728 x 90

ابراز ناخشنودی رژیم آخوندی از موضع تازه روسیه

مذاکرات وین
مذاکرات وین

امیرعبداللیهان، وزیر خارجهٔ رژیم آخوندی در نشستی با شماری از اعضای مجلس ارتجاع در مورد مذاکرات وین و موضع جدید روسیه مبنی بر مشروط کردن توافق به معافیت از تحریم‌های آمریکا در مورد ایران گفت: با استقبال از نهایی کردن یک توافق خوب و قوی و ضمن ایستادگی در حفظ و رعایت خطوط قرمز، اجازه نخواهیم داد هیچ عامل خارجی منافع ملی کشور را در مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها، تحت تأثیر قرار دهد.

در همین حال به‌گزارش رسانه‌های حکومتی سفیر روسیه در ایران در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات وزیر خارجه این کشور در مورد تضمینهای برجامی و ارتباط دادن آن با تحریم‌های روسیه پس از تحولات اوکراین گفت: سوء‌تفاهمی در این خصوص پیش آمده است و ما توضیحات لازم را از طریق منابع دیپلماتیک خواهیم داد (سایت انتخاب رژیم ۱۶اسفند).

 

 

 

پاسدار شمخانی دبیر شورای عالی امنیت رژیم نیز ناخشوندی آخوندها را از موضع جدید روسیه ابراز کرد و در توئیتر خود نوشت: «کنشهای مثبت و منفی کشورهای حاضر در مذاکرات وین، با هدف تأمین منافع انجام می‌شود و قابل درک است. تنها عامل مؤثر بر تعامل ما با ۴+۱ نیز تأمین منافع نظام است.

خبرگزاری رویترز ضمن انعکاس توئیت شمخانی و تأکید بر این‌که رژیم ایران در حال ارزیابی مؤلفه‌های جدید در مذاکرات هسته‌یی و در حال اتخاذ ابتکاراتی برای تسریع توافق است؛ این توئیت را در ارتباط با درخواست اخیر روسیه دانسته و می‌افزاید: مذاکرات برای احیای برجام پس از درخواست روسیه برای تضمین آمریکا مبنی بر این‌که تحریم‌های وضع‌شده به‌خاطر مناقشه اوکراین به تجارتش با ایران لطمه نمی‌زند، در بلاتکلیفی فرو رفته است (تلویزیون رژیم ۱۶اسفند).

 

پاسخ خطیب‌زاده سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم در نشست خبری به سؤال خبرنگاری مبنی بر تأثیر پیشنهاد روسیه بر مذاکرات وین گویای ناخشنودی رژیم از این موضع است:

خبرنگار: آقای لاوروف در تازه‌ترین ادعای خودشان گفتند تحریم‌های اعمالی غرب بر روی روسیه نباید بر مراودات تجاری با ایران تاثیرگذار باشد و در همین راستا از واشنگتن تقاضای تصمیم را کردند این برداشت ایجاد می‌شود که روسیه به‌دنبال گروگان گرفتن مذاکرات وین به نفع خودش هست پاسخ شما چه هست؟

خطیب زاده: اظهارات آقای لاوروف را ما هم در رسانه‌ها دیدیم در رسانه‌ها شنیدیم آنچه که گفته شده و منتظر هستیم که از مجاری دیپلماتیک جزئیات آن را بشنویم. (خبرگزاری دانشجوی رژیم ۱۶اسفند). .

 

روزنامه گاردین روز یکشنبه ۱۵اسفند با عنوان «مذاکرات اتمی با رژیم ایران با تقاضای روسیه برای معافیت از تحریم‌ها به لرزه درآمد» نوشت:

روسیه، پس از این‌که در آخرین لحظه، طرح‌هایی را برای اخلال در توافق اتمی به میان آورد، متهم شده است که می‌خواهد توافق هسته‌یی با رژیم ایران را به‌عنوان بخشی از جنگ گسترده‌تر خود با غرب بر سر اوکراین، به گروگان بگیرد.

اگر خواسته لاوروف این باشد که ایالات متحده را ملزم به معافیت تجارت روسیه و رژیم ایران از تحریم‌ها کند، غرب تقریباً در رد این تقاضا اطمینان دارد، زیرا این امر باعث ایجاد شکاف بزرگی در سیاست تحریم‌ها می‌شود. در این صورت، این به مسکو برمی‌گردد که آیا توافق هسته‌یی را به‌طور کامل وتو کند یا خیر.

 

کیهان خامنه‌ای روز دوشنبه ۱۶اسفند در یادداشت روز خود با ابراز نارضایتی از مفاد توافق وین که درز کرده نوشت: گفته می‌شود با وجود عقب‌نشینی آمریکا در برخی موضوعات، چند گره مهم در مذاکرات وین مانده است؛ از جمله لغو مؤثر تحریم‌ها، و تضمین معتبر. یکی از این موضوعات، تحریم سپاه پاسداران است.

کیهان خامنه‌ای می‌افزاید: نباید به چیزی کمتر از لغو همه تحریم‌ها (انتفاع پایدار و تضمین شده ایران در حوزه‌های بانکی، مالی، نفتی و سرمایه‌گذاری) راضی شد، یا به چرخه معیوب قبلی بازگشت. آمریکا و غرب در برجام، مرتکب تدلیس و کلاهبرداری شدند و به همین علت، توافق به شکل معیوب سابق، قابل احیا نیست.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/105785fb-20ee-44d1-9e09-449e8055c577"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات