728 x 90

«افزایش اعتراضات»، «عواقب دارد»! - مروری بر روزنامه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی روز یکشنبه ۲۱فروردین موضوع ریزگردها و ادامه گرانی‌ها، همراه با پیشبرد طرح سانسور اینترنت از جمله عام‌ترین مطالب است. در کنار آن بحرانهای اقتصادی اجتماعی و بن‌بست برجام بیشترین مطالب را به خودشون اختصاص داده‌اند. موضوع گسترش کرونا و پیک هفتم در روزنامه‌های باند مغلوب به‌صورتهای مختلف مطرح شده. امروز ترکیب ریز گردها و اومیکرون مورد توجه کارشناسان حکومتی قرار گرفته و به نظام توصیه کرده‌اند از سیاست بازگشایی مدارس دست بردارد. برای نمونه روزنامهٔ همدلی به‌نقل از محبوب‌فر کارشناس حکومتی نوشته است: «حواله دادن شکل‌گیری پیک هفتم کرونا به اواخر فروردین یا اواسط اردیبهشت و دعوت از غایبان کلاس‌های حضوری برای بازگشت به مدارس و دانشگاهها در اوضاع کرونایی جاری در کشور، خطرناک و بازی با آتش است».

 

«افزایش اعتراضات»، «عواقب دارد»!

چند مضمون مشترک در بیان بحرانهای اجتماعی اقتصادی در روزنامه‌ها دیده می‌شود. یکی هشدار نسبت به افزایش اعتراضات و تهدید قیام و بازگشت‌ناپذیری اوضاع علیه نظام. یک مضمون دیگه هم تشدید رکود و تورم و در نتیجه اینها تشدید بیکاری است که باز هم به تهدید افزایش اعتراضات ختم می‌شود. خلاصه به‌نظر می‌رسد در نظام آخوندی همهٔ راه‌ها به سرنگونی ختم می‌شود. «از قهر اجتماعی تا افزایش اعتراضات» عنوان مطلبی در جهان صنعت است که ضمن اشاره به بی‌توجهی نظام به مطالبات مردم به‌نقل از محمود صادقی عضو سابق مجلس رژیم نوشته است: «رویه فعلی از یک‌سو به قهر اجتماعی و از سوی دیگر به افزایش اعتراضات اجتماعی منجر می‌شود». در ادامه هم به‌نقل از این مهرهٔ باند مغلوب نوشته است که او «هشدار می‌دهد که نادیده گرفتن خواست مردم عواقب دارد».

مردم‌سالاری هم هشدارهای مهرهٔ دیگر باند مغلوب فاضل میبدی از حوزهٔ قم را انعکاس داده که ضمن اشاره به بحران معیشت مردم و بی‌اعتمادی و انزجار مردمی از نظام بر بن‌بست سرکوب هم تأکید کرده و از جمله گفته است: «ریشه مشکلات جامعه ما در ناامنی اقتصادی است، چرا کسی در این مورد مواظب نیست هیچ‌گاه ایجاد خوف و ترس مشکلی را حل نمی‌کند بلکه خطرش بیشتر است. اعتماد کمرنگ شده است چون مردم از ما صداقتی درباره وعده‌هایی که برای حل مشکلات دادیم، ندیده‌اند».

همدلی هم در مطلبی با عنوان «حمله به روحانیان و لزوم اصلاح یک چرخه معیوب» ضمن یادآوری یک لیست بالا بلند از آخوندهای حکومتی که مورد حمله مردم قرار گرفته‌اند با یادآوری رفتار آخوندهای حکومتی هشدار داده: «در گیرودار افزایش سرسام‌آور مواد غذایی در ماه رمضان، ائمه جمعه که باید بلندگوی جامعه برای بیان اعتراضات و گلایه‌ها باشند، به‌صورتی هماهنگ بی‌توجه به رنج‌های معیشتی مردم، اعتراض خود را به «عدم اجرای طرح صیانت» معطوف کردند؛ این یعنی یک دنیا فاصله میان دغدغه‌های مردم و آنچه از تریبون نماز جمعه و از سوی روحانیان مطرح می‌شود».

 

بحران چپاول و ناکارآمدی!

روزنامه‌های حکومتی هیچ‌کدام بررسی جامع و شاملی در این مورد ندارند. اما هر کدام در چارچوب منافع باندی و به قصد زدن زیرآب باند رقیب به گوشه‌هایی از واقعیت اعتراف کرده‌اند. این واقعیت هم چیزی جز ناکارآمدی و ادامه دزدی و غارت نیست. برای نمونه تیتر گویای مردم‌سالاری هست: «جدی شدن استیضاح، حاصل بحران ناکارآمدی دولتمردان» است که نوشته: «... ناکارآمدی و ناتوانی مدیریتی دولتمردان کار را به جایی رسانده که روزنامه کیهان هم آن را پذیرفته اما با عنوان کردن این موضوع که «بحران نیروی کارآمد وجود دارد» سعی دارد این موضوع را توجیه کند».

«معمای افزایش ۵۹درصدی بودجه مجلس در دقیقه۹۰» عنوان مطلبی است در فرهیختگان از باند خامنه‌ای که به غارتگری مجلس دست‌ساز خامنه‌ای اشاره کرده و نوشته است: «نکته قابل‌تأمل که در بودجه سال۱۴۰۱ دیده می‌شود، تکرار دست‌ودل‌بازی مجلسی‌ها در افزایش بودجه خود و بودجه برخی دستگاههای دولتی و عمومی است. مقایسه تطبیقی از تغییرات بودجه ۳۰دستگاه دولتی و حاکمیتی منتخب نشان می‌دهد ارقام لایحه بودجه در مجلس برای برخی دستگاهها حتی بیش از ۱۰۰درصد افزایش داشته است».

رسالت از باند مؤتلفه هم یک نمونه از ناکارآمدی نظام آخوندی را در بیان طرح‌های اقتصادی غیرعملی بیان کرده و به‌نقل از کامران ندری (‌NADARI) نوشته است: «روسیه کشورهای خریدار انرژی را تحت‌فشار قرار داده است تا با ارز ملی این کشور یعنی روبل با پشتوانه طلا خریداری کنند، در خصوص این‌که شنیده‌ها حاکی از آن است (نظام ما) نیز قصد چنین کاری دارد، می‌گوید: مقدور بودن این کار هنوز مشخص نیست... در ازای نفت ریال دریافت کنیم و پس ازآن ریال را تبدیل به دلار کنیم، کار پرهزینه و کم عایده‌ای است فرض کنید ما نفتمان را می‌فروشیم و در ازای آن ریال دریافت می‌کنیم اما در نهایت چه می‌شود؟».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1bfe6e23-1349-4a01-b7cf-f0c85f560207"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات