728 x 90

اجلاس شورای حقوق‌بشر در ژنو و سخنرانی‌های حمایت از تمدید مأموریت گزارشگر ویژه و محکومیت رژیم

شورای حقوق بشر ملل متحد در ژنو
شورای حقوق بشر ملل متحد در ژنو

اجلاس شورای حقوق‌بشر ملل متحد در ژنو

۱۵ فروردین ۱۴۰۲

سخنرانیهای نمایندگان کشورهای مختلف

در حمایت از قطعنامه تمدید مأموریت گزارشگر ویژه و محکومیت رژیم

به‌خاطر اعدام و سرکوب و نقض فاحش حقوق بشر

 

شورای حقوق‌بشر در جلسه سه‌شنبه ۱۵فروردین ۱۴۰۲ خود قطعنامه تمدید مأموریت جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در مورد ایران را به مدت یک‌سال دیگر تصویب کرد.

قطعنامه شورای حقوق‌بشر از جاوید رحمان درخواست می‌کند گزارشی در مورد اجرای این مأموریت به پنجاه و پنجمین جلسه شورای حقوق‌بشر و هفتاد و هشتمین جلسه مجمع عمومی ارائه کند.

این قطعنامه از ادامه نقض گسترده حقوق شهروندی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم ایران توسط رژیم ایران عمیقاً ابراز نگرانی کرده و تأکید کرده که سیستم پاسخگویی در ایران و مصونیت سیستماتیک ناقضان حقوق‌بشر نگران‌کننده است.

قطعنامه شورای حقوق‌بشر هم‌چنین ضمن ابراز نگرانی شدید از اعدامها، بار دیگر از رژیم آخوندی خواسته است تا دسترسی گزارشگر ویژه به زندانها و اماکن مختلف در ایران را فراهم کند.

قطعنامه از رژیم آخوندی می‌خواهد که به‌طور کامل با گزارشگر ویژه همکاری کند و تمام اطلاعات لازم را برای انجام این مأموریت ارائه دهد.

قطعنامه شورای حقوق‌بشر، گزارشگر ویژه را تشویق می‌کند تا با مأموریت حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی همکاری کند. از دبیرکل ملل متحد نیز درخواست می‌کند تا منابع لازم را برای انجام مأموریت در اختیار گزارشگر ویژه قرار دهد.

در جریان تصویب این قطعنامه نمایندگان کشورهای مختلف در اجلاس حقوق‌بشر طی سخنانی از این قطعنامه و تمدید مأموریت گزارشگر ویژه حمایت کردند.

 

کاتارینا استاش نماینده آلمان در شورای حقوق‌بشر سخنانی در حمایت از انتخاب مجدد جاوید رحمان به‌عنوان گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در ایران گفت:

ما به قطعنامه رأی مثبت می‌دهیم و از سایر اعضای شورا نیز می‌خواهیم که همین کار را انجام دهند. ما قاطعانه از تجدید مأموریت گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران حمایت می‌کنیم. آلمان هم‌چنان به‌شدت نگران وضعیت حقوق‌بشر در ایران است. نقض مداوم و شدید حقوق‌بشر توسط رژیم ایران علیه مردان، زنان و به‌ویژه گروه‌های اقلیت نگران‌کننده است. با ادامه اعمال محدودیتها بر آزادی اطلاعات و بیان و سیاست‌های گسترده بازداشتهای خودسرانه، شکنجه و سایر رفتارهای غیرانسانی، نیاز به گزارش‌دهی مستقل، شفاف و بی‌طرفانه درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران بدون تغییر باقی می‌ماند.

 

کریستی کائوپی سفیر و رئیس نمایندگی فنلاند در دفتر سازمان ملل متحد و سایر سازمانهای بین‌المللی در اجلاس حقوق‌بشر ژنو گفت: من به‌نمایندگی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که عضو شورای حقوق‌بشر هستند، صحبت می‌کنم.

اتحادیه اروپا از تمدید مأموریت گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران قویاً حمایت می‌کند و از وی به‌خاطر گزارشی که وضعیت رو به وخامت حقوق‌بشر در ایران را روشن می‌کند، تقدیر می‌کند.

ما هم‌چنین از گنجاندن محتوای اساسی در قطعنامه به‌طور کامل حمایت می‌کنیم تا این قطعنامه بتواند ابعاد و شدت نقض حقوق‌بشر در ایران را منعکس کند. ما نگرانیهای جدی مطرح شده در قطعنامه در مورد نقض حقوق‌بشر زنان و دختران را تکرار می‌کنیم. علاوه بر این، ما دستگیریها و اعدام‌های خودسرانه معترضان مسالمت‌آمیز را محکوم می‌کنیم. اتحادیه اروپا صریحاً با استفاده از مجازات اعدام در هر زمان و هر شرایط مخالف است …اتحادیه اروپا از مقامات ایرانی می‌خواهد که با گزارشگر ویژه و مأموریت حقیقت‌یاب از طریق ارائه اطلاعات و تسهیل دسترسی آنها به کشور همکاری کنند.

 

خانم میشل تیلور نماینده دائم آمریکا در شورای حقوق‌بشر نیز گفت:

در شهریورماه سال گذشته دستگیریهای دسته جمعی، محاکمه‌های ساختگی، اعدام‌های عجولانه و هم‌چنین استفاده از خشونت جنسی به‌عنوان ابزاری برای سرکوب اعتراضات، و احکام زندانهای طولانی برای معترضان صادر شد.

وضعیت رو به وخامت حقوق‌بشر در ایران ایجاب می‌کند که امروز مأموریت گزارشگر ویژه در ایران تمدید شود. قطعنامه پیش روی ما محصول همکاری کشورهای عضو است تا به معافیت سیستماتیک برای نقض فاحش حقوق‌بشر، از جمله شکنجه و دستگیری و بازداشت خودسرانه در ایران رسیدگی شود.

ما مفتخریم که به بیش از ۶۵ حامی مشترک قطعنامه می‌پیوندیم و از همه اعضای شورا می‌خواهیم از این قطعنامه حمایت کنند

 

نماینده ایسلند که به‌نمایندگی از طرف گروه اصلی، مولداوی، مقدونیه شمالی، بریتانیا و ایسلند در اجلاس شورای حقوق‌بشر صحبت می‌کرد گفت: همه این کشورها خواستار تمدید مأموریت گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران برای بیش از یک سال هستیم.

وضعیت حقوق‌بشر در ایران با نقض مداوم طیف وسیعی از حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وخیم است. مقامات رژیم به نقض حقوق‌بشر مردم ایران و ایجاد رعب از طریق مجازات اعدام ادامه می‌دهند. مصونیت از مجازات برای نقض فاحش حقوق‌بشر و عدم پاسخگویی عاملان به چرخه‌های خشونت تداوم بخشیده است. از این رو نظارت مستمر، گزارش دهی و بررسی دقیق، بسیار حیاتی است و می‌تواند باعث نجات جانها شود. آقای رئیس، تصویب [قطعنامه]امروز برای همبستگی با مردم ایران است. موضوع این است که بگوییم خشونت و تبعیض را در قانون و در عمل علیه زنان و کودکان، اقلیتها، مدافعان حقوق‌بشر وکلا و روزنامه‌نگاران متوقف کنید. آقای رئیس، من از همه اعضای شورا می‌خواهم که امروز از این قطعنامه حمایت کنند و به آن رأی مثبت بدهند.

 

مارک بیشلر نماینده دائم لوگزامبورگ در سازمانهای بین‌المللی در ژنو نیز در اجلاس شورای حقوق‌بشر ملل متحد گفت: ما به‌طور کامل از تمدید مأموریت گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران برای یک سال دیگر حمایت می‌کنیم.

شدت نقض حقوق‌بشر در ایران که به‌ویژه زنان و دختران، مدافعان حقوق‌بشر و اعضای اقلیتها را هدف قرار می‌دهد انکار پذیر نیست. آخرین گزارش گزارشگر ویژه به‌وضوح نشان می‌دهد که مقامات رژیم ایران از دستگیریها و بازداشت‌های دسته جمعی، اعمال شکنجه و بدرفتاری، خشونت جنسی، خشونت بر مبنای جنسیت، اعدام‌های خودسرانه و مجازات اعدام علیه معترضان استفاده کرده‌اند. با توجه به نقض گسترده، مکرر و مداوم حقوق‌بشر توسط ایران، که در فضای معافیت از مجازات اتفاق می‌افتد، مأموریت گزارشگر ویژه برای ادامه نظارت و مستندسازی موارد نقض شده و کمک به حسابرسی از مرتکبین ضروری است. مأموریت گزارشگر ویژه مکمل مأموریت حقیقت‌یاب مستقل است که توسط شورا در سی و پنجمین جلسه ویژه آن در ماه نوامبر ایجاد شد.

با تصویب این قطعنامه، شورا پیام قوی همبستگی را خطاب به مردم ایران و به همه کسانی که به اعتراض برای حقوق‌بشر و آزادیهای اساسی خود ادامه می‌دهند ارسال خواهد کرد. لوکزامبورگ از همه اعضای شورا دعوت می‌کند به پیش‌نویس قطعنامه رأی مثبت دهند.

 

در این جلسه سفیر و نماینده دائم رژیم ایران در واکنش غیظ‌آلود و فضاحت‌بار نسبت به قطعنامه تمدید مأموریت جاوید رحمان گفت: این قطعنامه کاملاً غیرقابل توجیه بوده و رد است.

وی افزود: حامیان قطعنامه خودشان را در پشت عنوان حقوق‌بشر پنهان کردند و از این نهاد عالی برای اهداف سیاسی خود سوء‌استفاده کردند.

(سایت سازمان ملل متحد ۱۵فروردین)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a3c9c961-97dd-49c1-abc2-92bc2fc49648"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات