728 x 90

اجلاس شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا درباره نقض تعهدات برجامی رژیم آخوندی

اجلاس شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا درباره نقض تعهدات برجامی رژیم آخوندی
اجلاس شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا درباره نقض تعهدات برجامی رژیم آخوندی

اجلاس شورای وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۴تیرماه در بروکسل برای بحث پیرامون کاهش تعهدات برجامی رژیم آخوندی و تنش زایی این رژیم در خلیج‌فارس بر گزارشد.

میشائیل روت، معاون وزیر خارجه آلمان که به جای هایکو ماس در این اجلاس شرکت کرده بود، به خبرنگاران گفت: وضعیت فعلی بسیار جدیست و وزیران اتحادیه اروپا قصد دارند در مورد زمان فعال کردن مکانیسم ماشه مشورت کنند.

وی افزود: رژیم ایران باید به تعهدات توافق شده در برجام پایبند بماند. این امر برای اجرای اینس‌تکس ضروری است و در صورت نقض تعهدات برجامی توسط رژیم ایران، اینس‌تکس معنایی نخواهد داشت.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه هنگام شرکت در جلسه شورای وزیران اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: تصمیم رژیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی یک تصمیم بد است. رژیم ایران باید برجام را به‌طور کامل اجرا کند و با لغو تصمیم افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم و کاهش تعهداتش در برجام، وضعیت را به قبل از این تصمیمات برگرداند

جرمی‌ هانت، وزیر خارجه انگلستان نیز گفت: زمانی اندکی برای حفظ برجام باقی مانده است. رژیم ایران یک سال تا بمب اتمی فاصله دارد و دریچه زمانی کوچکی که برای حفظ برجام وجود دارد، در حال بسته شدن است. وی افزود: ما مکانیسمی به نام کمیته مشترک برجام داریم که به‌زودی تشکیل خواهد شد.

در پایان اجلاس شورای وزیران اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما درباره تلاشهای ضروری برای حفظ برجام گفتگو کردیم. اعضای اتحادیه اروپا روی دو موضوع اساسی اتفاق‌نظر داشتند، یکی فعال کردن مکانیسم اینس‌تکس برای تجارت با رژیم ایران، دوم این‌که رژیم ایران باید تصمیماتی را که برای تخلف از برجام گرفته لغو کند.

وی در ادامه کنفرانس و در پاسخ به سؤالات خبرنگاران، تأکید کرد اعضای اتحادیه اروپا اتفاق‌نظر داشتند که تبعیت کامل رژیم ایران از برجام برای حفظ این توافق یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

همچنین روز یکشنبه سه کشور فرانسه، انگلستان و آلمان در بیانیه‌یی مشترک بار دیگر از رژیم آخوندی خواستند مواردی را که از برجام تخلف کرده، به‌حالت قبل برگرداند و تأکید کردند ادامه حمایت اروپا از برجام مشروط به تبعیت کامل رژیم از برجام است.

در بیانیه تروئیکای اروپا درباره برجام آمده است: ما نسبت به تصمیم رژیم ایران برای انباشت و غنی‌سازی اورانیوم فراتر از محدودیتهای مجاز در برجام بی‌نهایت نگرانیم. علاوه بر این ما از حملاتی که در خلیج‌فارس و فراتر از آن شاهدش بودیم و از بدتر شدن وضعیت امنیتی در منطقه عمیقاً آزرده خاطر هستیم.

بیانیه سه کشور فرانسه، انگلستان و آلمان می‌افزاید: در عین این‌که ما به حمایت از برجام ادامه می‌دهیم تداوم این توافقنامه به پایبندی کامل رژیم ایران منوط است و ما قویاً از این رژیم می‌خواهیم که تصمیمات اخیر خود در این رابطه را به‌حالت اول برگرداند.

لازم به یادآوری است که تلویزیون رژیم درباره چهارساله شدن برجام و بیانیه کشورهای اروپایی با تأکید بر لزوم عقب‌نشینی رژیم از نقض برجام، روز ۲۳تیر گفت:

برجام ۴ساله شد ۲۳ تیرماه ۹۴ بود که ایران بر ۶کشور برنامه جامع اقدام مشترک را در وین امضا کردند توافقنامه‌ای بین‌المللی که از همان اول با کارشکنی طرفهای غربی مواجه شد تا این‌که با خروج آمریکا وارد مرحله تازه‌یی شد...

سه کشور اروپایی امضا کننده برجام امروز بدون اشاره به بی‌عملی خود در پایبندی به تعهدات یازده گانه اشان در برجام بار دیگر از ایران خواستند به تعهداتش برگردد.

در همین حال، پاسدار حسین شریعتمداری نماینده خامنه‌ای در کیهان با طعنه به روحانی در چهارمین سال امضای برجام نوشت: برجام گنجشک رنگ شده‌ای است که به جای قناری به کشور مان قالب کرده‌اند و دقیقاً به همین علت است که نوای خوش الحان قناری از آن شنیده نمی‌شود و به جای چهچهه، جیک جیک می‌کند.

کیهان خامنه‌ای همچنین نوشت: در چهارمین سالروز امضای برجام، روزنامه‌های (دولت روحانی) روزه سکوت گرفته‌اند و از یادآوری این واقعه امتناع کردند. گویا سینه‌چاکان برجام از یادآوری سالگرد آن خجالت کشیدند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ff79aa71-1fbd-4ed7-a503-2909c106d0c5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات