728 x 90

اجلاس سالانهٔ گرو‌ههای پارلمانی دوستان ایران آزاد با شرکت نمایندگان پارلمان اروپا و پارلمانترهای ۲۰کشور – ۲۰بهمن ۱۴۰۰ - قسمت دوم

اجلاس سالانهٔ گرو‌ههای پارلمانی دوستان ایران آزاد - ۲۰بهمن
اجلاس سالانهٔ گرو‌ههای پارلمانی دوستان ایران آزاد - ۲۰بهمن

اجلاس سالانهٔ گرو‌ههای پارلمانی دوستان ایران آزاد

با شرکت نمایندگان پارلمان اروپا و پارلمانترهای ۲۰کشور

انگلستان، آلمان، فرانسه، ایتالیا، سوئیس، فنلاند، نروژ، ایسلند، هلند

بلژیک، اسپانیا، پرتغال، ایرلند، رومانی، مالت، لیتوانی، اسلوانی

لهستان، سن مارینو و استرالیا

 

گرامی‌داشت سالگرد سرنگونی دیکتاتوری شاه در ایران

حمایت از مبارزه مردم و مقاومت ایران برای سرنگونی دیکتاتوری مذهبی

و از شورای ملی مقاومت ایران به‌عنوان جایگزین واقعی رژیم

و استقرار یک جمهوری دمکراتیک و کثرت‌گرا مبتنی بر جدایی دین و دولت

 

کمیته بریتانیایی برای آزادی ایران

کمیته بین‌المللی پارلمانترها برای یک ایران دمکراتیک

کمیته دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا

کمیته آلمانی همبستگی برای ایران آزاد

کمیته سناتورهای ایتالیایی برای ایران آزاد

کمیته پارلمانترهای ایتالیایی برای ایران آزاد

کمیته پارلمانی برای ایران دمکراتیک در مجلس فرانسه

کمیته فرانسوی برای ایران دمکراتیک

کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت

کمیته پارلمانترها و شهرداران بلژیکی برای یک ایران دمکراتیک

کمیته سوئیسی برای دموکراسی و سکولاریسم در ایران

کمیته دوستان ایران آزاد و علیه بنیادگرایی در کشورهای نوردیک

گروه هلندی دوستان یک ایران آزاد

کمیته استرالیایی‌های حامی دموکراسی در ایران

کمیته نمایندگان رومانی برای ایران آزاد

 

گزیده‌ای از سخنرانیهای آنتونیو تاسو، میشل دوو کلور

مارتین پاتسلت، اگیدیوس واریکیس، کیمو ساسی

 

آنتونیو تاسو؛ رئیس مشترک کمیته پارلمانترهای ایتالیایی برای ایران آزاد

با توجه به تحولات پرشتاب در داخل ایران، کمیته ما در پارلمان و سنای ایتالیا توجه جامعه بین‌المللی و به‌طور خاص دولت ایتالیا را به این جلب می‌کند که سیاست در قبال ایران باید هم‌سو با مردم ایران باشد که خواهان یک تغییر بنیادین در ایران هستند.

سلام خانم مریم رجوی و همکاران عزیز،

قبل از هر چیز می‌خواستم از برگزاری این ابتکار بسیار عالی قدردانی کنم، تا آنجا که به‌خاطر می‌آورم، برای اولین بار است که چنین گردهمایی‌ای با حضور کمیته‌های پارلمانی برای ایران آزاد از همه کشورها برگزار می‌شود و باعث خوشوقتی بسیار است که ما می‌توانیم به‌طور مستقیم با همکاران خودمان در کشورهای مختلف آشنا شویم.

باید یادآوری کنم که کمیته پارلمانی برای ایران آزاد در هر دو مجلس ایتالیا از سال۲۰۰۸ شروع به کار کرد و در هر دوره پارلمانی به فعالیت‌ها و ابتکارات خود ادامه داد. دور جدید مجلسین ایتالیا که در واقع از سال۲۰۱۸ یعنی بعد از انتخابات آغاز بکار کرد من و همکارم خانم پتزوپانه مشترکاً ریاست کمیته پارلمانی ایران آزاد در مجلس را به عهده داریم و همکارانم سناتور لوچو مالان و سناتور روبرتو رامپی نیز مشترکاً ریاست کمیته پارلمانی ایران آزاد در سنا را به‌عهده دارند.

ما در همکاری فشرده خودمان با دفتر شورای ملی مقاومت ایران در رم توانسته‌ایم اقدمات مهمی در راه احترام به حقوق‌بشر و رسیدن به آزادی و دمکراسی در ایران انجام دهیم. این ابتکارات در سطح پارلمان گسترده‌تر بوده‌اند. ما با برگزاری جلسات و کنفرانس‌های متعدد و به موازات آن با نامه‌نگاریهای آگاهی بخش و فراخوانهای متعدد چه به دولت و وزارت‌خارجه ایتالیا و چه در سطح اتحادیه اروپا و نیز سازمان ملل اقدام کرده‌ایم و تلاش کردیم توجهات را نسبت به نقض حقوق‌بشر، قتل‌عام سال۶۷ و وضعیت نگران‌کننده جامعه ایران و نقش آلترناتیو این رژیم یعنی شورای ملی مقاومت و به‌خصوص برنامه ۱۰ماده‌ای خانم رجوی جلب کنیم.

تابه‌حال در چند نوبت فراخوانهایی در رابطه با به‌رسمیت شناختن قتل‌عام سال۶۷ به‌عنوان جنایت علیه بشریت و نسل کشی داده‌ایم، هم‌چنین به حمایت از برنامه ۱۰ ماده‌ای شما خانم رجوی فراخوان داده‌ایم و توانستیم حمایت بسیاری از همکارانمان از همه گروه‌های پارلمانی چه در مجلس نمایندگان و چه در مجلس سنا را به‌دست بیاوریم.

مایلم تأکید کنم که بعد از روی کار آمدن رئیسی در ایران، بارها نگرانی خودمان را به‌خاطر نقش مستقیم او در قتل‌عام سال۶۷ از طریق سؤالات پارلمانی و یا سخنرانی در موقعیتهای مختلف ابراز کردیم. ما مستمراً وقایع داخل ایران را دنبال و مانیتور کرده‌ایم و حمایت خودمان را از تظاهر کنندگان در استانهای مختلف ایران مانند سیستان و بلوچستان و یا اصفهان و خوزستان، هم‌چنین از تظاهرات معلمین و یا دیگر اقشار جامعه ایران، با صدور اطلاعیه و یا نوشتن نامه به مقامات اعلام کرده‌ایم. ما طی این سال‌ها جلسات مختلفی پیرامون وضعیت ایران با حضور نمایندگان و سناتورهای کشورمان برگزار کرده‌ایم.

من می‌خواستم به‌طور خاص به کنفرانسی که در ماه نوامبر ۲۰۲۱درباره وضعیت حقوق‌بشر و قتل‌عام ۶۷ که در سالن کنفرانسهای سنای ایتالیا برگزار شد اشاره کنم که تعداد قابل توجهی از اعضای هر دو مجلس ایتالیا در آن شرکت داشتند و به‌خصوص حضور ارزشمند خانم رجوی به‌صورت آن لاین در این کنفرانس که حاضرین را نسبت به وضعیت ایران بروز کردند و در رسانه‌های مختلف ایتالیا نیز انعکاس داشت.

همکاران عزیز من یکبار دیگر اعلام می‌کنم که هدف ما این است که پارلمان ما، یعنی پارلمان ایتالیا، قتل‌عام سال۶۷ را به‌عنوان جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی به‌رسمیت بشناسد و هم‌چنین قاطعانه خواستار این خواهیم شد که آمران و عاملان این عمل بیرحمانه به پای میز محاکمه کشانده شوند. در این رابطه نامه ۴۶۷تن از مقامات ملل‌متحد و متخصصان کمیسر عالی حقوق‌بشر ملل‌متحد اقدام فوق‌العاده‌ای بود که انگیزش بسیاری در شخصیتهایی که خواهان عدالت هستند ایجاد کرده و ما نیز قطعاً از آن برای پیشبرد هدفمان کمک خواهیم گرفت.

در پایان، خانم رجوی و همکاران محترم، با توجه به تحولات پرشتاب در داخل ایران، خانم رجوی ما حمایت کمیته خودمان هم در پارلمان و هم در سنای ایتالیا از مردم ایران، از دوستان ایرانی‌مان و از مقاومت ایران را اطمینان می‌دهیم و تلاش خواهیم کرد توجه جامعه بین‌المللی را به موضوعات فوق جلب بکنیم، به‌طور خاص دولت ایتالیا را به اتخاذ سیاستی در قبال ایران سمت خواهیم داد که هم‌سو با خواسته‌های مردم ایران برای یک تغییر بنیادین در ایران باشد. در این راستا بنظرم شنیدن تجربیات سایر کمیته‌های مشابه برایمان بسیار مفید خواهد بود، و از شما به‌خاطر امکان صحبت کردن که به من دادید تشکر می‌کنم.

 

میشل دووکولور- رئیس کمیته پارلمانی برای ایران دمکراتیک در مجلس ملی فرانسه

برای من افتخار بزرگی است که در چهل و سومین سالگرد انقلاب ایران همراه شما باشم. نبرد هم‌چنان ادامه دارد. ما اعضای پارلمان از سراسر دنیا از این هدف دفاع می‌کنیم که مردم ایران روزی در یک کشور قانونمند زندگی کنند.

به‌عنوان رئیس کمیتهٴ پارلمانی فرانسه برای ایران دمکراتیک خوشبختم که امروز به‌مناسبت چهل و سومین سالگرد انقلاب ایران در جمع شما هستم. در سال۱۳۵۷ ایرانیان علیه رژیم شاه قیام کردند تا به آزادی و دموکراسی دست یابند اما این امید مورد خیانت قرار گرفت و یک دیکتاتوری مذهبی جایگزین آن شد که احترامی برای آزادی‌های مدنی قائل نبود. اما بعد از چهل و سه سال، مبارزه برای ایران آزاد ادامه دارد. گردهمایی امروز به‌خوبی نشان می‌دهد که عزم ما در حمایت از مردم ایران واقعی است. ما پارلمانترها از سراسر جهان از آرمان مردم ایران برای زندگی در یک حکومت مبتنی بر قانون حمایت می‌کنیم.

در فرانسه من این افتخار را دارم که طی ۵سال اخیر ریاست کمیتهٔ پارلمانی فرانسه برای یک ایران دمکراتیک را به عهده داشتم. در کنار همکارانم در مجلس ملی فرانسه از گرایشات سیاسی مختلف، ما فعالیت‌های مختلفی را برای شناساندن وضعیت سیاسی در ایران و حمایت از ایرانیانی که علیه رژیم ملاها برخاسته‌اند، انجام داده‌ایم. ما جلسات و کنفرانسهای متعددی را در مجلس ملی فرانسه برگزار کردیم. تا همکاران پارلمانتر خود را نسبت به این موضوعات روشن کنیم

هم‌چنین اطلاعیه‌های متعددی در میان نمایندگان منتشر و توزیع کردیم تا موضعگیری خود را دربارهٔ وضعیت انفجاری شرایط ایران ابراز داریم.

از طرف دیگر به دفعات با ریاست‌جمهوری فرانسه و وزارت‌خارجه این کشور تماس برقرار کردیم تا نگرانی‌های خود را از وضعیت داخل ایران و نیز تهدیدهای رژیم علیه اپوزیسیونش ابراز داریم.

ما به اشرف۳ سفر کردیم و از موزهٔ مقاومت ایران بازدید کردیم که فجایع زندانهای ایران را نشان می‌دهد و یادآور قتل‌عام دهشتناک ۱۳۶۷ می‌باشد که طی آن ۳۰۰۰۰ ایرانی اعدام شدند.

و بالاخره این‌که ما این افتخار را داشتیم که میزبان رئیس‌جمهور مقاومت ایران خانم مریم رجوی در مجلس ملی فرانسه در دفعات مختلف باشیم.

طی این دیدارها ما حمایت خود را از مقاومت سازمان‌یافته و برنامهٔ ۱۰ ماده‌ای آن برای بازیافت راه امید در ایران، تجدید کردیم.

من مفتخرم که طی ۵سال اخیر در این ابتکار جمعی در حمایت از ایران دمکراتیک شرکت داشته‌ام.

هر روز که می‌گذرد یک روز شادی برای مقاومت ایران است زیرا هر چه بیشتر ما را به یک تغییر اجتناب‌ناپذیر رژیم ایران نزدیک می‌کند.

انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس امسال در فرانسه برگزار خواهند شد. اما هر چه که نتیجهٔ آن باشد از هم‌اکنون می‌توانم به شما بگویم که پارلمانترهای فرانسوی فردا نیز مانند امروز در کنار ایرانیان برای دفاع از آرمان دموکراسی خواهند بود.

 

مارتین پاتسلت-رئیس مشترک کمیته آلمانی همبستگی برای ایران آزاد

این رژیم در وارونه جلوه دادن حقایق استاد شیطان است و می‌خواهد با دروغهای بزرگ شما را از صحنه بیرون و آلترناتیو را بی‌اثر کند. حامیان رژیم باید بدانند که با دروغ نمی‌توان برای این دیکتاتوری مذهبی فرصت حیات خرید. پایان رژیم در چشم‌انداز است.

روز بخیر با سلام های گرم به همه شما از برلین به‌طور خاص به شما خانم رئیس‌جمهور رجوی.

من کماکان با کمال میل به ملاقاتمان در دو هفته پیش در پاریس و گفتگوی خوبی که داشتیم فکر می‌کنم.

و من هم‌چنین به همه سیاستمداران از کشورهای مختلف که در جلسه حضور دارند و از مقاومت ایران حمایت می‌کنند درود می‌فرستم. ما با هم قوی هستیم.

و با تشکر از لئو داتسن برگ که بعد از اتو برنهارد شایسته‌ترین انتخاب برای ریاست این کمیته است.

ما در آخرین جلسه او را به‌عنوان رئیس انتخاب کردیم. ما متعهد شدیم که کمیته‌مان را گسترش بدهیم و فعالیت‌هایمان علیه رژیم ایران را تقویت کنیم. این مسلماً برای رژیم آخوندی در تهران ناخوشایند خواهد بود و همین هم درست است.

سرکوب، ترور و تبلیغات دروغ ابزار رژیم ایران برای ادامه حاکمیتش است. و ما باید با اینها مقابله کنیم.

من می‌خواهم به شما همه، دوستان عزیز، گزارشی از چند موفقیت اخیر حقوقی بدهم که در آلمان به آن دست پیدا کردیم و رژیم ایران و لابی‌هایش از آن عصبانی هستند.

قبل از آن برایتان یک نکته را بگویم: ما به یک قانونمندی رسیدیم که همواره جواب می‌دهد: وقتی که رژیم ایران به دوستان ما این جا در آلمان یا در سایر کشورهای جهان حمله می‌کند، شما باید همه امکانات ممکن را به کار بگیرید که این تهاجم را دفع کنید. و ما در کنار شما خواهیم ایستاد. ما اجازه نمی‌دهیم که دهان ما را ببندند. و هم‌چنین اجازه نمی‌دهیم که کسی ما را بترساند. به زبان ساده، ما نباید سکوت کنیم. چرا که این رژیم بیش از‌ پیش قدرت و ایستادگی مجاهدین را می‌بیند و می‌خواهد با کمپینهای بزرگ دروغ‌سازی یا شیطان‌سازی آنها را به‌عنوان آلترناتیو بی‌اثر و منزوی کند.

اما دروغها و تلاش رژیم برای گمراه کردن بیش از‌ پیش برای مردم دنیا آشکار می‌شود.

افترائات و اطلاعات غلط در هفته‌نامه آلمانی دی سایت علیه اپوزیسیون مجاهدین خلق و علیه اشرف توسط رسانه‌های دولتی و حامیان رژیم این جا در آلمان پوشش داده شد. طبعاً رژیم در این باره خوشحال شد.

شورای ملی مقاومت در یک اقدام حقوقی علیه دی سایت به دادگاه شکایت کرد. و ما خوشبختانه تاکنون چندین موفقیت در این رزم حقوقی به‌دست آورده‌ایم:

- دادگاه هامبورگ به‌نفع ما رأی داد که شورای ملی مقاومت می‌تواند برای دفاع از خود در مقابل این افترائات دست به افشاگری بزند و این حق را نمی‌شود از شورا سلب کرد. این حکم مجدداً در دادگاه استیناف تأیید شد.

- دادگاه با یک حکم دیگر برای هفته‌نامه دی سایت ممنوع کرد که سه افترا را علیه سازمان مجاهدین باز نشر کند.

- و ما الآن وارد دور دیگری از اقدامات حقوقی شدیم تا این رسانه را وادار کنیم افترائات دیگر را هم منتشر نکند.

من می‌خواهم خیلی واضح به شما بگویم که این یک جنگ ساده حقوقی نیست. . دی سایت - که تا همین الآن مجبور به پذیرش برخی از عقب‌نشینیها شده - معتبرترین روزنامه در آلمان است. وکلای متعهد و سطح بالا درگیر این پرونده هستند.

قبل از آن روزنامه‌های معروف آلمانی اشپیگل و فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ مجبور شدند در کیس‌های مشابهی در برابر شورای ملی مقاومت در دادگاههای آلمانی شکستهایی را به نام خودشان ثبت کنند.

من به شما می‌گویم که این مبارزه ماست.

من می‌خواهم بگویم که این دست‌آوردهای حقوقی توانمندی و قدرت بالای مقاومت را نشان می‌دهد. پروپاگاندای دروغین رژیم ایران و لابی‌هایش پیروز نخواهند شد. این پیروزی می‌توانست تنها نتیجه یک کار مشترک باشد.

رئیس سابق مجلس فدرال ما ریتا زوسموث و من جزو حدود ۶۰ شاهدی هستیم که به قید سوگند در برابر دادگاه به نفع مقاومت ایران در این نبرد حقوقی ایستادیم تا حقیقت در برابر دروغ پیروز شود، ما با آگاهی و تجربه‌ای که داشتیم به قید سوگند شهادت دادیم. و این برای ما یک افتخار است.

حامیان رژیم باید بدانند که حتی با پخش دروغهای زیرکانه و انبوه نمی‌توانند دیکتاتوری مذهبی خود را حفظ کنند. ما آلمانیها همواره می‌گوییم: دروغها پاهای کوتاهی دارند.

و در پایان چنین خواهد شد. اگر رژیم مجبور باشد به چنین ابزاری متوسل شود، پایان آن در چشم‌انداز است. از شما تشکر می‌کنم.

 

اگیدیوس واریکیس-نایب‌رئیس پیشین گروه پارلمانی EPP در مجمع پارلمانی شورای اروپا

ما باید خواهان پاسخگویی خامنه‌ای و رئیسی به‌خاطر ارتکاب جنایت بزرگ قتل‌عام ۶۷ باشیم.

خانمها و آقایان، خانم رجوی، مایهٔ خوشوقتی بسیار است که صحبت می‌کنم.

من نکات و مطالبی که سایرین گفتند را تکرار نمی‌کنم، اما به‌عنوان نمایندهٔ لیتوانی، می‌خواهم نکات دیگری را بیان کنم. دو تا از آنها شاید شبیه شوخی به‌نظر برسند اما شوخی نیستند. چند هفته پیش با یک نفر در بروکسل و نهادهای اروپایی صحبت کردم و سؤالم دربارهٔ این به‌اصطلاح توافق هسته‌یی رژیم ایران بود؟ چرا به آن می‌گویید معامله، نه توافق. ؟ و طرف مربوطه پاسخ داد: چونکه شما می‌توانید معاهدات و توافقات را فقط با کشور قابل اعتماد معقول و با پرنسیپ انجام دهید.

رژیم ایران آن کشوری نیست که شما بتوانید با آن توافقنامه‌ای امضا کنید.

من فکر می‌کنم کاری که رژیم ایران انجام می‌دهد، این است که آنها سعی می‌کنند راز (جنایات خود) را حفظ کرده و افشا نکنند. اما باید حقیقت را بدانیم و نکته بسیار مهم این است که آن را علنی کرده و در نهایت آن را مورد تحقیق قرار بدهیم. پس همان‌طور که خانم رجوی گفتند باید تحقیقات صورت بگیرد. و آنچه من می‌دانم تقریباً ۴۶۷ مقام برجستهٔ فعلی و سابق سازمان ملل‌متحد و برندگان جایزه نوبل و کارشناسان حقوق‌بشر، سازمانهای غیردولتی، بسیاری از افراد مشهور و شریف به سازمان ملل نامه نوشته و قتل‌عام و جنایت علیه بشریت را طبقه‌بندی نموده و آنرا یک اقدام نسل‌کشی تلقی کرده و خواهان تحقیقات بین‌المللی در این زمینه شدند. بنابراین آنچه که دقیقاً به آن اشاره کردم این است که ما باید خواهان پاسخگویی به‌خاطر ارتکاب این جنایت بزرگ رژیم از جمله ولی‌فقیه علی خامنه‌ای و رئیس‌جمهور آن ابراهیم رئیسی باشیم.

من فکر می‌کنم ما باید به ۴۶۷ کارشناس برجسته بین‌المللی از جمله رئیس سابق دادگاه کیفری بین‌المللی، رئیس سابق شورای حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد بپیوندیم. و افراد زیادی هستند که آن درخواست را برای آغاز تحقیقات مستقل سازمان ملل در مورد قتل‌عام امضا کردند. خیلی ممنون آقای رئیس.

 

کیمو ساسی- وزیر پیشین ترابری و تجارت خارجی فنلاند، رئیس مشترک کمیته دوستان نوردیک برای ایران آزاد

اتحادیه اروپا باید تحریم‌های سنگینی را علیه رژیم ایران به‌خاطر جنایات علیه حقوق‌بشر اعمال کند.

واقعا ً خیلی ممنونم. خانم رجوی و دوستان عزیز. در کشورهای نوردیک و فنلاند ما در حال حاضر نسبت به آنچه در ایران اتفاق می‌افتد بسیار غمگین هستیم و از زمانی که رئیسی انتخاب شد ما شاهد بی‌رحمی شدید در ایران هستیم. تصاویر را می‌بینیم، اخبار زندانیان سیاسی که در ایران بدار آویخته شده‌اند نه تنها یک نفر بلکه بسیاری از مردم و البته COVID به‌خوبی مورد توجه قرار نگرفته است و اقتصادی ویران را می‌بینیم و چرا؟ زیرا پولی که متعلق به مردم است نه در دست مردم بلکه در جیب سپاه پاسداران است و در واقع تحت رژیم کنونی امیدی به (بهبود) کشور نیست.

ما چند خبر خوب از سوئد داریم و قضاییه سوئد خیلی خوب کار می‌کند و فردی که در قتل‌عام شرکت می‌کرد زندانی شد و به دادگاه آورده شد و به جنایت علیه بشریت در سال۱۳۶۷متهم شد. و باید بگویم این پیام بسیار مهمی برای کسانی است که تلاش می‌کنند جنایت کنند یا طراحی جنایت در ایران کنند: دست عدالت یک روزی تو را می‌گیرد مراقب باشید و قبل از انجام هر گونه جنایت علیه بشریت، فکر کنید. اما واقعیت این است که حالا باید روی اتحادیه اروپا کار کنیم.

اتحادیه اروپا باید طبق ارزشهای خود

اقدام کند و من فکر می‌کنم اتحادیه اروپا باید تحریم‌های سنگینی را علیه رژیم ایران اعمال کند. باید به یاد داشته باشیم که این مقاومت ایران بود که سایتهای مخفی هسته‌یی را در سال۲۰۰۲ افشا کرد.

آنچه به ما مربوط می‌شود، مسأله بسیار مهم حقوق‌بشر در داخل اتحادیه اروپا است، یک دیپلمات رژیم ایران سعی کرد بمبی را در پاریس در گردهمایی شورای ملی مقاومت ایران در سال۲۰۱۸ قرار دهد و ۱۰۰هزار نفر را در معرض تهدید قرار داد و این رقم عظیمی از افراد است و این جنایتی است که فراموش نخواهیم کرد. و اگر به ارزشهای اتحادیه اروپا نگاه کنید و به طرح ده ماده‌ای خانم رجوی نگاه کنید این طرح ده ماده‌ای دقیقاً شبیه کتاب حقوق‌بشر و دموکراسی اتحادیه اروپا است. و حمایت از این طرح، به‌نظر من دقیقاً نشانه مقید بودن به ارزشهای اتحادیه اروپا است

همان‌طور که شاهد تظاهرات در کشور ایران هستیم و مردم ناراضی هستند وقت آن رسیده است که مردم قدرت را در دست خود بگیرند. فکر می‌کنم اکنون زمان تغییر است. خیلی متشکرم.

ادامه دارد

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4297e0c6-849b-4f9e-9bf0-b1f925f8b5ba"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات