این تماس بر لزوم جلوگیری از گسترش درگیریهای جاری در غزه و لبنان از پزشکیان خواست از تشدید بیشتر تنشها خودداری کند و گفتگوها را از سر بگیرد.

 

پولیتیکو با توجه به همین فشارها در گزارشی نوشت مقامات آمریکایی می‌گویند رژیم ایران ممکن است در حال تجدید نظر در مورد حمله چند جانبه به اسراییل باشد.

این منبع افزود: مقامات آمریکایی از طریق واسطه‌های مختلف به رژیم تهران پیام داده‌اند چون عملیات ترور هنیه منجر به کشته شدن هیچ شهروند ایرانی نشده است، رژیم ایران باید طرح خود برای حمله نظامی به اسراییل را مورد ارزیابی قرار دهد.

مقامات آمریکایی گفتند آنها نوعی واکنش رژیم ایران نسبت به‌قتل هنیه را پیش‌بینی می‌کنند، اما به نظر می‌رسد این رژیم میزان حمله را تغییر داده باشد و آمریکا انتظار حمله فوری به اسراییل را ندارد.

 

فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا- سنتکام- بعدازظهر پنجشنبه با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد هواپیماهای F ۲۲ نیروی هوایی آمریکا به‌عنوان بخشی از تغییر آرایش نیروهای آمریکایی در منطقه و به‌منظور کاهش تشدید احتمالی تنشهای منطقه‌یی توسط رژیم ایران و نیروهای نیابتی آن، وارد منطقه تحت فرماندهی سنتکام شدند.

 

به گزارش رویترز، یونایتد ایرلاین-شرکت هواپیمایی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که پروازهای خود را به تل آویو برای آینده قابل پیش‌بینی به‌حالت تعلیق درآورد

رویترز افزود: بسیاری از شرکتهای هواپیمایی در سطح جهان در حال تجدید نظر در برنامه‌های خود برای اجتناب از فضای ایران و لبنان هستند این شرکتها به‌دلیل نگرانی‌های فزاینده از درگیری گسترده‌تر در منطقه پس از کشته شدن اعضای ارشد گروه‌های شبه‌نظامی حماس و حزب‌الله، پرواز به اسراییل و لبنان را لغو کرده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/158b39cc-0ccf-48aa-9f93-fc827b9fcefa"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات