728 x 90

اجلاس بین‌المللی روز جهانی زن - ۱۴ اسفند۱۴۰۰ – قسمت پنجم

اجلاس بین‌المللی روز جهانی زن - ۱۴ اسفند۱۴۰۰
اجلاس بین‌المللی روز جهانی زن - ۱۴ اسفند۱۴۰۰

اجلاس بین‌المللی روز جهانی زن

«زنان نیروی تغییردرایران وصلح و ثبات در جهان»

با حضوررئیس جمهور برگزیده مقاومت

۵مارس۲۰۲۲(۱۴ اسفند۱۴۰۰)

 

شرکت زنان مبارز از ۵۴ کشور

سخنرانی بیش از ۶۰تن از زنان برجستة سیاسی از ۳۵کشور در۴قاره

در ارتباط آنلاین با کنفرانس برلین و زنان مجاهد خلق در اشرف۳

 

سخنرانیهای

میشل آلیوماری وزیر ارشد دولت فرانسه (۲۰۱۱)

میشل دووکولور نماینده مجلس ملی فرانسه

دکتر کریستینا ماریا بامل جانشین اسقف برلین

سیلویا لهمن نمایندة مجلس فدرال آلمان

 

 

میشل آلیوماری؛ وزیر ارشد دولت فرانسه ۲۰۱۱

  • شما خانم رجوی در قلب انگیزشهای صلح آزادی و احترام به یکدیگر هستید و آنرا برای زنان و مردانی می‌برید که از دیکتاتوری در رنج هستند. شما امروز نمادی از نقشی هستید که زنان باید در همه جوامع ایفا بکنند.
  • وقتی زنان در یک کشور متشکل و سازمان یافته می شوند، همه چیز را تغییر می دهند آنها می‌توانند هر چیزی را متحول کنند و نظمی را برپا کنند که عادلانه است. نظمی که آزادانه تر باشد

سلام به همگی شما به خصوص به شما خانم مریم رجوی. بی نهایت سپاسگزار هستم از دعوت شما. همیشه نهایت حوشحالی‌ست برای من دیدار با شما و دوست داشتم در کنار شما در برلین باشم ولی هم چنان که می بینید کتابم را همراه دارم که دیروز منتشر شد که بسیار با استقبال مطبوعات روبرو شد؛ چون کتابی ست که به بررسی چالش های اساسی دنیای ما در پنجاه سال آینده می‌پردازد و جالب است بدانید به چه میزان به نگرانیهای شما و هم چنین به مقوله‌ای که امروز موضوع این گردهمایی‌ست در این کتاب پرداخته شده است. باید بگویم که گواهی آن خانم جوان اوکرایینی که بسیار تاثر برانگیز بود؛ تصویر بسیار زیبایی از این روز را ترسیم کرد چون او روی این واقعیت تاکید داشت که به چه میزان زنان توانمند هستند در عین تنوعات خودشان، و چه میزان آنها امیدهای یک خلق را در عین حال تداعی می‌کنند و این همان کاری است که شما می‌کنید از چند دهه قبل خانم مریم رجوی که من هم آن را بسیار ستایش می کنم در شخصیت شما. بنابراین اگر به من اجازه داده شود دوباره صمیمانه سلام می‌کنم در این روز جهانی زن به تمام زنانی که به رزم مشغولند برای آزادی و برای دمکراسی مبارزه می کنند و برای بهبودی زندگی خودشان چون به این دلیل که این زنان هستند که زندگی می بخشند، آنها انگیزش هایی را حمل می کنند، انگیزش های صلح، آزادی، احترام به یکدیگر و خود شما در قلب این ارزش ها هستید که آن ها را برای کشورتان ایران می برید، برای زنان کشورتان می برید و برای همه مردم ایران و مضافاً برای تمام زنان و مردانی که از دیکتاتوری در رنج هستند یا از مخدوش شدن آزادی های شان در محنت به سر می برند. بنابراین امروز شما در واقع یک نماد هستید از نقشی که زنان باید در همه جوامع ایفا بکنند.

 

به فراموشی سپردن ۵۰ درصد از جامعه که بخش مسالمت جوی آن را تشکیل می دهند و خلاق ترین آن، تضعیف کردن کشور خود است و امروزه هر کشوری باید نقش بزرگتری به زنان بسپارد چون به عنوان وزیر سابق دفاع و وزیر سابق امور خارجه یک چیز را ملاحظه می‌کنم اینکه جهان هیچگاه به این میزان خطرناک نبوده است. شاهد افزایش تعداد مناطقی هستیم که احتمال انفجار در آنها می رود چه مربوط به خاورمیانه باشد، چه الان در منطقه اوکراین، آن را هم چنان در شرق دور می بینیم و در آفریقا و وقتی می بینم پیشرفت های تکنولوژی جنگ که می تواند هزاران تن را به یک باره به کام مرگ بکشاند متوجه می‌شویم که تا چه حد نقش زنان الزامی است. بله ، فکر می کنم امروز لازم ست نه تنها به زنان اجازه داده شود که خلاقیت های خود را بارز کنند؛ بلکه هم چنان امکان داده شود که ارزش هایی که نمایندگی می‌کنند را نیز بارز کنند، ارزش هایی که شما خانم رجوی به خوبی همراه خود دارید. به خوبی از دهه های گذشته برای ایران ولی هم چنین در ورای تمام اینها. بنابراین امروز می‌خواهم سپاسگزاری کنم از همه زنان ایرانی که هرگز کوتاه نیامدند در برابر کسانی که می خواستند آنها را سرکوب کنند. آنها هستند که نهایتا فرزندان را به دنیا می آورند و به تعلیم و تریبت آنها می پردازند و برخی اوقات به رسیدگی اشخاص سالخورده می پردازند. آنها مورد بیشترین سرکوبگری ها قرار می گیرند بیش از سایرین چون زن هستند که در پی یاری رساندن به اطرافیان خود و به خانواده خود هستند می خواستم به آنها بگویم از موقعیتی که در آن قرار دارم ، که من در کنار آنها هستم و در کنار شما هستم خانم رجوی. من در کنار شما زنان ایرانی هستم که شما را از دور در این سالن می بینم. می خواستم به همه زنانی که مورد سرکوبی قرا می گیرند بگویم که این خیلی محقرانه است که بگویم با شما هم بستگی دارم ولی هر کدام از ما در زندگی روزمره خودمان، باید متوجه باشیم که نقشی داریم که ایفا کنیم. لازم ست آنهایی که تحت سرکوبی هستند متوجه باشند که تنها نیستند، در فکر آنها هستیم و آنها را حداقل به صورت اخلاقی نیز حمایت می‌کنیم. و می‌خواستم هم چنین به آنها بگویم که من در زندگی یک چیز را فرا گرفتم اینکه وقتی واقعاً در زندگی خود چیزی را می‌خواهیم، خواهیم توانست؛ بنابراین وقتی زنی چیزی را می‌خواهد برای خودش، برای فرزندانش و برای خانواده‌اش، آن را بدست می‌آورد و وقتی زنان در یک کشور گروه و سازمان یافته می‌شوند آنها همه چیز را تغییر می دهند آنها می توانند دنیا را متحول کنند. آنها می توانند هر چیزی را متحول کنند و نظمی را به هم بزنند و نظمی را برپا کنند که عادلانه است. نظمی که آزادانه تر باشد. بله معتقدم اگر زنان ایرانی نشان بدهند که واقعاً خواستار چیزی هستند آن را مطمئناً بدست خواهند آورد و مریم رجوی شما هم بدست خواهید آورد چون نشان داده اید که بر خلاف باد و جزر و مد بوده اید که به این ترتیب به ارزش های دمکراسی، ارزش های آزادی و ارزش های مبتنی بر جدایی دین و دولت و احترام به زن نایل شده اید.

 

میشل دو وکولور؛ نماینده مجلس ملی فرانسه

  • زنان ایرانی بیش از ۴۰ سال است که برای حقوق خود می جنگند. آنها توانایی خود را در راه اندازی کانونهای شورشی و اقدام علیه رژیم زن ستیز آخوندها نشان داده اند.

خانم ها و آقایان،

وضعیت زنان در ایران موضوع مهمی است و من خوشحالم که بتوانیم در چارچوب این کنفرانس درباره آن بحث کنیم.

حضور چهره های برجسته سیاسی از سراسر جهان نشان دهنده تعهد ما به برابری زنان و مردان به طور کلی و حمایت ما از زنان ایرانی به طور خاص است. دلبستگی که ما را به محکوم کردن رژیم آخوندها و بینش واپس‌گرایانه آن نسبت به زنان سوق می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران یک رژیم تاریک اندیش و دشمن زنان است. رژیمی که آنها را تحت قیمومیت شوهرانشان قرار می دهد و وقتی قربانی خشونت می شوند از آنها دفاع نمی‌کند. رژیمی که اجازه ازدواج آنها را از ۱۳ سالگی می‌دهد و آنها را از طلاق بدون رضایت شوهر منع می‌کند. رژیمی که آنها را از پوشیدن لباس و حرکت سفر هر طور که می خواهند منع می‌کند.

زنان ایرانی نیز قربانی سرکوب آخوندها هستند. کسانی که از حقوق خود دفاع می‌کنند در خیابان دستگیر، تهدید و گاهی زندانی می شوند.

همانطور که یادآوری شد، ایران کشوری در جهان است که بیشترین زنان در آن به اعدام محکوم می‌شوند. بر اساس گزارش کمیسیون زنان شورای ملی مقاومت، در کمتر از ۱۰ سال از آغاز ریاست جمهوری روحانی در سال ۲۰۱۳، ۱۳۰زن اعدام شده اند.

این وضعیت غیرقابل قبول است و ما باید به طور جمعی علیه تبعیض و هرگونه خشونت علیه زنان در ایران بسیج شویم.

فرانسه اجرای یک دیپلماسی قاطعانه فمینیستی را انتخاب کرده و در سال ۲۰۱۸یک استراتژی بین المللی برای برابری بین زنان و مردان راه اندازی کرد. برابری جنسیتی اصلی است که ما اساساً به آن وابسته و متعهد به پیشرفت در جهان هستیم.

ما نمایندگان پارلمان فرانسه نیز در کمیته پارلمانی برای ایران دموکراتیک از این ارزش ها دفاع می کنیم. در سراسر این مجلس قانونگذاری (و در طول دو دوره قبلی)، نمایندگان پارلمان فرانسه از هر گرایش سیاسی به طور هماهنگ برای دفاع از ایرانی که زنان و مردان در آن آزاد و برابر باشند، عمل کردند.

زیرا ایران دموکراتیک تنها در صورتی می تواند اتفاق بیفتد که حقوق زنان به طور کامل رعایت شود. شورای ملی مقاومت ایران این را به خوبی درک کرده و توانسته است مانند انتخابات آزاد یا جدایی دین از دولت، رهایی زنان را یکی از خواسته های اساسی خود قرار دهد.

زیرا زنان ایرانی نه تنها قربانی هستند بلکه بیش از ۴۰ سال است که برای حقوق خود می جنگند. در داخل شورای ملی مقاومت، آنها توانایی خود را در راه اندازی واحدهای مقاومت و اقدام ملموس علیه ستم رژیم زن ستیز آخوندها نشان داده اند.

بنابراین تصادفی نیست که ریاست مقاومت ایران بر عهده زنی به نام خانم مریم رجوی است که کمیته ما بارها فرصت دعوت از او را به مجلس شورای ملی برای حمایت از او داشته است.

من به همه زنان ایرانی که مانند رئیس جمهور رجوی برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان برابر مردان مبارزه می کنند، درود می فرستم. آنها باید بدانند که ما در مبارزه آنها از آنها حمایت می کنیم. و اینکه ما امیدواریم نسل های بعدی زنان ایرانی در کشوری زندگی کنند که حقوق آنها رعایت شود.

متشکرم.

 

دکتر کریستینا ماریا بامل - جانشین اسقف برلین

  • قوانین زن ستیز در رژیم ایران به خودی خود تغییر نمی‌کند. دفاع از حقوق زنان در ایران بایستی در مرکز سیاست بین المللی آلمان قرار گیرد. تغییر دموکراتیک نیازمند به حمایت بین المللی است.

من امروز، در برابر شما پر از سپاسگزاری ایستاده ام که اجازه دارم شاهد ،نمونه ای مثال زدنی از تعهد باشم برای چیزی که بدیهی نیست اما باید بدیهی می بود :حقوق برابر برای مردان و زنان .

از شما سپاسگزارم به خاطر مقاومتی نمونه که اجازه دارم شاهد آن باشم .

به عنوان نماینده یک کلیسای پروتستان، امروز در مقابل شما ایستاده ام تا همراه با شما همبستگی و تعهدم را به اشتراک بگذارم .

در روز جهانی زن، خیلی‌ها و حتی افکار عمومی، توجه‌شان را به ‌شرایط وحشیانه و سرکوبگرانه برای زنان ،زیر رژیم فعلی ایران معطوف می کنند. در اروپا، به این موضوع گهگاهی و متأسفانه بیش از حد به‌عنوان موضوعی حاشیه‌یی توجه می شود .در میانة جنون این جنگ نباید فراموش کنیم که رژیمی حاکمیت می کند که روی دشمنی عمیقی با زنان استوار است. به‌قدری عمیق که جهان به وضوح برایش دشوار است که باور کند که چند بار زنان قوی و شجاع در تظاهراتها و اعتراضات هوشمندانه و به‌صورت شبکه‌یی جان خود را به خطر می‌اندازند. هیچ رفتاری حبس طولانی مدت را توجیه نمی کند.

دستگیری خانواده‌ها، شکنجه، انزوا، امتناع از کمک های پزشکی ضروری از جمله شرایط غیرقابل توصیف در زندان های بدنام ایران است.

ما در آلمان چقدر از مقاومت زندانیان سیاسی زن اطلاع داریم؟ چقدر در مورد معلمان شجاع می دانیم که همواره صدای اعتراضشان را بلند می‌کنند؟ کم‌دانستن در این‌باره بهانة بی‌اطلاعی نیست. نه،؛ ما می دانیم، مامی دانیم و ما در برابر بهای گزافی که زنان در مبارزه با ازدواج اجباری می پردازند، در مبارزه برای انتخاب در مورد همسر، شغل، لباس، تعداد فرزندان‌شان سکوت نمی کنیم.

من در باره سرنوشت زندانی سیاسی مریم اکبری منفرد، مادر سه فرزند که۱۳سال است بدون یک روز مرخصی در زندان است، بسیار متاثر شدم. حتی زنانی مانند زینب جلالیان و فروغ تقی پور، آنها نباید فراموش شوند .

رژیم ایران به طور سیستماتیک حقوق زنان و دختران را نادیده می گیرد.شرم‌آور است که اکثر اعدام های زنان در ایران اتفاق می افتد. بعید است که قوانین زن ستیز در رژیمِ فعلی به ‌خودی خود تغییر کند. این باید افکار عمومی جهان را تکان دهد. تغییر دموکراتیک نیازمند حمایت بین المللی است،. نه فقط از سوی زنان برای زنان، بلکه از طریق همبستگی نزدیک با بسیاری از کسانی که در تبعید هستند.

رعایت حقوق زنان در ایران بایستی که در مرکز سیاست بین‌المللی و آلمان قرار گیرد.

یازدهمین درخواست مجلس فدرال از دولت در سال گذشته این بود که تبعیض علیه زنان و دختران و آزار و اذیت سیستماتیک فعالان حقوق زنان در ایران را متوقف کند.

 

این یازدهمین درخواست بود اولین خواستة شبکة جهانی زنان باید این باشد که مستمراً به افکار عمومی جهان و این رژیم نشان دهند، که حقوق نقض‌شدة زنان، پایان انسانیت است.

امید مشترک ما هرگز فرسوده نمی‌شود. چشم‌انداز مشترک ما برای جهانی با حقوق برابر برای همه زنان و دختران فرسوده نمی‌شود. خواهران گرامی، در منابع اعتقادی من آمده که گریه کن با آنان که گریه می‌کنند مقاوم باش همراه با مقاومت‌کنندگان. خواهران ، شما به‌تنهایی گریه نمی‌کنید و شما اگر مقاومت کنید تنها نیستید.

خواهران عزیزم ، من که در جمهوری دموکراتیک آلمان به دنیا آمده ام، شاهد فروپاشی یک سیستم، یک دیوار و بسیاری از حصار‌های ایدئولوژیک بودم.

ارادة مردم برای رسیدن به آزادی قوی‌تر بود. ما قوی‌تر از سیستمی که آزادی را سرکوب می‌کند، هستیم. من با عقاید دینی خود بسیاری از مذاهب دیگر در کنار شما ایستاده‌ام. در حالی‌که شما امروز (میل به آزادی را) دوباره زنده و بیدار نگه می دارید،می‌دارید درزمانی‌که افکار عمومی جهان نگاه خود را به نقاط اشتعال وحشتناک دیگری که برای همة ما دلخراش است، معطوف کرده است.اما با این وجود، در این لحظه و از این گردهمایی پیام شجاعت و استواری برای زنان در ایران و از تمام نقاطی که به آنها متصل هستیم، فرستاده می شود.

با تشکر

 

سیلویا لهمن - نمایندة مجلس فدرال آلمان

  • ایده برابری با حکومت ایران ناسازگار است. زنان شجاع ایرانی بهای گزافی برای دفاع از آرمان آزادی و برابری می پردازند، برای آن می جنگند و جان خود را به خطر می اندازند.

بانوان عزیز، همرزمان گرامی، خانم مریم رجوی عزیز

برای من افتخار بزرگی است که می توانم امروز در این زمینه در اینجا صحبت کنم و از دعوت شما بسیار سپاسگزارم. من از پذیرفتن این دعوت بسیار خوشحال شدم زیرا می دانستم که امروز با زنان شجاع زیادی آشنا خواهم شد .

اما اعتراف می کنم، من این دعوت را به این خاطر هم قبول کردم چون از دیدن دوباره خانم زوسموت خوشحال شدم

یک زن قوی، یک شخصیت قوی و همچنین برای ما در آلمان، برای ما زنان، همیشه یک الگو است .

قوانین ایران محدودیتهای شدید حقوقی و اقتصادی را برای زنان و دختران اعمال می‌ کند، آنها را در بسیاری از زمینه‌های زندگی سرکوب می‌ کند، به آنها آسیب می‌ رساند و آنها را تحقیر می ‌کند. مجلس آلمان نیز این موضوع را مشخص و در این رابطه و فرا جناحی از دولت آلمان درخواست کرده که بایستی دولت ایران را متقاعد کند که به آزار و اذیت سیستماتیک فعالان حقوق زنان و هرگونه تبعیض دیگر علیه زنان و دختران پایان دهد.

برای ما شهروندان در غرب، تصور میزان رنج زنان و دختران ایرانی دشوار است. زیرا در قانون اساسی تصریح شده که قوانین و مقررات باید بر اساس تفسیر رسمی شرعی رژیم آخوندی باشد. این امر آزادی مذهب و بیان را محدود می کند. این تبعیض علیه زنان در برابر قانون است. دختران در سن ۹ سالگی و پسران در ۱۵ سالگی مسئولیت کیفری دارند.

از سوی دیگر، ارزش شهادت زنان کمتر از مردان است. هر ساله ده ها هزار دختر زیر سن قانونی مجبور به ازدواج می شوند و فعالین زن از بدترین شرایط زندان رنج می برند.

زنان ایرانی بهای گزافی را برای دفاع از آرمان های آزادی و برابری خود می پردازند. و با این حال زنان شجاع ایرانی برای این می جنگند و جان خود را به خطر می اندازند.

ما امروز نام ها را شنیدیم. مریم اکبری منفرد، زینب جلالیان و فروغ تقی پور که اکنون در زندان های رژیم ایران زندانی هستند، مرا به یاد زنان فعال انگلیسی می اندازند که بیش از۱۰۰ سال پیش در چندین کشور غربی برای حق زنان جنگیدند و عمدتا به خاطر آنها مورد آزار و تحقیر قرار گرفتند.

به مناسبت نزدیک شدن به روز جهانی زن، بیائید در سطح جهانی برای برابری و حقوق برابر برای زنان تلاش کنیم. زیرا آنها تضمینی برای جهانی صلح آمیز و بدون خشونت هستند. ایده برابری با شکل کنونی حکومت ایران ناسازگار به نظر می رسد و ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که هنوز به کنوانسیون حقوق زنان سازمان ملل نپیوسته است. اکثریت زنان مسلمان بردبار هستند و تفسیر بنیاد گرایانه از اسلام را رد می کنند، زیرا باعث مرگ و ویرانی می شود و به چهره دین برای همیشه لطمه می زند. ما می توانیم و باید از زنان ایرانی برای تغییر در جامعه حمایت کنیم.

تقاضای برابری کنید تا بتوان دست به اقدامات مؤثری برای حمایت از زنان و دختران در برابر خشونت در ایران زد.

حق کرامت، جهانی است.

متشکرم

ادامه دارد

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/038a798a-acff-403e-9e2b-531348ae760f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات