728 x 90

اتحادیه اروپا: نمی‌گذاریم واکسنهای آسترازنکا از خاک اروپا خارج شوند

واکسن کرونای استرازنکا
واکسن کرونای استرازنکا

یورونیوز روز سه‌شنبه ۷بهمن نوشت، اتحادیه اروپا آسترازنکا، غول انگلیسی-سوئدی داروسازی جهان را تهدید کرد که در صورت عدم پایبندی به تعهداتش، اجازه صادرات واکسن کرونای تولیدی این شرکت از خاک اروپا به خارج را نخواهد داد.

شایان ذکر است که اتحادیه اروپا توضیحات شرکت آسترازنکا درباره عدم توانمندی این شرکت از تحویل به موقع ۸۰میلیون دوز واکسن به ۲۷کشور عضو در سه ماهه نخست سال۲۰۲۱ را روشن و قانع کننده ندانست.

این شرکت بزرگ دارویی می‌گوید تا پایان ماه مارس تنها قادر به تحویل ۳۱میلیون دوز واکسن به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا دوشنبه ۶بهمن با تأیید این خبر گفت: «ما می‌خواهیم که قراردادی که پیشاپیش پولش را پرداخت کردیم، درست و کامل اجرا شود. به‌زودی یک سازوکار شفافیت هم برای صادرات واکسن به راه می‌افتد».

گفته می‌شود که کمیسیون اروپا جمعه این هفته، ۲۹ژانویه مجوز استفاده از واکسن آسترازنکا را صادر می‌کند.

به گزارش یورونیوز، تلاش بروکسل برای ورود سومین واکسن کرونا به بازار در حالی انجام می‌شود که بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، از جمله فرانسه با کمبود شدید واکسن کووید-۱۹ برای افراد مسن و شهروندان مشغول در مشاغل پرخطر مواجه هستند.

تهدید اتحادیه اروپا به محدود و ممنوع کردن واکسنهای کووید-۱۹ آسترازنکا با نگرانی از مؤثر بودن این واکسن در برابر گونه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا همراه شده است: در حالی‌که فایزر-بیون‌تک و مدرنا از کارآیی واکسنهای خود در برابر گونه‌های بریتانیایی و آفریقای جنوبی خبر داده‌اند، آسترازنکا می‌گوید که محصول این شرکت، آن‌چنان تاثیری در برابر انواع جهش‌یافته ویروس ندارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/40591bf1-d131-4978-b06f-416aa89dc92b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات