728 x 90

استماع کمیته روابط خارجی سنا، جیم ریش: توافق نکردن بهتر از یک توافق بد است

سناتور منندز و جیم ریش
سناتور منندز و جیم ریش

سایت کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز ۶اردیبهشت خبر استماع کمیته روابط خارجی با شهادت آنتونی بلینکن درباره ایران را منتشر کرد.

ابتدا سناتور منندز پرسید: مذاکره‌کننده شما در مورد توافق هسته‌یی ایران در ماه فوریه گفت، اگر تا پایان فوریه توافقی حاصل نشود، مزایایی که ما دریافت می‌کنیم به‌شدت کاهش می‌یابد. اکنون نزدیک به اواخر آوریل است. دو ماه گذشته است، پس می‌توانید به ما بگویید که در این موضوع در چه نقطه‌ای هستیم؟ و مهمتر از همه، آیا می‌توانم از شما تعهدی مبنی بر برگزاری یک جلسه علنی در مورد ایران قبل از تعطیلات روز یادبود بگیرم؟

 

آنتونی بلینکن با احاله چالش پیش رو به دولت قبلی گفت: در مورد سؤال دوم، به‌طور خلاصه، بله، ما تضمین خواهیم کرد که این کار را انجام می‌دهیم. دوم، از نظر موقعیتی که در آن قرار داریم، بدون این‌که در مورد آن زخم زبان به کسی بزنم، یک موقعیت بسیار چالش برانگیز را به ارث برده‌ایم، یک برنامه هسته‌یی ایران که به جلو تاخت و تاز می‌کرد. تحریکات و فعالیت‌های مخرب ایران که در سراسر منطقه افزایش یافته بود. تصمیم برای خروج از توافق و تلاش برای اعمال فشار حداکثری بر ایران، هر قصدی که داشت، نتیجه‌ای در بر نداشت. برعکس، باعث برنامه هسته‌یی خطرناک‌تری شد، زمان گریز هسته‌یی که از یک سال به چند هفته رسید. و ایران که با تأثیر باز هم بی‌ثبات‌کننده‌تری در سراسر منطقه عمل می‌کرد، از جمله به خطر انداختن و حمله به نیروهای خودمان به شیوه‌هایی که قبلاً چنین نکرده بود. بنابراین این چیزی است که ما باید با آن مقابله کنیم. ما هم‌چنان بر این باوریم که بازگشت به پایبندی به توافق، بهترین راه برای مقابله با چالش هسته‌یی ایجاد شده توسط ایران و تضمین کردن این‌که ایران که هم‌اکنون دست به اقدامات تجاوزکارانه باور نکردنی می‌زند، سلاح هسته‌یی یا توانایی نداشته باشد که در کوتاه مدت یک سلاح اتمی تولید کند.

 

سناتور منندز افزود: آقای وزیر، این چالشی است که ما با آن مواجه هستیم. و من سخاوتمند بوده‌ام و می‌خواهم مطمئن شوم که پاسخ شما کامل شود. چیزی که می‌شنوم توانایی دستیابی به توافق شش ماه وقت می‌گیرد و زمان گریز هسته‌یی بسیار کمتر از یک سال پیش است. و می‌دانم چرا این‌طور است. اما این توافق در زمینه برنامه موشکی ایران هیچ کاری انجام نخواهد داد. برنامه موشکی که به‌گفته فرمانده سنتکام هم‌اکنون در منطقه بر بقیه کشورها تفوق دارد، . تواناییهای آنها و نیروهای نیابتی شان. توافق هیچ اقدامی برای بی‌ثباتی منطقه انجام نخواهد داد. و در نهایت، در حالی که من درک می‌کنم که زمان گریز اتمی در حال حاضر ممکن است یک یا دو هفته به‌طور عمومی گزارش شود، در نهایت، به چالش اساسی که ما با ایران داریم پاسخ نخواهد داد. و بنابراین ایران هنوز هم ظرفیت موشکی خود را دارد که یکی از بخش‌های سوم ساخت و انتقال بمب است. ایران از قابلیت مواد شکافت پذیر برخوردار است، چه آن را شش ماه به عقب بیاندازیم یا نه، و در صورت احیای نظامهای تحریمی، اگر توافق نقض شود، با دانشی که الآن دارد، شش ماه چیزی نیست. و در نهایت، عنصر تسلیحاتی آن، که همان نقطه‌ای است که ما هنوز معتقدیم آنها روی آن کار نمی‌کنند، اما وقتی به تمامیت تصویر نگاه می‌کنید، سال۲۰۲۲سال ۲۰۱۴ یا ۲۰۱۵ نیست. و حتی اگر توافقی انجام شود، تاریخ های غروب [مفاد با تاریخ انقضاء -م] نزدیک شده است. و این بخشی از چالشی است که من می‌بینم. اما من از تعهد شما برای حضور در برابر کمیته قدردانی می‌کنم. چه در صورتی که ما به توافق برسیم، در این صورت همه ما در مورد آن توافق شهادت می‌دهیم، یا اگر توافقی وجود نداشته باشد که بفهمیم استراتژی ما در قبال ایران در مسیر پیش رو چیست.

 

هم‌چنین سناتور جیم ریش، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا پرسید: من در ابتدا قصد نداشتم با ایران شروع کنم، اما این کار را خواهم کرد، زیرا نقطه‌ای است که رئیس منندز سؤالات را تمام کرد. آقای وزیر، می‌بینید که بین من و رئیس [سناتور منندز] در مورد این موضوع اختلاف بسیار کمی وجود دارد. فکر می‌کنم او تا جایی که می‌توانست واضح و مختصر برای شما بیان کرد. نداشتن مزایا در انعقاد توافق در این برهه از زمان، به‌طور مشخص جدای از جاه‌طلبیهای هسته‌یی ایران، در رابطه با فعالیت‌های بد این کشور. همان‌طور که گفتم، من معتقدم که اسرائیلی‌ها وقتی علناً می‌گویند ایران هرگز سلاح هسته‌یی را تکمیل نمی‌کند و آنها اقدام خواهند کرد. سؤال از شما این است که آیا فکر می‌کنید امروز ایران این حرف اسراییل را باور می‌کند؟

 

آنتونی بلینکن: جناب عضو ارشد ریش Risch. من فکر می‌کنم آنچه که ما طی سال‌ها دیده‌ایم و ارزیابی کرده‌ایم این است که ایران به‌دنبال پیشبرد برنامه مواد شکافت‌پذیر خود بوده‌اند، که دقیقاً همان چیزی است که برجام متوقف کرد. و اگر قرار باشد متابعت را از سر بگیریم، هم‌چنان متوقف می‌شود و از نظر میزان ذخایر مواد شکافت‌پذیر، از نظر سطح غنی‌سازی، یک دهه برای ما زمان می‌خرد که بسیار مهم است. همزمان، تلاش‌های آنها برای ساخت ع ملی تسلیحات بر اساس اطلاعات عمومی چند سال پیش متوقف شد. اما البته، ما بسیار با دقت زیر نظر می‌گیریم تا ببینیم آیا آنها از سر می‌گیرند یا خیر. بنابراین ما در هر صورت خیلی تیزبینانه روی این موضوع متمرکز خواهیم بود. اما در رابطه با نکته شما و نکته رئیس که با آن موافقم. توافق به فعالیت‌های مخرب دیگری که وجود دارد، رسیدگی نمی‌کند. بنابراین ما با دو پیش فرض روبه‌رو هستیم. یکی این است که آن چه به آن فعالیت‌ها مربوط می‌شود، اگر سلاح هسته‌یی یا توانایی دستیابی به آن در کوتاه‌مدت را داشته باشند، اوضاع حتی بدتر می‌شود. این امر آنها را تشجیع خواهد کرد که با مصونیت از مجازات باز هم بیشتری عمل کنند. فرضیه دوم، در صورتی که به توافقی دست پیدا کنیم، به هیچ‌وجه توانایی و عزم ما را برای مقابله با این موارد در تمام سایر زمینه‌ها در هماهنگی با متحدان و شرکا را از ما نمی‌گیرد. ما زمان زیادی را دقیقاً صرف کار روی همین موضوعات کرده‌ایم. همه چیز از تحریم‌ها گرفته تا ممنوعیتها و توقف جریان پولی که آنها برای تولید این سلاحها نیاز دارند و انتقال این سلاح ها، همه این موارد ادامه خواهد داشت.

 

وی هم‌چنین افزود: ممنون. این توضیحات واقعاً به سؤال من مستقیماً پاسخ نداد. من از آنچه شما گفتید نتیجه می‌گیرم که حداقل توافقی با من دارید که ایران وقتی می‌بیند، اگر به سمت سلاح‌سازی بروند، چه اتفاقی می‌افتد، حرف اسرائیلی‌ها را باور می‌کند. و اگر این‌طور باشد، توجه کنید، آنها این کار را خواهند کرد. اسراییل اقدام خواهد کرد. و آنها گفته‌اند که بدون توجه به آنچه در توافق آمده است، اقدام خواهند کرد. هر توافقی که بخواهیم می‌توانیم انجام دهیم. آنها در راستای منافع ملی خود عمل خواهند کرد. اگر این‌طور است، پس ما واقعاً باید روی فعالیت‌های بدی که ایران انجام می‌دهد تمرکز کنیم، همان‌طور که توسط رئیس توضیح داده شده است. من فکر می‌کنم شما باید موافق باشید که این موضوع را پوشش نمی‌دهد. و به‌نظر من، واقعاً باید روی این موضوع تمرکز کنیم. در هر صورت، من برمی گردم به این نکته که توافق نکردن بهتر از یک توافق بد است»...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/05a7d21c-9ef8-4454-a62f-83e5a07a5166"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات