728 x 90

اعتراف مرکز پژوهشهای مجلس ارتجاع: حدود ۱۵درصد از کودکان ایران، کودکان کار هستند

کودکان کار - عکس از آرشیو
کودکان کار - عکس از آرشیو

بر اساس اعتراف مرکز پژوهشهای مجلس ارتجاع، حدود ۱۵درصد از کودکان ایران، کودکان کار هستند. حدود ۱۰درصد از کودکان کار به مدرسه نمی‌روند.

در این گزارش عنوان شده که کودکان کماکان در فعالیت‌های اقتصادی مورد سوءاستفاده و بهره‌کشی قرار می‌گیرند.

این گزارش اضافه کرد: در بسیاری از اسناد بین‌المللی که رژیم ایران نیز برخی از آنها را پذیرفته است، اما شاهد حضور کودکان در کار‌های مختلف از جمله بدترین شکل آنها هستیم.

در بخش دیگری از این گزارش با تأکید بر این‌که «حدود ۱۰درصد از کودکان کار به مدرسه نمی‌روند»، آمده است که این کودکان به جای تحصیل و به دلایلی چون «فقر خانوارها»، به اشکال مختلفی از «کار کودک»، مانند کار در کارگاهها، می‌پردازند.

مرکز پژوهش‌های مجلس ارتجاع همچنین در گزارش خود آورده است که «کودکان کماکان در فعالیت‌های اقتصادی مورد سوءاستفاده و بهره‌کشی قرار می‌گیرند» و می‌افزاید که «سوءاستفاده از کودکان، نشان‌دهنده ضعف در ضمانت اجرای قوانین و نبود سازوکار مناسب جهت نظارت مؤثر» بر جلوگیری از بهره گرفتن از کار کودکان است.

این گزارش هم‌چنین درباره پیامدهای «کار کودک»، تأکید دارد که «کار کودکان، آنها را از ظرفیت و توانایی و شان کودکی محروم می‌کند و برای رشد فیزیکی و روانی کودکان مضر است».

این گزارش اشاره می‌کند که بنا به اسناد بین‌المللی که ایران نیز برخی از آنها را پذیرفته است، از جمله «کنوانسیون حقوق کودک» و «کنوانسیون ممنوعیت و اقدام فوری برای محو بدترین اشکال کار کودک» و قوانین داخلی، از جمله قانون کار مصوب ۱۳۶۹ و «قانون حمایت از اطفال و نوجوانان» مصوب ۱۳۹۹، کار کودکان زیر ۱۵سال منع شده، اما در رژیم آخوندی «حضور کودکان در کارهای مختلف، از جمله بدترین شکل آن‌ها» رو به گسترش است.( خبرگزاری حکومتی تابناک ۸مرداد)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/53d38996-eb7c-4cea-b53b-1f67cb953b34"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات