728 x 90

ابلاغ«بودجه خیالی»و بدون پشتوانه مالی سال ۹۹توسط آخوند روحانی

۲۰۲۰-۰۳-۱۹_۱۸-۱۰-۳۶
۲۰۲۰-۰۳-۱۹_۱۸-۱۰-۳۶

رئیس‌جمهور ارتجاع روز پنجشنبه بودجهٔ ۹۹ رژیم را به ارگانهای مختلف رژیم ابلاغ کرد. ابلاغ بودجه۹۹ در حالی انجام می‌شود که به گفتهٔ کارشناسان، کارگزاران و رسانه‌های حکومتی این بودجه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. ابهامی که باعث شد طی ۳ماه گذشته بودجهٔ ۹۹ تبدیل به یک بحران عمیق درون نظام شود.

 

گزارشی در این باره:

از روز ۱۷آذر که آخوند روحانی لایحهٔ بودجهٔ ۹۹ را تحویل مجلس ارتجاع داد، بسیاری ابهامات و به‌طور خاص نامشخص بودن محل درآمد این بودجهٔ ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومانی، باعث کشمکش و زبانه‌ کشیدن بیشتر جنگ گرگها شد.

 

یکی از مهمترین ابهامات میزان فروش نفت در این بودجه است. در حالیکه روحانی و دولتش هیچ اشاره‌یی به میزان فروش نفت در بودجهٔ ۹۹ نکرد‌ه‌اند، کارشناسان و رسانه‌های حکومی از فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت، برای بودجهٔ ۹۹ حرف می‌زنند. اما مهمترین مسأله این است که با توجه به‌شدت تحریم‌ها، در خوش‌بینانه‌ترین صورت، رژیم توان فروش ۱۰۰تا ۳۰۰هزار بشکه نفت در روز دارد. همین تناقضات باعث شد رسانه‌های حکومتی با طعنه نام «بودجهٔ خیالی» را بر آن بگذارند.

جعفرزادهٔ ایمن‌آبادی، عضو مجلس ارتجاع روز ۳دی۹۸ گفت: «بودجه۹۹ در خواب و خیال نوشته شده است و بر اساس واقعیت نیست». (روزنامه حکومتی فرهیختگان-۳دی۹۸)

 

مجلس ارتجاع روز ۵اسفند۹۸ این لایحه را رد کرد. اما شدت بحرانها و کشمکش شدید درون نظام بر سر بودجه، خامنه‌ای را مجبور کرد خود به صحنه آمده و روز ۱۳اسفند با حکم حکومتی لایحه را به‌عنوان مصوب مجلس، به شورای نگهبان، جهت تأیید و ابلاغ به دولت بفرستد.

 

کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان ارتجاع صبح روز ۲۸اسفند گفت: «مجلسی‌ها در رابطه با بودجهٔ ۹۹کم‌کاری داشتند. شورای نگهبان حدود ۸۰ایراد به‌ لایحهٔ بودجهٔ ۹۹ گرفته است».

بی‌درنگ اعضای باند مقابل با هجمه به شورای نگهبان، پاسخ دادند. حیدری عضو مجلس ارتجاع گفت: کدخدایی مؤدبانه حرف بزند. کسانی که عملکرد آنها در گذشته و حال باعث تضعیف مجلس شده است، نمی‌توانند به‌آن ایراد بگیرند.

 

در نهایت بعدازظهر ۲۸اسفند شورای نگهبان ارتجاع بدون توضیح دربارهٔ سرنوشت ۸۰ایرادی که از بودجه۹۹ گرفته بود، یکباره اعلام کرد این لایحه را مورد تأیید قرار داده است.

 

کارشناسان بر این باورند که در روندی که بودجهٔ ۹۹ رژیم طی کرد، بحران خفگی اقتصادی و پایان ذخیره‌های استراتژیک نظام آخوندی بسیار نمودار است. هم‌چنین روشن نیست رژیم چگونه با این بودجهٔ خیالی که محل درآمدهای آن ناروشن است، می‌خواهد چرخ نظامش را در سال ۹۹ بچرخاند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/764862dc-ab3d-4fa0-bbf3-89d05219f4bd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات