728 x 90

اجلاس سالانهٔ گرو‌ههای پارلمانی دوستان ایران آزاد با شرکت نمایندگان پارلمان اروپا و پارلمانترهای ۲۰کشور – ۲۰بهمن ۱۴۰۰ – قسمت پنجم

اجلاس سالانهٔ گرو‌ههای پارلمانی دوستان ایران آزاد - ۲۰بهمن ۱۴۰۰
اجلاس سالانهٔ گرو‌ههای پارلمانی دوستان ایران آزاد - ۲۰بهمن ۱۴۰۰

اجلاس سالانهٔ گرو‌ههای پارلمانی دوستان ایران آزاد

با شرکت نمایندگان پارلمان اروپا و پارلمانترهای ۲۰کشور

انگلستان، آلمان، فرانسه، ایتالیا، سوئیس، فنلاند، نروژ، ایسلند، هلند

بلژیک، اسپانیا، پرتغال، ایرلند، رومانی، مالت، لیتوانی، اسلوانی

لهستان، سن مارینو و استرالیا

 

گرامی‌داشت سالگرد سرنگونی دیکتاتوری شاه در ایران

حمایت از مبارزه مردم و مقاومت ایران برای سرنگونی دیکتاتوری مذهبی

و ازشورای ملی مقاومت ایران به‌عنوان جایگزین واقعی رژیم

و استقرار یک جمهوری دمکراتیک و کثرت‌گرا مبتنی بر جدایی دین و دولت

 

سخنرانیهای

دکتر آلخو ویدال کوادراس

ماریان بایندر و الیزابتا زامپاروتی

 

ماریان بایندرکلر؛ نماینده پارلمان سوئیس

ما نمایندگان مجلس در سراسر جهان، سفیران حقوق‌بشر هستیم که باید آنچه در ایران اتفاق می‌افتد را بازگو کنیم.

خانم رجوی. همکاران عزیز در سراسر جهان و در مجلس های مختلف. بسیار چشمگیر است.

آنچه در مورد این کار بزرگی که شما برای حقوق‌بشر در ایران انجام می‌دهید را تکرار نمی‌کنم. بسیار از شما متشکرم.

فقط یه چیز کوچیک. من بسیار بسیار نگران پیشرفت ارتجاع در ایران هستم. من در دهه۵۰ در ایران دوستی داشتم. داشتیم نامه می‌نوشتیم و بعد از انقلاب دوستم در ایران ناپدید شد. این برای من بسیار هولناک بود.

من فکر می‌کنم به‌عنوان یک نماینده مجلس، ما به نوعی سفیران حقوق‌بشر هستیم که همیشه آنچه را که آنجا اتفاق می‌افتد بازگو می‌کنیم و سعی می‌کنیم به‌خاطر بسپاریم و بیانش کنیم. من فکر می‌کنم که این وظیفه ماست. و از همه کسانی که در این (رویداد) شرکت کردند بسیار تشکر می‌کنم و از خانم رجوی به‌خاطر کار بسیار بزرگش و تلاش او تشکر می‌کنم...

بسیار از شما متشکرم.

 

دکترآلخو ویدال کوادراس - رئیس کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت

اتحادیه اروپا شورا و کمیسیون اروپا باید سیاست مماشات را با یک سیاست محکم و قوی که به تغییر رژیم در ایران بیانجامد جایگزین کنند.

متشکرم. بسیار از شما متشکرم. بسیار خوشحالم که در کنار همه این دوستان از کمیته‌های مختلف پارلمانی از کشورهای مختلف هستم و البته خوشحالم که بار دیگر در یک رویداد مهم با رئیس‌جمهورمان، خانم مریم رجوی شریک می‌شوم.

من امروز به‌نمایندگی از کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت صحبت می‌کنم، که یک اندیشکده مستقر در بروکسل است، که در واقع به‌طور غیررسمی در دوره قانونگذاری پارلمان اروپا در سال۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ ایجاد شد، زمانی که تقریباً ۴۰۰۰ پارلمانتر فعال از سراسر جهان بیانیه‌یی را امضا کردند که در آن از شورای ملی مقاومت، سازمان مجاهدین خلق و خانم رجوی برای موضوع حذف این سازمانها از لیست سیاه آمریکا، فرانسه، انگلستان و اتحادیه اروپا حمایت کردند.

در آن لحظه، ما این خط مشی غیررسمی را در جستجوی عدالت نامیدیم و در سال۲۰۱۴، تصمیم گرفتیم آن را به شکل یک موجودیت رسمی مستقر در بروکسل تبدیل کنیم. ما به‌عنوان یک اتاق فکر رسمی برای حمایت از مبارزه برای آزادی و دموکراسی در ایران شروع به کار کردیم. و من خوشحالم که از اولین پلتفرم غیررسمی با هزاران امضا که در یکی از اجلاس سالانه مقاومت به خانم رجوی تقدیم کردم، روی این پروژه کار می‌کنم.

همان‌طور که می‌دانید مواضع دولتها در رابطه با رژیم ایران با مواضع مجالس بسیار متفاوت است. که نشان می‌دهد ما در بسیاری از مجالس، کمیته‌های پارلمانی برای ایران آزاد داریم. من همیشه زمانی که به مدت پانزده سال در پارلمان اروپا به‌عنوان نایب‌رئیس بودم، به همراه استرون و پائولو، در کمیته دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا کار می‌کردیم. بنابراین، من به‌خوبی می‌دانم که این کمیته‌ها چگونه کار می‌کنند.

همان‌طور که گفتم، نگرش و مواضع مجلس با موضع دولتها کاملاً متفاوت است. در مجالس، ما نمایندگان بسیاری داریم که از ایران آزاد حمایت می‌کنند و این دیکتاتوری مذهبی را مطلقاً رد می‌کنند. اما متأسفانه دولتها بسیار متفاوت عمل می‌کنند. آنها مماشات می‌خواهند، گفتگو می‌خواهند، مذاکره می‌خواهند، و وقت خود را تلف می‌کنند، زیرا دهه‌هاست که این کار را با رژیم ایران انجام داده‌اند و نتیجه آن چیزی است که می‌دانیم، جنگهای نیابتی، نقض حقوق‌بشر در داخل ایران، اعدام‌ها، تروریسم...

پس معلوم است که راه مماشات و مذاکره جواب نمی‌دهد. بنابراین پیام امروز من به همه شما دوستان عزیز در این کمیسیونهای مجالس این است.

هدف ما از سوی مجالس، اعمال فشار بر دولتها برای تغییر سیاست دولتهای غربی و اتحادیه اروپا در قبال رژیم ایران است. این هدف ماست. این رسالت ماست. این هدف ماست و باید روی آن تمرکز کنیم. ما باید از هر راهی، از هر روشی، از هر فرصتی استفاده کنیم تا به دولتهایمان و البته روابط خارجی اتحادیه اروپا و شورای اروپا نشان بدهیم سیاست مماشات بی‌فایده و شکست‌خورده است، نتیجه معکوس دارد. بدترین دشمن ما را تقویت می‌کند. پس سیاستی احمقانه است و باید تغییر کند. بنابراین پیام امروز من این است. بیایید یکسره، خستگی‌ناپذیر و با اراده کار کنیم تا دولتهای غربی و هم‌چنین اتحادیه اروپا، روابط خارجی اروپا، شورا و کمیسیون اروپا سیاست خود را در قبال ایران تغییر دهند و سیاست بیهوده مماشات و گفتگو را با یک سیاست محکم و قوی جایگزین کنند که به تغییر رژیم در ایران کمک کند.

فکر می‌کنم اگر به حمایت از این سیاست ادامه دهیم، امروز به پیروزی نزدیک شده‌ایم و باید ایمان داشته باشیم که این پیروزی هر چه زودتر خواهد آمد. بیایید همه با هم با هماهنگی کامل کار کنیم و من مطمئن هستم که به هدف نهایی خود که آزادی و دموکراسی برای مردم ایران است، خواهیم رسید. متشکرم.

 

الیزابتا زامپاروتی- نماینده پیشین پارلمان ایتالیا

رئیسی مسئول قتل‌عام ۳۰هزار زندانی سیاسی در سال۶۷ و شاخص برجسته‌ای از بلوغ یک رژیم مذهبی در بدترین شکل آن است.

بسیار از شما متشکرم.

من به‌عنوان نماینده سازمان به قابیل دست نزنید -یک سازمان غیردولتی که در کمپین لغو مجازات اعدام مشارکت دارد، صحبت می‌کنم. و ما هم‌چنان به ثبت تعداد اعدام‌های انجام شده در ایران ادامه می‌دهیم.

این‌که الآن رئیس‌جمهور رژیم ایران رئیسی است، یعنی فعالترین عضو کمیسیون مرگ، که بیش از ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی را در سال۱۹۸۸ اعدام کرد. برای من این شاخص برجسته‌یی از بلوغ یک رژیم مذهبی در بدترین شکل آن است و می‌توانم بگویم طبیعی خواهد بود که اکنون چنین رژیم مذهبی از هم فرو بپاشد. و ما باید از این موضوع آگاه باشیم و منطبق با آن عمل کنیم. تنها در دیماه حداقل ۴۶مورد اعدام در ایران ثبت شده است که ۱۷مورد مربوط به جرایم مواد مخدر بوده است. ۱۵نفر از اعدام شدگان از اعضای اقلیتهای بلوچ بودند. بنابراین فقط برای تأیید میزان سرکوب توسط این رژیم به توصیف مریم رجوی تعداد اعدام‌های دیماه به‌طور قابل توجهی بیشتر از تعداد اعدام‌های مشابه در سال قبل است.

ما نباید با این رژیم همکاری کنیم. و هم‌چنین باید به شهروندان خود کمک کنیم تا خوی غیرانسانی این رژیم را بشناسند. و چون هر تغییری همیشه نتیجه یک فرآیند دانش و یک فرآیند آگاهی است. و شهروندان ما، افکار عمومی ما باید ماهیت غیرانسانی رژیم ایران را بدانند.

و به همین دلیل، ما باید هم‌چنان به دولت خود فشار بیاوریم تا مسائل حقوق‌بشر را به‌عنوان موضوع اصلی در هر گونه مذاکره با رژیم ایران قرار دهد و هم‌چنین دولت خود را برای به‌رسمیت شناختن قتل‌عام ۱۹۸۸ به‌عنوان جنایت علیه بشریت تحت فشار قرار دهیم. همه سرکرده‌های رژیم ایران را که مسئول آن جنایت بودند به نام واقعی خودشان خطاب کنیم، و این را از رئیس‌جمهور فعلی ایران شروع کنیم.

و در خاتمه این را هم بگویم که معتقدم مقاومت ایران باید به‌عنوان یک آلترناتیو سیاسی و تنها آلترناتیو سیاسی برای ایران جدید و آزاد شناخته شود.

ادامه دارد

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b3a33010-9f58-4b56-8dff-44710e65a843"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات