728 x 90

قیام ایران-شماره ۱۵۰

اعتراضات و تظاهرات به‌مناسبت روز جهانی کارگر در شهرهای مختلف میهن

اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران
اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران

روز سه‌شنبه اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) کارگران و زحمتکشان و غارت‌شدگان به‌رغم تمهیدات سرکوبگرانه و ترفندهای فریبکارانه رژیم و با وجود آن که رژیم آخوندی از دادن مجوز راهپیمایی به کارگران خودداری کرده بود، روز جهانی کارگر را در شهرهای مختلف به تظاهرات ضدحکومتی و اعتراض نسبت به وضعیت فاجعه‌بار کار و معیشت خود تبدیل کردند.

خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران، در روز ۱۰ اردیبهشت خطاب به کارگران و زحمتکشان گفت: زمان آن است که مبارزه خود را علیه منشأ اصلی غارت و تیره‌روزی کارگران یعنی نظام ولایت فقیه متمرکز سازید و اعتراضهای خود را با مبارزه برای سرنگونی این رژیم پیوند بزنید. تلاش برای دستیابی به خواست‌های برحق‌تان بخشی از مبارزه برای سرنگونی رژیم است.

برخی از حرکات و تظاهرات اعتراضی کارگران و زحمتکشان در روز جهانی کارگر به‌شرح زیر است:

  1. در تهران هزاران تن از کارگران، معلمان و بازنشستگان و دیگر اقشار محروم به‌رغم آماده‌باش و حضور فشرده نیروهای سرکوبگر، در اعتراض به وضعیت وخیم معیشتی خود در مقابل مجلس رژیم دست به تجمع و راهپیمایی زدند. تجمع‌کنندگان شعار می‌دادند: کارگر بازداشتی آزاد باید گردد، زندانی سیاسی آزاد باید گردد؛ معلم زندانی آزاد باید گردد؛ نان مسکن آزادی حق مسلم ماست؛ حقوق‌های نجومی فلاکت عمومی؛ تأمین اجتماعی حق مسلم ما است؛ کارگر معلم دانشجو اتحاد، اتحاد؛ اعتراض، تشکل، اعتصاب حق مسلم ما است؛ خط فقر پنج میلیون حقوق ما یک میلیون؛ تا حق خود نگیریم از پا نمی‌نشینیم.

این تجمع با حمله نیروهای سرکوبگر به درگیری کشیده شد. کارگران همراه با مردمی که به حمایت از آنها برخاستند؛ با بسیجی‌های مزدور درگیرشده و آنان را گوشمالی دادند. لباس شخصی‌ها و عوامل اطلاعاتی رژیم تلفنهای همراه تجمع‌کنندگان را ضبط کرده و می‌شکستند تا مانع گرفتن عکس و فیلم از صحنه اعتراضات شوند. در این درگیریها شماری از تجمع‌کنندگان بازداشت شدند. با هجوم متقابل جمعیت تعدادی از زنان دستگیرشده از چنگ مأموران رژیم نجات یافتند.

  1. صدها تن از کارگران در خیابانهای کارگر و حافظ راهپیمایی کردند و در مقابل ارگان سرکوب موسوم به خانه کارگر در خیابان ابوریحان تجمع کردند. آنها به صادر نکردن مجوز راهپیمایی توسط رژیم اعتراض کردند. تجمع‌کنندگان شعار مرگ بر ستمگر درود بر کارگر سر دادند. کارگران سپس به سمت خیابان جمهوری حرکت کردند. معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته بود: سفره کارگر خالی است هنوز؛ "افزایش مناطق آزاد، افزایش بیکاری کارگران؛ در برخی نقاط، تجمع با دخالت نیروی انتظامی به تشنج کشیده شد و شماری از کارگران بازداشت شدند.
  2. جمعی از کارگران سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی؛ در ترمینال آزادی تهران تجمع نمودند. آنها پلاکاردی داشتند که روی آن نوشته بودند: روز جهانی کارگر؛ روز اتحاد؛ همبستگی و دادخواهی کارگران گرامی باد. کارگران شعار می‌دادند: زنده باد کارگر؛ زنده باد اتحاد؛ زنده باد سندیکا؛ کارگر، کارگر اتحاد اتحاد؛ تشکل مستقل حق مسلم ماست.
  3. در یزد جمعیت انبوهی از کارگران در بلوار مدرس و میدان نماز راهپیمایی کردند آنها شعار می‌دادند: کارگر بیدار است از استثمار بیزار است؛ یک اختلاس کم بشه؛ مشکل ما حل میشه؛ کارگران کارگران؛ اتحاد اتحاد.
  4. در بانه زحمتکشان و کسبه و بازاریان در ادامه اعتصاب روزهای گذشته برای هفدهمین روز به اعتصاب خود ادامه دادند. دانشجویان دانشگاه پیام نور بانه؛ با تجمع در مقابل این دانشگاه و پهن کردن سفره خالی؛ از خواستهای بازاریان و کسبه این شهر حمایت کردند. اعتراضات بانه به هنگام عصر با تجمع در مقابل فرمانداری ادامه یافت. نیروهای سرکوبگر به منظور ارعاب مردم شمار زیادی خودرو سیاهرنگ ضدشورش را با انبوهی از مزدوران و عوامل اطلاعاتی در خیابانهای اصلی شهر از جمله اطراف فرمانداری مستقر کرده‌اند. سه اتوبوس از پاسداران در فرمانداری مستقر شدند. مزدوران موتورسوار نیز شهر را قرق و اینترنت شهر را قطع کردند.
  5. در شهرک نایسر در سنندج مراسم روز کارگر با راهپیمایی کارگران و خانواده‌هایشان برگزار شد. آنها تراکتهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: نه به کشتار کولبران؛ کارگر بیدار است؛ از تبعیض بیزار است؛ «نان؛‌ مسکن؛ آزادی؛‌ زن = مرد.
  6. در شهرک صنعتی۱ سنندج صدها کارگر تجمع کردند. کارگران مسافت شهرک صنعتی۱ تا شهرک صنعتی۳ را راهپیمایی کردند و به صدها کارگر شهرک صنعتی۳ پیوسته و مراسم مشترکی برگزار کردند.
  7. در سقز تجمع به‌مناسبت روز کارگر در میدان چمی ولی‌خان برگزار شد که مورد حمله نیروهای سرکوبگر و مزدوران محلی آنها قرار گرفت. این حمله به درگیری کشیده شد. تعدادی از تجمع‌کنندگان دستگیر شدند.
  8. در مریوان تجمع کارگران به‌مناسبت روز جهانی کارگر در میدان شبرنگ این شهر و همچنین در شهرک صنعتی مریوان برگزار شد.
  9. در کامیاران، کارگران در میدان مرکزی شهر مراسمی به‌مناسبت روز کارگر برگزار کردند.
  10. در نقده کارگران و فعالان کارگری مراسم روز کارگر را در اطراف این شهر برگزار کردند.
  11. در بندرعباس کارگران پالایشگاه نفت ستاره خلیج دست به اعتراض زدند. کارفرمایان حکومتی که دست کم دو ماه است حقوق و مزایای کارگران را پرداخت نکرده‌اند، به جای پاسخ گویی به مشکلات کارگران ۳۰تن از آنها را از کار اخراج کردهاند و این روند هم‌چنان ادامه دارد.
  12. در قزوین جمعی از کارگران مقابل شهرداری دست به تجمع زدند.
  13. در اصفهان کارگران بازنشسته فولاد اصفهان با تجمع مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد به وضعیت معیشتی خود و رسیدگی نکردن رژیم به مشکلاتشان دست به اعتراض زدند.
  14. در شوش جمعی از کارگران نیشکر هفت تپه مراسمی در روز ۱۰اردیبهشت در مقابل کارخانه برگزار کردند.
  15. علاوه بر تجمعات اعتراضی روز کارگر تجمعهای اعتراضی غارت‌شدگان در روز ۱۱ اردیبهشت ادامه یافت. در کرج غارت‌شدگان مؤسسه توسعه البرز در مقابل «خانه ملت» این شهر تجمع کردند. گارد ضدشورش به سوی آنها گاز اشک‌آور و گاز فلفل پرتاب کرد که تعدادی از مردم مجروح و مصدوم شدند. همزمان جمع کثیری از کارمندان همین مؤسسه در اعتراض به پرداخت نشدن هشت ماه حقوق خود در مقابل ساختمان «تعاون روستایی» تجمع کردند.
  16. در رشت غارت‌شدگان مؤسسه کاسپین مقابل شعبه‌این مؤسسه کلاهبرداری وابسته به سپاه تجمع کرده و به سمت آن تخم مرغ گندیده، آشغال و رنگ پرتاب کردند. عمده معترضان را زنان تشکیل می‌دادند. آنها با کوبیدن سنگ بر در این مؤسسه و شکستن شیشه‌های آن شعار می‌دادند دزدهای بی‌شرافت، پول ما را پس بدین(بدهید).
  17. در مشهد گروهی از غارت‌شدگان مقابل استانداری تجمع کردند. آنها شعار می‌دادند: «روحانی دروغگو؛ پس این پولهای ما کو»؛ «روحانی روحانی ننگت باد؛ سیف سیف(رئیس بانک مرکزی) مرگت باد».

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷(۲مه ۲۰۱۸)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7b80a685-a686-49e6-8f16-cb5a5bd4707b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات