728 x 90

اسکای نیوز: نیروهای امنیتی ایران نمی‌خواهند مردم بدانند در ارومیه چه اتفاقی افتاده است

قیام و اعتراضات در ایران
قیام و اعتراضات در ایران

اسکای نیوز روز شنبه ۷ آبان با اشاره به ویدئویی که به‌گفته این خبرگزاری به بیرون قاچاق شده است نوشت: ویدئویی که به بیرون قاچاق شده است به جهان نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی نمی‌خواهند افشا شوند.

این خبرگزاری نوشت: نیروهای امنیتی ایران نمی‌خواهند مردم بدانند در ارومیه چه اتفاقی افتاده است - اما فیلم‌هایی از درگیریهای خشونت‌آمیز و کشته شدن یک نوجوان ۱۶ساله که به‌صورت قاچاق از کشور خارج شده و در اختیار اسکای نیوز قرار گرفته است، حقیقت را آشکار می‌کند.

این خبرگزاری سپس به شرح ماجرا پرداخت: اواخر عصر در ارومیه، شهری در غرب ایران است و درگیری بین معترضان ضددولتی و پلیس ایران در شرف شروع است. مردم برای در امان ماندن از شلیک گلوله‌های شبه‌نظامیان بسیجی مخوف، در کوچه‌های باریک می‌دوند.

یک پسر شانزده ساله مورد اصابت قرار می‌گیرد. او به بیمارستان منتقل شده است، پزشکان سعی می‌کنند او را نجات دهند. عبدالله محمد فقیر بر اثر جراحات می‌میرد. وی یکی دیگر از قربانیان اعتراضات در سراسر ایران است.

صبح روز بعد جمعیتی در مسجد شهر جمع شده‌اند. جسد عبدالله را می‌برند تا دفن کنند. همراه با مرد دومی که شب قبل درگذشت. صدها نفر به گورستان می آیند تا با خانواده‌ها در عزاداری همراه بشوند.

محمد احمدی در یک شهر نزدیک بود که این اتفاق افتاد. یک ریسک بزرگ، او این فیلم ویدئویی را به خارج از ایران قاچاق کرد.

اگر او را در مرز می‌گرفتند، زندگی‌اش حتی در داخل عراق در خطر بود. او در امان نیست. او به ما می‌گوید که در شب بعد چه اتفاقی افتاد:

تشیع جنازه تمام شد و مردم به خانه‌هایشان بازگشتند. آنها به نشانه اعتراض و اعتصاب، مغازه‌هایشان را بستند. ساعت حوالی ۱۹۳۰ تا ۲۰۰۰ بود که صدای گلوله آمد. ما اومدیم بیرون که پشت سر هم صدای گلوله میامد. جوانها بیرون رفته بودند و دیدند که هیچ واکنشی و اعتراضی نیست. مردمی که اونجا بودند ترسیده بودند و دیدن پشت سرشان هم کمین هست. اونها داخل خیابان اصلی پراکنده شدن که در هر دو طرف آن کوچه هست و توی این کوچه‌ها پخش شدند.

در آن شب تعدادی از دوستان محمد دستگیر و شکنجه شدند. آنها مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. که می‌گوید یکی از آنها ناخنهای انگشت و پایش را کشیده بودند.

 

س: آیا از خشونتی که از نیروی امنیتی استفاده می‌شود شگفت‌زده شدید یا این همان چیزی است که انتظار دارید؟

شاهد: کسی اصلاً منتظر نبود که بسیج کاری بکنه. اصلاً به آنها ربطی نداشت. و اون روز گفتم که... در پاسگاه بالا مستقر شده بودند که اگر حرکتی صورت گرفت اقدام بکنند. مردم فکر می‌کردند که اگر بخواهند جلوی تظاهرات را بگیرند، فوقش با یک باتون یا گاز اشک‌آور هست. ولی وقتی صدای تیراندازی از باشگاه بسیج بالا اومد، دیگه مردم خیلی وحشت‌زده شدند.

تا کنون، پس از دو روز سرکوب خشونت‌آمیز در ارومیه، سه نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شده‌اند. معترضان برای انتقام به کلانتری بسیجی هجوم بردند و اثاثیه را بیرون آورده و در خیابان‌ها سوزاندند. این تصاویر تصویری چهل و هشت ساعته از یک شهر در طول بیش از چهل روز اعتراض سراسری جاری است. نیروهای امنیتی ایران نمی‌خواهند دنیای بیرون این فیلم را ببیند. هر چند که رشادتهای محمد مهدی باعث شد که ببینند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4b63aa11-755b-4a5e-ae2c-0750a42af3fe"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات